Lord Siva og Vera skabte magi ud af deres modsætninger: »Vi er fælles om at være følsomme«

Lord Siva er impulsiv og spontan. Vera er struktureret perfektionist. Men duoens modsætninger har vist sig at være deres største styrke. Vi har talt med makkerparret om deres forskelligheder, kæmpehittet 'Paris' og fremtiden for samarbejdet.
Lord Siva og Vera skabte magi ud af deres modsætninger: »Vi er fælles om at være følsomme«
Vera og Lord Siva. (Foto: Rasmus Weng Karlsen)

De fleste har nok undret sig over, hvorvidt man bliver mest lykkelig sammen med én, der ligner en selv, eller med én, der er helt anderledes. Måske er det rigtigt, at modsætninger kan tiltrække hinanden, men bliver det ikke opslidende i længden?

Selvom man kunne tro det, var det ikke tilfældet for Lord Siva og Vera, der sammen overraskede med et af sidste års største hits i form af ’Paris’, som netop er blevet fulgt op af ep’en ‘Lord Siva og Vera’. Den spontane og impulsive sanger og den strukturerede producer er umiddelbart ekstremt forskellige, men deres samarbejde bygger på et fælles sindelag.

»Vi er på mange måder virkelig modsatte, men jeg tror, at vi er fælles om at være følsomme og samvittighedsfulde«, som Vera formulerer det. Vi har talt med ham og Lord Siva enkeltvis om dén magi, der kan opstå, når modsætninger mødes.

Om at være modsætninger:
Lord Siva: »Jeg er så glad for det her samarbejde, fordi det har lært mig så meget. Vi har tit været uenige om, hvordan vi skulle gribe tingene an, men halvvejs igennem projektet gik det op for mig, at det her ikke behøvede at være så meget mig, der skulle sige alt muligt. Men at William var dirigenten. Det er hans show, for han skriver nogle sindssyge popsange. Så jeg har lært at holde mund nogle gange, og lytte til det, William siger – det har været rigtig svært for mig«.

Vera: »Man kan miste ham, og så kan han lige pludselig komme tilbage igen. Nogle gange kan man slet ikke trænge igennem til ham, eller han kan sidde på sin telefon i flere timer. Men så er han der pludselig, og synger noget helt fantastisk, og der er man nødt til at fange ham. Det har nok været det sværeste, for jeg er meget struktureret i min dag, hvor han er meget intuitiv i alt, han gør«.

Om uenigheder:
Vera: »Man er nødt til at have åbenhed i et samarbejde. Hvis det nye bare lyder godt, er man nødt til at embrace det«.

Lord Siva: »Det er svært, når man sidder i det, for vi er begge meget stædige som kunstnere. Vi har været uenige og diskuteret. Men først og fremmest er vi bare vildt gode venner. Det er vi blevet på den her rejse, vi er taget ud på sammen. Det fede ved modsætninger er, at man kan give hinanden noget, som man ikke selv har. Sådan er det også med venner og kærester. Og det er sådan, jeg har det med William«.

Om forskelligheder:
Lord Siva: »Han er nærmest på grænsen til at være autist – uden at det er en dårlig ting. Hvis han er i studiet, kan han ikke klare, hvis nogen kommer ind ad døren og vil bruge to minutter på at snakke om et eller andet. Han tænker musik i alt, han foretager sig. Jeg er virkelig stolt af at have arbejdet sammen med ham«.

Vera: »Han skriver på en helt anden måde, end jeg er vant til. Normalt er alt meget struktureret, når jeg arbejder, og man er klar over, hvilke stykker man laver. Han er meget mere intuitiv«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Om ‘Paris’:
Vera: »Vi kom op i et studie, hvor folk var meget fulde. Så havde jeg en sang med, hvor jeg tænkte, det kunne være sjovt, hvis han sang omkvædet. Men så sang han bare noget helt andet. Og det blev så ’Paris’«.

Lord Siva: »Jeg havde bare lyst til at lave noget vildt underligt, så folk ikke kunne regne mit næste trick ud«.

Om at synge på engelsk:
Vera: »Han er modig, for mange danske sangere lyder ad helvede til på engelsk. Men han gør det på sin egen måde. På ’Oh My God’ lyder han for eksempel som om, han kommer fra alle mulige steder i verden – både fra Sri Lanka, hvor han kommer fra, og Caribien«.

Lord Siva: »Det kom ret naturligt. Jeg kan have svært ved at udtrykke mig, når jeg taler engelsk. Men når jeg synger, er den barriere helt væk«.

Om den overraskende succes med ‘Paris’:
Vera: »Pladeselskabet ville have én single, og Lord Sivas manager ville have en helt anden. Ingen vidste, den ville blive så stor«.

Lord Siva: »Direktøren på pladeselskabet var helt oppe at køre over nummeret. Jeg forstod ham slet ikke. Men han sagde: ‘Brian, det her er et sindssygt nummer. Du bliver nødt til at forstå, at det her er et fucking hit’. Jeg tænkte bare: ‘Hvad fanden snakker du om?’«

Vera: »Det var først i efteråret, da folk i min ydre familie – som ikke vidste noget om min musik – kom op til mig, at det gik op for mig, hvor stort et hit det var. Da min kusine fra Randers sagde, at hendes børn var vildt glade for musikken. Det gjorde mig mega glad og stolt«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Om samarbejderne med bl.a. Liss og Noah Carter:
Lord Siva: »Det er ofte William, der har connections. Når han skal hyre nogle musikere ind og spille ting, henter han nogle af Danmarks bedste musikere til det. Det synes jeg er mega sejt«.

Vera: »Det var Brian, der ringede til Noah Carter. Jeg kan huske, da vi fik hans vokaler tilbage, og tænkte: ‘Shit, det lyder vildt!’ Han skrev, at han havde tænkt lidt på James Blake, da han lavede det, og det lød helt psykedelisk«.

Lord Siva: »Jeg elsker Noah Carter. Jeg synes, han er en af de bedste musikere, vi har i Danmark, fordi han udtrykker sig på en måde, som er meget sårbar. Så jeg skrev til ham (om han ville være med på sangen ’Kisses In The Wind’, red.), og så gik der ikke mere end en time eller to, før han sendte nogle skitser, han havde lavet selv. Bare det er fucking sejt, synes jeg. Han har ikke engang brug for en producer. Han laver bare en skitse hurtigt selv«.

Om sangenes tilblivelse:
Vera: »Mads Koch er co-writer på sangene, men ellers blev de til under meget forskellige omstændigheder. På ’Paris’ kom Brian ind og tog sangen, og gjorde den til sin egen ved at lægge vers og omkvæd om. ’Oh My God’ lavede vi ret meget sammen. ’Party Angel’ var et nummer, jeg havde haft liggende i 100 år, som han bare elskede. Jeg ville lave om på den, men han sagde bare: ‘William, forstår du det ikke? Det virker. Det rører mig og det rører min kæreste. Hun elsker den, så lad os nu bare udgive den og ikke tænke for meget!’«

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Om fremtiden:
Vera: »Samarbejdet er slut for nu. Vi har hele tiden aftalt, at det kun skulle være fem numre«.

Lord Siva: »Hvem ved om mig og William går i studiet igen, det kan snildt være«.

Vera: »Vi har faktisk også en sang liggende, som jeg synes er et kæmpehit, som Brian ikke er så vild med endnu. Den ville jeg gerne udgive til sommer«.

Sidste ord:
Vera: »Jeg er vildt taknemmelig over at have arbejdet sammen med ham. Han har så meget personlighed. Det bliver lidt floskel-agtigt at sige, men man kan bare mærke ham«.

Lord Siva: »Vi er blevet totalt meget stærkere af det her. Jeg elsker ham for real fra hjertet!«.

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af