Marlon Williams imponerede med sin alsidige vokal på Roskilde Festival
Newzealandske Marlon Williams levede op til sit ry som en af vor tids nye gribende sangskrivere. Med et gennemgående 50’er- og 60’er-retro-twist som fællesnævner for sit musikalske udtryk trak koncerten på Avalon med Williams og hans orkester hovedsagelig på genrer som blues, folk, dreampop, country og klassisk rockabilly a la Roy Orbison.
Marlon Williams’ stemme var imponerende fra start og vekslede sikkert mellem den dybe bariton og lyse falset, hvorfor sammenligningen med netop Roy Orbison var oplagt.
Den charmerende ungersvends karakteristiske stemme styrede hele slagets gang, og til tider fremstod vokalen også mere androgyn, for eksempel da den på imponerende vis emmede af Nina Simone på den hjerteskærende og sønderrivende Billy Holiday-klassiker, ’Strange Fruit’.
Countrymusikken fyldte meget i lydbilledet, og her gav hans følsomme stemme en dragende karakter til sangene. Der var flere af numrene, særligt den catchy, uptempo ’What’s Chasing You’ og ’Party Boy’, der galopperede af sted og gav associationer til en Quentin Tarantino-western, og det faldt i publikums smag.
Ikke desto mindre var der ingen tvivl om, at det bærende element i Williams optræden var hans altopslugende og dragende scenenærvær, der på en gang krævede publikums fulde opmærksomhed og samtidig knuste deres hjerter, og den ene musikalske fortælling efter den anden om livets store følelser og betontunge tab udfoldede sig gennem Williams vokal. Det var overvejende en stærk og imponerende Roskilde-debut.
Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival