Alt, hvad du behøver vide om ’Twin Peaks’-fortsættelsen lige nu

Danmarks førende ’Twin Peaks’-ekspert, Andreas Halskov, rydder ud i nogle misforståelser, giver et overblik over og skitserer usikkerhederne om den kommende sæson af David Lynch og Mark Frosts kultserie.
Alt, hvad du behøver vide om ’Twin Peaks’-fortsættelsen lige nu

Siden den officielle annoncering af ’Twin Peaks’ fortsættelse den 6. oktober 2014 har rygterne svirret, og de sociale medier har været rødglødende med mere eller mindre tvivlsomme nyheder, opdateringer og spekulationer. Var det hele blot en drøm? Eller var det en snedig forhandlingsstrategi fra David Lynchs side i håb om at tiltrække flere penge og få en bedre deal med netværket?

Måske var det ligefrem en plan skabt af Showtime med henblik på at generere omtale og hype inden premieren på den nye sæson? Spørgsmålene har været legio, og mange af dem vil formentlig forblive ubesvarede, i al fald indtil det første afsnit af tredje sæson ruller over skærmen. Men hvad ved vi egentlig om den nye sæson, og hvad kan vi mon vente os?

Twin Peaks1
#1: Nej, det er ikke en reboot

Sequel-itis. Sådan har Kristin Thompson døbt og diagnosticeret vor tids amerikanske filmindustri. Antallet af efterfølgere og prequels har aldrig været større, skønt man altid i Hollywood har tænkt i længere filmføljetoner, serialiserede superhelte mv. Et mindre konglomerat ejer i realiteten hele film- og tv-industrien, og der tænkes i high concepts og hurtigt genkendelige karakterer og brands.

Man kan beskrive det som en mangel på opfindsomhed eller – som Kristin Thompson – betegne det som en ’sygdom’. Man kunne også opfatte det som en naturlig konsekvens af en stærkt markedsstyret industri, hvor man tænker i konceptudvikling, branding og risikominimering. Det samme fænomen kan efterhånden spores i tv-industrien, hvor boomet i antallet af udbydere har medvirket til en voldsom stigning i efterspørgslen af indhold, og hvor man derfor søger tilbage til sikre succeser og velkendte figurer for at skabe potentielle sequels, prequels og spin-offs.

I enkelte tilfælde genopfinder man et helt fiktionsunivers, som var der tale om en computer, der blev rebootet. Netop dette ord, reboot, har været brugt mange gange i debatten om Twin Peaks. Men dette beror på en grundlæggende misforståelse. Der er nemlig ikke tale om en genopfindelse af universet eller en reboot, men en reel forlængelse af serien. En forlængelse, som angiveligt tager sit udspring 25 år efter afslutningen af anden sæson. Ifølge medskaber Mark Frost er det sågar tanken, at denne fortsættelse vil lægge sig i naturlig forlængelse af anden sæson, med den kommende bog,

’The Secret Lives of Twin Peaks’, som en naturlig brobygger.

»It’s our hope that these episodes will give the fans everything they felt they hadn’t gotten the last time we left off«, som Frost siger. »I think there will be a lot of things that people have wanted to know over the years that if they pay close attention, they are going to be satisfied«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

#2: Der vil også være spor til ’Fire Walk with Me’

Den nye sæson af ’Twin Peaks’ vil ikke alene knytte sig til og forsøge at besvare spørgsmålene fra sæson 1 og 2. Det er også tanken, at den skal inkludere prequel’en ’Fire Walk with Me’. Da David Lynch og Robert Engels viste ’Twin Peaks: Fire Walk with Me’ ved Cannes-festivalen i 1992, var der tale om en heftigt nedklippet og lettere redigeret version (den daværende chef for Cannes, Gilles Jacob, krævede blandt andet, at afslutningsscenen i togvognen skulle ændres), og filmen blev mødt med negative tilråb og dårlige anmeldelser.

Herhjemme kaldte Ebbe Iversen den en »skamplet«, og Vince Canby beskrev den som »the worst movie ever made«. Filmen var mørkere, tungere og mere ekspressionistisk end serien, og nogle af de elementer, som fanmiljøet havde forelsket sig i – Cooper, kaffen og komikken – var næsten væk. Filmen introducerede dog nogle interessante lag til mysteriet, eksempelvis knyttet til Chester Desmond, Phillip Jeffries, ringen, aben bag masken og maleriet på Lauras væg.

Nogle af disse gådefulde elementer må den nye sæson formodes at følge op på, og det er planen, at den nye sæson vil trække spor imellem både serien (sæson 1 og 2), flere af tie-in-bøgerne (blandt andet ’The Secret Diary of Laura Palmer’ og ’The Secret Lives of Twin Peaks’) og førnævnte ’Fire Walk with Me’.

Twin Peaks2
#3: Det samme look – med en vis usikkerhed

Om den nye sæson skydes på celluloid eller digitalfilm er fortsat til diskussion (de fleste rygter peger dog på sidstnævnte), og det er ikke til at vide, om den nye sæson vil fastholde seriens generelle look, eller om den vil tilstræbe en mere tidsvarende og moderne æstetik (fx med flere kranskud, kamerakørsler etc.).

En del af looket bliver dog bevaret: The Double R Diner. Denne ikoniske location bliver genskabt i samme 50’er-agtige stil, og ejeren af den virkelige café (Twede’s) håber at tiltrække flere kunder på den ’re-fashioning’, som David Lynch og Showtime har lovet at stå for.

En væsentlig og banebrydende del af ’Twin Peaks’, da den oprindeligt kom frem, var netop dens mange locationoptagelser og dens virtuose production design. Den oprindelige production designer på pilotafsnittet, Patricia Norris, er dog desværre gået bort, og det vides endnu ikke, hvem der kommer til at stå for seriens scenografiske udtryk.

Man kunne håbe, at Richard Hoover, production designeren på alle seriens øvrige afsnit, vender tilbage i tredje sæson, når The Double R Diner og andre af seriens locations skal genskabes i den oprindelige series forbillede. Når Double R igen slår dørene op, vil den formentlig trække os ind i endnu en 50’er-agtig verden på grænsen imellem drøm og mareridt, nutid og nostalgi.

Twin Peaks3
#4: Dobbelt så mange afsnit som forventet

Da ’Twin Peaks’ kom frem i 1990, var de fleste detektiv- og krimiserier episodiske eller korte føljetoner, med en ny sag for hvert afsnit eller en sag, der blev afsluttet efter få episoder. ’Twin Peaks’ var med til at bane vejen for nogle mere komplekse føljetonserier med større ensembler og nogle ofte lange plotbuer.

Laura Palmers morder blev ikke fundet i slutningen af første sæson, og det, der mødte seerne, da de tunede ind på første afsnit af anden sæson, var særdeles bizart: En lang scene af næsten otte minutter (!) med en senil tjener, en blødende Cooper, en kæmpe der giver Cooper tre kryptiske ledetråde – og rigelige mængder af ’død tid’.

Den nye sæson af ’Twin Peaks’ var i udgangspunktet tænkt/lanceret som en limited series af ni afsnit (måske i stil med ’True Detective’). Men da konflikten imellem David Lynch og Showtime løste sig (hvis der var en reel konflikt i det hele taget), skrev David Nevins fra Showtime følgende tweet: »This damn fine cup of coffee from Mark and David tastes more delicious than ever. Totally worth the extra brewing time and the cup is even bigger than we expected«.

Den nye sæson, blev det senere præciseret, skulle ikke bare være 9, men 18 afsnit (!), alle skrevet af Mark Frost og David Lynch – og alle instrueret af sidstnævnte.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

#5: Komponist-legende tager tråden op – med Agnes Obel på siden?

Hvis scenografien og de rolige, ofte statiske kompositioner var nogle af de mest fremtrædende og genkendelige elementer af ’Twin Peaks’ i 1990 og 1991, så var lyden formentlig endnu mere ikonisk. Især musikken, det originale partitur af Angelo Badalamenti, fremhæves af mange som noget af det mest ’filmiske’ ved ’Twin Peaks’, og netop Badalamenti vender tilbage til den nye sæson, hvor han igen skal arbejde sammen med David Lynch.

Badalamenti blev oprindelig hyret af David Lynch i forbindelse med ’Blue Velvet’ (1986), hvor han blandt andet skulle arbejde med Isabella Rossellini, og hvor han blev bedt om at skrive et Shostakovich-agtigt stykke til filmens afslutning. ’Mysteries of Love’ blev en emblematisk del af filmen, og Julee Cruises æteriske, lyse stemme blev en tilbagevendende del af David Lynchs værk.

Under ’Twin Peaks’ blev musikken ikke skrevet til billederne, men musikken blev for store dele lavet inden optageprocessen, og i enkelte tilfælde blev den sågar afspillet for skuespillerne under optagelserne, for at de kunne fornemme stemningen og bevæge sig i takt med musikken. Tænk blot på Audrey, der danser i The Double R Diner i stil med hovedpersonen fra Jean-Luc Godards ’Vivre sa vie’ fra 1962.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Det vides dog ikke, om Julee Cruise skal spille med – og performe – i den nye sæson af ’Twin Peaks’, men Sherilyn Fenn har bemærket, at der formentlig også kommer andet musik end Badalamentis nye score. Lynch, der blandt andet har lavet musik med John Neff og fungeret som lyddesigner på ’Fire Walk with Me’, kunne snildt tænkes at lave sine egne tracks til den nye sæson, og man kunne også forestille sig, at der ville komme musikalske bidrag fra én eller flere af følgende artister: Kid Moxie, Chris Isaak, Chrysta Bell, Lykke Li, Mina Tobias (Mädchen Amicks datter) og danske Agnes Obel.

Netop Obel har beskrevet David Lynch som »musikernes instruktør«, og hendes drømmende sang ’Fuel to Fire’ er blevet remixet af netop Lynch. Badalamenti og Lynch kommer under alle omstændigheder til at arbejde sammen på den nye sæson, med et sæt af helt nye numre, men dette udelukker ikke klassiske hits som ’Falling’, ’Laura Palmer’s Theme’ og ’The World Spins’.

Twin Peaks5
#6: Gamle kendinge og glade gensyn

Ikke bare Badalamenti vender tilbage. Det samme gør mange af de oprindelige skuespillere. Flere, eksempelvis Chris Mulkey (Hank Jennings), Ken Welsh (Windom Earle) ), Mädchen Amick (Shelly Johnson), Peggy Lipton (Norma Jennings) og David Duchovny (Dennis/Denise Bryson), har antydet, at de gerne vil vende tilbage.

Andre skuespillere har i mere direkte forstand givet udtryk for, at de kommer tilbage til den nye sæson, herunder Kyle MacLachlan (Dale Cooper), Sheryl Lee (Laura Palmer), Dana Ashbrook (Bobby Briggs), Sherilyn Fenn (Audrey Horne) og Catherine Coulson (Kævlekvinden).

Efter sigende kan vi også forvente os et gensyn med Charlotte Stewart (Betty Briggs), og det forlyder, at castingfasen er overstået indenfor de næste par uger. Frank Silva (Bob), der desværre afgik ved døden i 1995, bliver svær at erstatte, og Andrew W.K. har budt ind på rollen via de sociale medier. Uglerne siger mig dog, at David Lynch og Mark Frost går en helt anden vej, og hvorfor ikke gøre Leland (Ray Wise) til den nye repræsentant for »the evil that men do«?

Gamle kendinge og unge ukendte ansigter vil formentlig kunne opleves i skøn, nostalgisk forening, og man kan bare håbe, at det ikke bliver en tam genforeningsfest.

Twin Peaks4
#7: David Lynch instruerer alle afsnit

At David Lynch skal instruere alle afsnit af den nye sæson, må være det mest oplagte og vigtige punkt på denne liste.

Under konflikten/spillet imellem instruktøren og netværket begyndte der at dukke en række underskriftindsamlinger og kampagner op. Under slogans som ’No Lynch = No Peaks’ slog fans og cast-medlemmer til lyd for, at David Lynch var den sande skaber og auteur bag serien, og at ’Twin Peaks’ ikke kunne eksistere uden ham ved roret.

Mytologiseringen af Lynch er ikke helt urimelig (idet han rigtignok er medskaber af serien), men han har reelt kun skrevet tre og instrueret seks afsnit af den oprindelige serie, og Mark Frost kan med rimelighed beskrives som en unsung hero. Den oprindelig serie gjorde brug af kompetente afsnitsinstruktører som Duwayne Dunham, Lesli Linka Glatter, Uli Edel, Caleb Deschanel og Tim Hunter, men det var og er David Lynch, vi husker, når vi tænker på ’Twin Peaks’.

Der er da heller ingen tvivl om, at Lynch har en unik og genkendelig stemme, og man kan formentlig forvente sig en forvirrende leg med det narrative, nogle lange, rolige indstillinger, et flydende formsprog med mange overtoninger, en mørk belysningsstrategi, en romantisk brug af filtre, et ekspressivt lyddesign og en flydende grænse imellem drøm og virkelig, fortid og nutid, god og ond.

Vi må dog ikke glemme Mark Frost, der formentlig er garant for fortællemæssig logik og konsistens, mens David Lynch som gennemgående instruktør borger for et flot look, en lækker lydside og en uforglemmelig stemning.

Andreas Halskov er forfatter til David Lynch-bogen ‘Paradoksets kunst’ (Turbine 2014) og interviewbogen ‘TV Peaks: Twin Peaks and Modern Television Drama’, som udkommer på Syddansk Universitetsforlag ultimo 2015.

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af