Clipse
Historien har det med at gentage sig selv. Således også når det kommer til cokerap-kongerne Clipse, der vanen tro har bøvlet med pladeselskaber og udsættelser forud for deres tredje album ‘Til the Casket Drops’. Og – som sædvanligt – har skiven været ventetiden værd og byder på endnu en omgang øre-coke på 1. klasse.
Men der er nu også nyt fra den narkobefængte front i Virginia, hvor Malice og Pusha T for første gang i album-sammenhæng har arbejdet med producere ud over The Neptunes. Det høres på lydbilledet, som er langt mere mangfoldigt og massivt i instrumenteringen end tidligere, og det tilfører faktisk Clipse en uventet opløftende side.
Tekstmæssigt har de to rappere desuden lagt en del af de dystre fortællinger på hylden til fordel for flere livsbekræftende og reflekterende rim. Det lyder sympatisk på den melankolske åbner ‘Freedom’ og fest-hyldesten ‘All Eyes on Me’. Til gengæld er de tæt på at lyde frelste på numre som den ferske ‘Champion’ og den episke ‘Life Change’.
Clipse lyder dog stadig bedst på de kompromisløst kantede cokerap-skæringer som den potente Neptunes-basker ‘Popular Demand (Popeye)’ eller ‘Kinda Like a Big Deal’, hvor beatet bare buldrer, og brødrene bræger. Den slags medrivende mørkesider, der gjorde forgængerne så stærke, savnes flere mere af. Men man må også anerkende det høje niveau, og selv når der prøves nyt af, udføres det med klasse.