KOMMENTAR. Olivia Rodrigo kan godt lide at synge om biler. Hendes gennembrudshit ’Driver’s License’ handler om at køre alene og bedrøvet forbi ekskærestens vej, og på poptalentets efterfølgende single ’Deja Vu’ (der også handler om et knust hjerte) lyder første linje sådan her: »Car rides to Malibu«.
Det kan virke som en lille ting at fremhæve, men det er sådan noget, der virkelig viser kreativitet og sans for detaljen. Og ’Deja Vu’ – der udkom i sidste uge – slår fast med syvtommersøm, at 18-årige Rodrigo på ingen måde er et one-hit wonder.
Ikke at det på nogen måde stod skrevet i stjernerne, at det ville være tilfældet, men efter det fuldkommen vanvittige gennembrud med den åbenhjertige powerballade ’Driver’s License’ var det svært ikke at tænke, at det vel helt objektivt kun kunne gå ned af bakke herfra.
I en perfekt storm af Disney-tv-serier, et angiveligt trekantsdrama og TikTok-succes har Olivia Rodrigos debutsingle nu rekorden for flest Spotify-streams på en enkelt dag (for en ikke-højtidssang), og ’Driver’s License’ har også rekorden for den mest succesfulde første uge for en sang på Spotify nogensinde. Den har allerede over 600 millioner streams på Spotify alene.
Rodrigo, der hidtil var kendt fra tv-serien ’High School Musical: The Musical – The Series’, blev med et trylleslag verdens største nye popstjerne med en debutsingle, der gik direkte ind som nummer et på Billboard-listen.
Altså, hvordan følger man lige op på sådan noget? Det virker næsten som en umulig opgave.
Men selv om ’Deja Vu’ i øjeblikket har færre daglige streams end sin nu tre måneder gamle singleforløber, så ligger den altså stadig nummer ni på den globale Spotify-chart. Og kunstnerisk bygger sangen fornemt videre på den emotionelt blottende dagbogspop fra ’Driver’s Licence’.
Hvor debutsinglen var en både intimt hviskende og bragende storslået heartbreak-ballade, er ’Deja Vu’ lidt mere charmerende, morsom og har et glimt i øjet.
Misforstå mig ikke: Begge sange handler om et knust hjerte, og på ’Deja Vu’ synger Rodrigo (igen med en helt fantastisk stemme) om, hvordan hendes ekskæreste laver alle de samme ting med sin nye øjesten, som han plejede at lave med vores hovedperson.
Men hvor ’Driver’s License’ virkelig blev i den tunge melankoli, går Rodrigo på ’Deja Vu’ sit store idol Taylor Swift i bedene med ironiske og sarkastiske takedowns som »I bet she’s braggin’ to all her friends, sayin’ you’re so unique, hmm« og »I made the jokes you tell to her when she’s with you«.
Musikken, igen lavet med producer Daniel Nigro, er også mere løssluppen. Det her er ingen popbanger a la Carly Rae Jepsen, men sammenlignet med ’Driver’s License’ er ’Deja Vu’ mere legesyg, up-tempo og, ja, sjov.
Det er ganske enkelt virkelig klogt skrevet. Det er svært at omdanne dagbogspoesi til storladen pop uden at blive navlepillende, men Rodrigo er på begge sine sange ekstremt god til at male nogle billeder og iscenesætte nogle situationer, som er både unikke og så lette at forholde sig til, at alle kan være med på de her kærlighedsfortællinger – alle har prøvet noget lignende. Hvilket også er en del af forklaringen på hendes succes.
Så hvordan følger man op på en af nyere tids mest succesfulde debutsingler?
Man udgiver en sang i tematisk forlængelse, der både understreger de allerede åbenlyse sider af Rodrigos talent, men samtidig bygger videre og ovenpå.
’Driver’s License’ og ’Deja Vu’ er sørgelige kærlighedssange, men hvor den første giver lytteren ondt i maven, har single nummer to mere en fornemmelse af, at Rodrigo faktisk næsten er ovenpå. Hun er blevet droppet, men synger sig igennem det med humor, vid og bid.
Det er oftest i forbindelse med album, at man taler om ’den svære to’er’, men i Olivia Rodrigos tilfælde har det i den grad også gjort sig gældende for singler. Jeg kan dog med ro i maven konstatere, at hun har bestået med bravur, og det er faktisk noget af en bedrift. Nu ligger hele verden for hendes fødder.