Kindness ‘Otherness’

Hos Adam Bainbridge er grundperspektivet altid i retrospekt.

Som Kindness-kyndige folk vil vide, har Adam Bainbridge gennem det seneste år postet sange på Facebook og siden samlet dem på Spotify-playlisten ‘LIFE’. Fælles for numrene er, at de har inspireret ham under indspilningen af ’Otherness’, og playlisten kan således betragtes som et moodboard for albummets univers.

Hvor forgængeren, ‘World, You Need A Change Of Mind’, var modelleret efter 80’ernes postdisco og garagehouse, er det tydeligt, at både inspirationskataloget og den musikalske mangfoldighed her er større.

Det skyldes blandt andet de mange gæsteoptrædende, der tæller etablerede artister som Robyn og Dev Hynes, men også nyere navne som Tawiah og Kelela. De sidstnævnte har, ligesom Bainbridge selv, rødder i Afrika, og det lader sig afspejle i numre som afrobeat-åbneren ’World Restart’ og den kora-baserede ’For the Young’, der lyder som et crossover mellem Toumani Diabité og Arthur Russell. Indtil man opdager, at der er tale om et Herbie Hancock-sample, som ’blot’ er sat ned i bpm og tilsat Bainbridges baryton.

Og netop heri ligger en af Kindness’ mest klædelige kvaliteter: At han kan gøre fortiden relevant uden at kompromittere egen originalitet eller underkende ophavets indflydelse (efter sigende skulle Bainbridge personligt have anmodet Hancock om lov til at bruge samplet).

Således formår han at komme ud over den ironiske distance, som ofte indtræder, når samtidens populærmusik trækker på referencer hinsides dens eget (begrænsede) udsyn. Hos Kindness er grundperspektivet nemlig altid i retrospekt, og derfor synes det også oprigtigt, når han messer selvsamme sangs symptomatiske sætning og samtidig indrammer fornemmelsen af ’andethed’: »I’m living in someone else’s time / not mine«.

Læs også: Top Track: Kindness ‘This Is Not About Us’

Kindness ‘Otherness’. 'Otherness'. Album. PIAS/Border.
Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af