Spids Nøgenhat – hippie-nostalgi med publikumstække
For tre år siden gav Spids Nøgenhat en nyklassisk natkoncert på Pavilion, og siden er der sket ting og sager for det psykedeliske sammenrend, anført af Lorenzo ’Guf’ Woodrose. Sidste år udkom gruppens andet album, ’Kommer med fred’ (hele 12 år efter debuten ’En mærkelig kop te’), der som noget af et særsyn i den del af branchen har solgt flere tusind eksemplarer.
Det var altså et kultorkester med dedikerede fans og en stigende popularitet, der stod på scenen lørdag aften i et stuvende fuldt Avalon-telt. Og koncerten understregede, hvorfor netop Spids Nøgenhat har gjort sig fortjent til denne særposition.
Kombinationen af Gufs aldrig svigtende melodiøre og en historiebevidst, men ikke bagstræberisk – højest en smule hippie-nostalgisk – syrerock var bomstærk og knivskarpt eksekveret af bandet, der spillede solen ned med et heftigt hallucinerende backdrop, mens publikum labbede nye og gamle favoritter som ’Det psykedeliske tapet’, ’Gi Slip’, ’Vand, brød og te’ og ’Lolland Falster’ i sig.
Sveden flød fra Gufs pande, publikums kærlighed var nærmest til at skære skiver af, og det fem mand høje band fremstod som Danmarks første arenasyrerockband. Hvem havde mon set den komme for tre år siden?
Se alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival HER.