Hypen var stor omkring ’Euphoria’-skaber Sam Levinsons nyeste film ’Malcolm & Marie’, hvor Zendaya og John David Washington spiller hovedrollerne. De to skuespillere har generelt fået pæne ord med på vejen, men derimod er kritikken haglet ned over især én konkret og væsentlig del af filmen, nemlig Levinsons manuskript.
Flere har anfægtet, at Levinson, som er hvid, har skrevet et manuskript, der portrætterer to sorte karakterer. Men Zendaya udtaler nu i et interview med New York Times, at kritikken misser den essentielle pointe, at både Washington og hende selv har medfinansieret- og produceret filmen. Således er filmen ikke kun et produkt af Levinson, men i høj grad også af de to skuespillere.
»Det, som jeg synes, er interessant er, at en del af vores autoritet (over filmen, red.) bliver fjernet. Som om Sam bare slyngede ting igennem os uden at opdage, at vi ikke kun er skuespillere, men også medfinansierer og producerer med P.G.A.-mærker (medlemsskab af den magtfulde fagforening Producer’s Guilt of America, red.). Dem kan du ikke få, med mindre du udfører dit arbejde«, siger hun til avisen.
»Jeg synes også, at det afspejler Maries situation, ikke sandt? Det er, som Marie siger, at Malcolms film også er min film. Men i virkeligheden har vi fået anerkendelsen, det er vores, og John David, jeg selv og Sam har alle lige dele ejerskab over denne film. (…) Han (Levinson) skrev den til os, og jeg tror, at hvis du skal skrive noget, bliver du nødt til at erkende de sorte karakterers oplevelser. Jeg synes, at en masse af de samtaler, jeg havde med Sam, gik igennem (til filmen, red.)«.
Sam Levinson havde heller ikke selv noget problem med som hvid mand at skrive et manuskript om to sorte karakterer.
»Nej, fordi jeg har stor tiltro til den fælles proces og til mine partnere, så hvis jeg skriver noget, der ikke føles ægte, som JD (Washington, red.) og Z (Zendaya, red.) ikke synes om eller føler er ærligt, så vil de sige noget, så vi kan arbejde ud fra det. Så det frygtede jeg ikke, da jeg har meget stor respekt for den fælles proces i skabelsen af filmen«, har han udtalt til Esquire UK.
Vores anmelder var ikke udpræget begejstret for filmen, som hun kaldte for »en langstrakt, selvfed talestrøm«.