Det er fredag. Justin Biebers nye album er landet. Endelig. Spændingen stiger. Du trykker play på ‘Justice’. Og ud af højtalerne kommer … Dr. Martin Luther King Jr.?
Ja. Dr. Martin Luther King Jr.. MLK. »I have a dream«. Borgerretsaktivisten, der blev dræbt i 1968.
»Injustice anywhere is a threat to justice everywhere«, kan man høre Dr. King sige, før sangen ‘2 Much’ starter albummet ‘Justice’ (som i citatet, get it?), og senere er der et helt interlude med borgerrettighedsforkæmperen ganske enkelt kaldet ‘MLK Interlude’.
Det føles frem for alt én ting: Mærkeligt.
At høre Martin Luther King på et Justin Bieber-album er lidt som at tage en tår af et glas, man tror er fyldt med cola, blot for at få hele munden fyldt med kold kaffe. Det er det modsatte af, hvad man forventer.
Det fører til to spørgsmål: Hvorfor? Og: Seriøst?
Lad os starte med hvorfor: »Jeg ville forstærke Martin Luther King Jr.’s stemme til denne generation«, har Bieber fortalt Vogue. »Hans budskab var, at mange føler, de er bange for at stå frem og kæmpe for det, der er det rette. Men hvis man ikke kæmper for retfærdighed – for det rette – hvad gør man så med sit liv?«
De udtalelser passer selvfølgelig meget godt ind i det store retfærdighedstema på ‘Justice’. Men Biebers budskaber er samtidig en samling ret abstrakte idealer, der ikke ligefrem har vildt meget at gøre med Kings anderledes konkrete kamp for sortes rettigheder.
Hvilket fører os til spørgsmål nummer to: Seriøst?
For var det her nu virkelig en god idé, Bieber? At inddrage en ikonisk forkæmper for sortes rettigheder på et album, der på intet tidspunkt for alvor tager et konkret politisk standpunkt?
Det siger måske alt, at introduktionen af Dr. Martin Luther King Jr. fører direkte ind i en sang, der handler om, hvor meget Justin Bieber elsker sin kone. Der er selvfølgelig intet galt i, at popstjernen lever sin drøm – det var bare nok ikke lige den slags drøm, Martin Luther King i sin tid snakkede om.