Hennedub har et ben på hver sin side af Atlanterhavet.
På den ene side jagter Henrik Wolsing producerdrømmen i Los Angeles, hvor han tager studiesessions på stribe og blandt andet er endt med at spille beats for YG og DJ Mustard. Her er han den nye dreng i byen, der kæmper sig frem gennem en tætbefolket musikscene.
Samtidig har han i skrivende stund indtaget førstepladsen på den danske Spotify-chart med sin første solosingle ’Holder fast’, der gæstes af Lukas Graham og Gilli.
Hver gang Hennedub lander i Kastrup, går han fra at være opkomling til at være stjerneproduceren, alle rappere vil arbejde sammen med.
Hvordan balancerer man livet som opkomling i L.A. og stjerneproducer i Danmark? Vi talte med Hennedub om hans langsigtede plan, de største drømmesamarbejdspartnere, og hvordan hans pladekontrakt med den danske Def Jam-afdeling kan være en game-changer i USA.
Lukas Graham og Gilli på samme sang! Hvordan opstod ’Holder fast’?
»Da vi begyndte at snakke om, at jeg skulle have et producerprojekt, var det to af de første navne, vi talte om. Hele min hemmelige plan med det her projekt var at smide nogle kunstnere sammen, som man ikke forventer. Folk, jeg synes passede godt sammen, selv om det ikke lignede, de skulle samarbejde på papiret. Lukas og Gilli var ret åbenlyse, fordi jeg har lavet musik med dem begge«.
Hvordan førte I så sangen ud i livet?
»Jeg tog i studiet, og den første idé var beatet til den sang. Der er stadig den der afrobeat-agtige vibe på Gillis del, men så er guitarlydene skiftet ud med noget klaver, så det passer til Lukas Grahams vibe. Vi indspillede først et vers fra Kian (Gilli, red.), så gik der nogle dage, og så kom Lukas i studiet. Han syntes, det lød vildt fedt, og så skrev mig og ham omkvædet til det. Samme dag kom Kian forbi, så vi kunne tjekke, at alle var glade. Det var de. Så lavede han sine sidste ting, og så var den nærmest færdig«.
Det lyder jo dejlig nemt. Hvad var Gilli og Lukas Grahams reaktion, da du foreslog samarbejdet til at starte med?
»De var bare ret ’lad os gøre det’-agtige. Jeg tror, Lukas synes, det er vildt sejt, det drengene går og laver hjemme i Danmark. Og Kian synes omvendt, at det er vildt, hvad Lukas har gjort internationalt. Så hvis de kunne lave noget sammen, der lægger landet ned, syntes de bare, vi skulle gøre det«.
Du nævnte også, at du gerne vil lave uventede samarbejder. Kommer vi til at se flere af dem?
»Ja, men ikke nødvendigvis kun folk, der er utippede match-ups. Det skal egentlig bare være folk, jeg synes er fede – det er ikke et krav, at de ikke har samarbejdet. Men jeg synes, det er fedt, når der kommer ting som DJ Khaled- eller DJ Drama-album med en masse artister samlet på samme sted. Eller nyere ting som Calvin Harris«.
Så du er på din DJ Khaled-ting?
»Ja, bortset fra at jeg ikke lige kommer til at råbe helt så meget«.
Har du et drømme-samarbejde til sådan et kæmpe Hennedub-track?
»Jeg ved det ikke helt… Jeg vil gerne have Kanye med. Men så skulle han også komme med feedback på produktionen. Jeg ville ikke kun have rapper-Kanye. Hmm, men hvem skulle han matches med? Altså, jeg ville jo altid gerne have en lille Drake-feature. Så kunne man smide Ariana Grande oven i«.
Kanye, Drake og Ariana Grande! Sikke en trio. Men du virker ikke helt tilfreds? Vil du hellere vælge nogle andre?
»Ja, det er svært at ramme den rigtige collab sådan on the spot. Men i bund og grund skal det bare være folk, som man godt kan lide at lytte til, og som man måske ikke lige havde regnet med skulle lavet noget sammen. Jeg tror bare, det skulle være en rapper, der er god til sang-rap – a la Kanye, Drake og Kendrick. Og så en kvindelig vokalist, en SZA eller H.E.R.-type. Men altså, hvis Beyoncé, Rihanna eller Ariana Grande ringer, bliver jeg heller ikke sur!«
Helt klart. Men tilbage til det danske projekt: Hvordan er det ellers anderledes at lave Hennedub-sange i forhold til, når du producerer tracks til andre?
»Der bliver tænkt lidt mere over tingene fra min side af. Nu er det mig, der er afsender, og så er det vigtigt, at jeg kan stå 100 procent inde for alt, der kommer. Derudover har jeg været mere involveret i melodier og hjulpet med tekst hist og her. Så jeg er med hele vejen rundt. Når det så er sagt, så kommer jeg ikke og siger: ‘Jeg synes, den her sang skal handle om det her’. Jeg vil stadig have, at kunstnerne gør, hvad de føler passer bedst til mine beats. Så primært sørger jeg for at involvere mig meget i det melodiske, så det ikke kun er produktionen«.
Hvordan holder du balancen mellem de amerikanske og danske projekter? Er det svært at finde tid til det hele?
»Der er mange bolde i luften. Det er svært at lægge alt sit fokus ét sted, når der hele tiden dukker nye muligheder op. Det har været et travlt år, også selv om jeg ikke har haft så mange udgivelser siden januar. Men køleskabet er ved at blive fyldt godt op. Men lige nu er Hennedub-projektet mit fokus, fordi det udkommer nu. Og så bliver det projekt startskuddet, før jeg udgiver internationale singler«.
Hvad har været den bedste oplevelse i USA indtil videre?
»Coachella var fedt, men lige nu er højdepunktet nok, da jeg var i studiet med DJ Mustard. Også fordi det var et legendarisk studie: Klaveret, hvor ’Still D.R.E.’-melodien blev spillet, stod der. Det var Lukas Graham, der var nice og tog mig med derhen. YG var der også«.
Var du nervøs?
»Jeg var klart spændt på at se, om de bare tænkte ’hva’ fuck laver ham der’. Men jeg blev overvældet af, hvor godt de syntes, det lød. Det var fedt at få bekræftelse på. Men ellers har der ikke været vildt mange a-list-sessions. Det tror jeg heller ikke, man skal forvente. Der er mange led, man skal igennem, før man kommer direkte i studiet med folk«.
Nu interviewede vi dig jo for seks måneder siden, og så nu igen. Hvis vi taler igen om seks måneder, og alt er gået efter planen, hvad er der så sket?
»Så sidder jeg nok og brygger på det internationale projekt og har lukket de første sange til det. Men nu må vi se, hvad der sker. Jeg skal færdiggøre det danske projekt først, så kan jeg arbejde mod det internationale. Det er også fedt at kunne sige herovre, at man er signet til Def Jam, så det skal nok også hjælpe«.
Ja, fortæl lidt mere om Def Jam-tingen?
»Jeg er signet som artist til Def Jam, som er under Universal i Danmark. Og der skal vi udgive en masse sange – først danske og senere hen nogle internationale. Forhåbentlig hjælper de danske ting os også globalt, så vi kan vise nogle guld- og platinplader. Hvis alt altså går, som vi håber det går«.
Hør podcast: Standard: Afrobeat-bølgen og Hennedub – Danmarks pt. største hiphop-producer