TEMA. Er jeg den eneste, som var undervældet af sex i begyndelsen? Her havde jeg gået i årevis og forestillet mig, hvor fantastisk og livsforandrende det ville være – under kraftig påvirkning af popkulturens fortællinger om romantisk sex som livets mening og begæret efter det som en ukontrollerbar drift. Og så var det bare sådan »pffft«, som Jessica i ‘Fucking Åmål’ udtrykker det om sin debut. Ingen blod, men heller ingen særlig nydelse.
»Nåmen jeg skal til fest, har du nogen planer?« spurgte han bagefter. »Øhhh, bare at miste min mødom!« havde jeg lyst til at råbe, men da jeg ikke havde fortalt, at jeg var jomfru, nøjedes jeg med at tage mit gode tøj på og traske ned til togstationen, mens jeg spekulerede over, hvorfor folk var så vilde med det her. Der var ikke var nogen, der havde fortalt mig, at sex er noget, man skal øve sig i.
Det er der heldigvis kulturprodukter, der gør nu. Serierne ‘Chewing Gum’ og ‘Jane the Virgin’ gør med sine skildringer af førstegangssex som antiklimatisk og akavet op med film og tv-seriers trope om, at det at miste sin mødom er en hellig milepæl i livet – specielt for kvinder, hvis jomfruelighed vogtes med ekstra opmærksomhed. I serier fremstilles den første gang typisk som enten et himmelsk overgangsritual med stearinlys og rosenblade, der er en nøje planlagt kulmination på et romantisk forhold. Eller som en grænseoverskridende handling, der bliver udskammet eller straffet. Faktisk diskuterer serier sjældent, hvordan oplevelsen er rent seksuelt.
Jeg sugede i mine yngre dage særligt ivrigt til mig fra teenklassikeren over dem alle, ‘Beverly Hills 90210’, hvor Brenda mister sin mødom til sin store kærlighed Dylan i et fancy hotelværelse under skolens forårsbal. Hun er lidt nervøs for at skuffe ham, men den følsomme bad boy forsikrer hende om, at de ikke skal bedømme hinanden, men nyde hinanden.
»Hvor mange piger har sex for første gang med en, de elsker?« spørger hun henført. Resten af aftenen stråler Brenda af glæde og deler beruset nyheden med bedsteveninden Kelly, som hun ellers var uvenner med over en kjole.
Slutshaming eller fællesorgasme
I ‘Buffy the Vampire Slayer’ går det anderledes skæbnesvangert til, da Buffy har sex med den gode vampyr Angel for første og eneste gang. Som en metafor for fyren, der forvandles til et røvhul efter sex, får øjeblikket af lykke Angel til at miste sin sjæl og blive til onde Angelus på grund af en forbandelse. Han tilbringer resten af sæsonen med at pine Buffy og hendes venner, indtil hun dolker ham i hjertet.
På (næsten) samme måde oplever blandt andet Mary i ‘Downton Abbey’, Paris og Rory i ‘Gilmore Girls’ og også Brenda, der et par afsnit længere henne i ‘Beverly’ får en graviditetsforskrækkelse, negative konsekvenser ved sex.
Begge buskaber er skadelige. Billedet af at kvinder bliver straffet for at give kald på deres mødom er med til at opretholde gammeldags slutshaming af seksuelt aktive kvinder. Fremstillingen af sexdebuten som romantisk klimaks med fællesorgasme og ophøjet kærlighed giver unge kvinder urealistiske forventninger og gør unge mænd dovne. Hvis nogen fortalte dem, hvor dårlig og skuffende sex ofte er for kvinder, ville de måske gøre sig mere umage for at tilfredsstille deres partner.
Det ser vi et fremragende eksempel på i Jennie Snyder Urmans telenovella-satire ‘Jane the Virgin’, hvor hovedpersonen Jane i ‘Chapter 47’ endelig mister sin mødom til sin mand, Michael. 23-årige Jane er romantiker med stort R. Hun er opflasket med telenovellas, det latinamerikanske svar på sæbeoperaer, som hun sluger rituelt sammen med sin mor og mormor, og er nu aspirerende kærlighedsforfatter.
Den hede elskov bliver dog i fantasien, da hun er katolsk opdraget. Siden hun var 10 år, har hun haft en krøllet blomst hængende over sengen, som hendes mormor brugte til at illustrere, at hendes mødom er lige så ren og skrøbelig. Det har fået hende til at afholde sig fra sex inden ægteskab. Jane har gennem serien været splittet mellem mænd og sin beslutning om afholdenhed, men har hver gang holdt fast i sin jomfrudom. Men nu er hun endelig blevet gift med sin oprindelige forlovede Michael og er mere end klar til at fuldbyrde ægteskabet.
En opbyggelig morale
»Er du nervøs?« spørger de hinanden på sengekanten. »Lidt. Jeg vil gerne have, at det bliver godt for dig«, siger Michael. »Det bliver perfekt, fordi det er dig«, svarer hun, inden serien klipper væk.
Not.
»Wow. Du og jeg er færdige på samme tid. Det er den bedste første gang, jeg kunne have ønsket mig«, siger Michael, mens Jane ikke så overbevisende bekræfter, at hun har det godt. Næste dag betror hun sin veninde Lina, at hun fakede sin orgasme, fordi hun gik i panik over ikke at nå klimaks i samme tempo som Michael og ikke ville skuffe ham. »At fake orgasmer er for nætter, hvor du skal have en tilfældig mand ud af din lejlighed – ikke for manden, du skal have sex med resten af livet!« påpeger Lina klogt.
Da Jane og Michael skal til at have sex igen, og han annoncerer, at han bare vil gøre »nøjagtig det samme som sidste gang«, kryber hun til korset.
Michael forsøger sig med oralsex, men Jane er for meget oppe i sit hoved. De næste forsøg går lige så skævt, og Jane begynder at tvivle på, om de passer sammen seksuelt, samtidig med at hun har ambivalente følelser over for at have givet slip på sin mødom.
»Jeg føler, at jeg har mistet noget – en del af min identitet«, indrømmer hun grædende over for sin mor Xiomara, som hun ellers har fortalt, at hendes nye sexliv er »so great!« Xiomara giver Jane supermor-råd om, at hun ikke har mistet noget, men tværtimod fået et nyt aspekt i livet. Og at »det kan tage tid at finde ud af, hvad man kan lide«.
Tidligere i afsnittet kom Jane til at trykke på en knap på sin computer, der optog Michael og hendes første sexakt (og kom til at sende det til sin skrivevejleder, pinligt!). Da Jane kommer hjem efter snakken med sin mor, sidder Michael, der er kriminalbetjent, og ser optagelserne igennem for at finde ud af, hvor det gik galt. De begynder at se videoen sammen, hun fortæller, hvad hun kunne lide, og seancen udvikler sig hurtigt til denne gang vellykket sex.
Den opbyggelige morale: Den første gang lever ikke altid op til de forventninger, man har opbygget gennem massiv utroværdig popkulturel påvirkning. Men det er ok. Hvis man øver sig og kommunikerer sine behov, bliver det bedre.
»Spred mine røvkinder«
Michaela Coels komedieserie ‘Chewing Gum’ tager akavet førstegangssex og forsøg derpå til et helt nyt niveau. 24-årige Tracey, der bor i et socialt boligbyggeri i London med sin mor og søster, er ligesom Jane kristent opdraget til ikke at have sex før ægteskabet. Efter en lang frustrerende forlovelse med en mand, der ikke vil røre hende og viser sig at være homoseksuel, beslutter Tracey sig for, at hun er færdig med afholdenhed og sætter sig for at miste sin mødom.
Tracey ved imidlertid ingenting om sex. Det eneste, hun har lært, er, at det er en synd. Mens Jane er blevet fodret med romantisk fiktion, samler Tracey information fra Google, porno og sin bedste veninde Candice, der har tendens til at overvurdere sine evner som sexguru. Hendes første tvivlsomme råd til Tracey lyder således på at sætte sig oven på sin udvalgte fyrs ansigt. Det gør hun så, da hun til en fest hooker op med sin nabo Connor – men iført pyjamasbukser.
»Jeg kan ikke huske, om jeg skulle have tøj på til det her eller ej«, betror hun kameraet, mens Connor hiver efter vejret.
Trods den mislykkede forførelse har Tracey fået blod på tanden og kaster sig ihærdigt ud i seksuelle oplevelser inspireret af flere gode råd fra Candice og hendes søstre samt internettet. Udfaldet står hver gang i skarp kontrast til, hvad Tracey har ladet sig fortælle er sexet.
På Candices opfordring til at researche, ser hun porno og søger på »Dirty girl« og »How to give a blowjob«. Med sin nye viden går hun hen til Connor og meddeler resolut, at hun nu vil give ham et blowjob. Da hans lem er »meget afslappet«, forsøger hun sig med at tale frækt, som hun formentlig har lært i pornofilmene: »Hej penis«, siger hun nede på knæ. »Spred mine røvkinder. Flå mit røvhul, indtil der er plads nok til, at du kan stikke hovedet op og kigge ind og tjekke mine hærgede røvballer«. Det virker sjovt nok ikke.
Senere arrangerer hun en trekant med Connor på en beskidt madras med en kvinde med herpesudbrud, som hun har fundet på appen 3ZUP – men bliver jaloux på den anden kvindes bryster og synes egentlig bare, at hun er i vejen. Hun forsøger at erstatte Connor med en rig og veluddannet mand med en penthouse, men finder ud af, at han har en fetich for sorte kvinder.
Da hun omsider mister sin mødom, er det til en tilfældig fyr fra sin bogklub. Og bortset fra, at Tracey synger en sang om sin jomfruhinde, som hun har skrevet til lejligheden (»Will I smile? Will I scorn? Now my hymen has been torn«), er akten ganske antiklimatisk og hurtigt overstået.
Traceys oplevelser er ganske vist overdrevne, men essensen af at føle sig på herrens mark gennem sine første seksuelle erfaringer, rammer hovedet på sømmet. Modsat den kontrast, Tracey og Jane oplever mellem popkulturforbrug og virkelighed, giver ‘Chewing Gum’ og ‘Jane the Virgin’ rent faktisk et realistisk billede af førstegangssex i al sin akavede og antiklimatiske famlen.
Må flere realistiske skildringer bidrage til færre skuffelser.
TEMA: Tabusex i serieland
De svundne dage, hvor et par bare balder i bedste tv-sendetid kunne skabe overskrifter, er afløst af blowjobs og bh-løs sex på samlebånd. Siden HBO i slut-90’erne rev tæppet væk under det bornerte USA med eksplicit kabel-tv-sex og vold i den grynene serieguldalder, fik udskejelserne lov til at blomstre på tværs af genrer – med fanebærere som ’Sex and the City’, ’Californication’, ’Queer As Folk’, ’The L Word’ og ’Tell Me You Love Me’s banebrydende fremstillinger af sex på tværs af seksuel orientering i front.
Men en række tabuer kaster fortsat skygger over lagnerne, 20 år efter de første seriepionerer smed bukserne. Og det er ærligt talt besynderligt i en tid, hvor opgør med bedagede kulturelle dogmer omkring sex, køn og mediernes fremstilling af seksualitet præger den aktuelle samfundsdiskurs som aldrig før.
Der er stadig behov for at lyse ind under dynen og gribe fat om roden på de sexkontroverser, serierne træder under fode af frygt for at dræbe seernes lyster. Hvad end det drejer sig om menstruationssex, lummer svælgen i voldtægtssex, aldrende kønsdele eller noget så almindeligt som skuffende førstegangssex.
Den kommende uges tid smider vi hæmningerne og sætter fokus på en række saftige sextabuer, der blotter dine yndlingsseriers mørkeste lyster og mest skamfulde aversioner.
Læs også: Ditte Hansen fra ‘Ditte og Louise’: Kvinder bliver stadig mødt med rigtigt meget liderlighedsskam
Læs også: Dansk manusforfatter: »Det vellykkede knald er uden konflikt, uden optrapning, uden spænding«
Læs også: ‘Buffy the Vampire Slayer’ skrev vigtig LGBTQ-historie – men var nærig med sexscenerne
Læs også: Realistisk kvindeonani er en mangelvare i moderne serier
Læs også: Er serierne omsider færdige med at bashe det åbne parforhold?
Læs også: Menstruationssex og kønsbehåring i serieland sender kvindekroppens tabuer på retur
Læs også: Syv sexscener fra nyere tid, der skrev seriehistorie