Joan As Police Woman
Joan Wasser har engang udtalt, at det mest samfundsundergravende, man kan gøre i dag, er at være fuldstændig ærlig, og på sit andet album er hun så hudløst ærlig, at samfundet langsomt må begynde at styrte i grus. Følelserne er ikke bare udenpå tøjet, de står bøjet i blinkende neon over Wassers hoved.
‘To Survive’ er et stiliseret udtryk af debutens mere fyldige popmelankoli. Numrene er koncentreret omkring Wassers vokal og klaverspil, imens alt overflødigt er skåret væk, og violinen kun sjældent bliver taget i brug. Der er dog stadig plads til både Rainy Ortecas groovy basgange og den nye tredjemand Parker Kindreds henslængte trommer, foruden selveste David Sylvian som bidrager på nummeret ‘Honor Wishes’. Men det er Wassers klare og kantede stemme, der står som det helt centrale midtpunkt, og især på de mere gråtonede numre, som albummet rummer en del af.
Størstedelen af numrene er skrevet, imens Joan Wassers mor var døende af kræft, hvilket selvsagt ikke er det mest opmuntrende udgangspunkt. Men selvom albummets grundtone er melankolsk, så ender det dog ikke fuldstændigt tårevædet eller med hænderknugende tristesse. For imellem følelsesudtømningerne bliver der også plads til mere boblende numre som ‘Holiday’ og opsangen til hjemlandet ‘To America’, hvor Wasser assisteres af Rufus Wainwright. Disse opbrud gør, at albummets melankoli ikke helt får overtaget og viser, at det heldigvis ikke altid er gråvejr i Wassers følelseslandskab.