Kaytranadas debutalbum ‘99.9%’ er en tilbedelse af beatet
Titlen på Kaytranadas debutalbum er dobbelttydig. I de første promo-interview for albummet angav han sin perfektionisme som baggrund for albummets navngivning, men i en nylig samtale med The Fader lod han forstå, at titlen også kunne have en dybere mening. I det stærkt personlige interview åbnede Kaytranada for første gang op om sin homoseksualitet og fortalte, hvordan han havde været trist det meste af sit liv, men at han fornemmede bedre tider var på vej: »I don’t know honestly if I’m fully, 100 percent happy, but I’m starting to get there«.
Den 23-årige producer har dog rent musikalsk været afklaret i snart et årti. Siden han som teenager begyndte at lægge sin musik online og verden fik øre for ham gennem remixes af gammelkendte urban-klassikere på Soundcloud, har det været deres beatfokus og hook-venlighed, Kaytranadas produktioner skulle kendes på. At den afdøde Detroit-producer J Dilla, der blev kendt for at tilføre hiphoppen et element af soul, er et af Kaytranadas største idoler, høres med andre ord tydeligt – også på ’99.9’, som har bevaret beattapets karakter med instrumentale introer og outroer på de fleste numre.
At Kaytranada også har et hjerte for sjælfuld musik afspejles desuden på gæstelisten, der omfatter navne som Syd Tha Kyd, Anderson .Paak og Little Dragon. Særligt ’Together’ med en nasal Aluna Francis (fra AlunaGeorge) og Goldlink genlyder af roller disco og knitrer af vinyl- og vellyd, alt imens fløden på Craig David-featuringen ’Got It Good’ har et lidt for højt fedtindhold til for alvor at blive interessant – også selv om Kaytranada gør sit bedste for at fortynde indholdet med sirene-synths og et bumpet beat.
Synergien mellem producer og gæsteartist er mest vellykket, når Kaytranada samarbejder med sine hjemmedrenge og -piger fra Toronto. Førstesinglen ’Leave Me Alone’ formår med sit tribal-beat og Shay Lia’s næsten Coco O.-agtige elegance at forene det bedste fra afrohouse og moderne soulmusik. Et andet eksempel er ’Vivid Dreams’ med r’n’b-geniet River Tiber, som løfter Detroit-technoen ind i en kosmopolitisk tidsalder med tilførslen af haitianske house-rytmer.
Desværre bliver Kaytranadas fordel også hans ulempe på ’99.9%’, for selv om han er ved at ankomme til sig selv, er han også kommet lidt for sent til sin egen lyd. De første singler udkom for mere end et år siden, og hypen over dem har måske prædetermineret udtrykket på pladen, som på trods af et væld af genrer og stilarter ikke udfordrer Kaytranada. Med andre ord er ’99.9%’ præcis det debutalbum, man kunne forvente af ham. Selv om det måske huer hans pladeselskab, bliver det en smule trivielt som lytter, om end det intet tager fra pladens partypotentiale.
Kort sagt:
’99.9%’ er en tilbedelse af beatet og lyder næsten som ét langt dj-set – det fungerer også bedst som et sådant. Selv om Kaytranada har en fin fornemmelse for sine gæsteoptrædende og formår at iscenesætte dem på deres præmisser i et væld af genrer og stilarter, som alle er bundet sammen af et uimodståeligt groove, mangler flere af numrene melodiøsitet for at blive interessante i sig selv.