ÅRETS PROFILER. I løbet af december vil Andreas Odbjerg ofte være at finde i dit tv. Og her tænker jeg ikke kun på, at hans stemme dagligt synger ’God jul’ inden et nyt afsnit af TV 2-julekalenderen ’Kometernes jul’.
Nej, Odbjerg er med i diverse tv-shows: Året der gik, Musikåret der gik, Alletiders juleshow – alt sådan noget, der i løbet af december bliver sendt til store og små. Tidligere i 2021 har han stået på scenen til Knæk Cancer, Dansk Melodi Grand Prix (ikke som deltager!), X-Factor, Zulu Awards og en masse andet.
Kort sagt: I 2021 ville alle have en bid af Andreas Odbjerg. Og man forstår hvorfor.
Pludselig er han nemlig blevet en slags ny dansk nationalskjald – i høj grad takket være en livsbekræftende sorghymne med det helende budskab om, at ’I morgen er der også en dag’. Men også i kraft af den pumpende popslasker ’Stor mand’, som bliver sunget sammen med Tobias Rahim.
De to sange indkapsler alsidigheden i Andreas Odbjergs virke som sangskriver; fra det inderligt rørende til det tøjlesløst underholdende.
Samtidig har han skrevet en ret genial vampyrkærlighedssang med Drew Sycamore (’45 Fahrenheit Girl’) og lavet numre med Ericka Jane og Carl Knast.
Alle er de sange, hvor man kan mærke håndværket. Og hvor man får en utvetydig fornemmelse af en kunstner, der lever og ånder for musikken helt ud til det yderste af fingerspidserne.
»Det, jeg trækker vejret for, er at lave god musik, og jeg synes, det er noget af det smukkeste i hele verden at skrive sange og høre andre mennesker synge dem«, fortalte Odbjerg tidligere på året til Soundvenue.
Det er en uselvisk tankegang. Og det kan også høres i en sang som ’I morgen er der også en dag’.
Det handler om at røre folk. At skrive sange, som folk kan bruge til noget. Se sig selv i. Relatere til. Sange, der viser et liv, som vi alle kan genkende, men ikke formår at sætte ord til på samme måde som Odbjerg.
Kald det poetisk talent. Eller kald det frugten af hårdt arbejde. Sandheden er en kombination.
For samtidig med at Andreas Odbjerg mere end de fleste har formidlet magien ved at skrive gode sange, så står hans historie også som et symbol.
Et symbol på, at man godt kan slå igennem som popstjerne til de helt brede masser, selv om man (næsten) har ramt midten af 30’erne.
Et symbol på, at man skal følge sine drømme – koste hvad det vil.
Nu er han hele Danmarks Andreas Odbjerg.
Men på vej derhen har han været det hele igennem: Musicals som ung, deltager i ’X-Factor’ og ’Voice – Danmarks største stemme’, smagen af succes med duoen Moses: ”Andreas”, elev på sangskriverlinjen på Rytmisk Musikkonservatorium.
En lang rejse med op- og nedture, modgang og succes – perioder, hvor det har været vigtigere at fokusere på musik end et fast sted at sove.
Men her står vi ved enden af 2021; et veritabelt gennembrudsår, hvor Odbjerg ikke blot er blevet popstjerne, men et forbillede og en fortaler.
I år har han talt for bedre vilkår for danske sangskrivere, han er blevet Ambassadør for Spil Dansk Dagen, og i Loud-podcasten ’Odbjergs orakler’ har der både været røverhistorier og tips og tricks til unge sangskrivere.
Der er en ydmyghed over det hele. Som måske hænger sammen med, at Odbjerg ikke har fået hele sin karriere foræret takket være et tilfældigt hit, men i stedet har arbejdet benhårdt i mere end et årti, før popstjernemærkatet blev permanent.
Dén rejse kunne man mærke helt ind i sjælen, da Odbjerg i november vandt en Danish Music Award som Årets sangskriver og holdt en rørende omtumlet tale om at omfavne folkeligheden og finde sig selv i processen.
Det er nok kernen. Folkeligheden. For nu skriver han sange, som folk kan mærke. Sange, der varer ved. Langt forbi det herrens år 2021.
Og derfor er Andreas Odbjerg en af årets fem profiler ifølge Soundvenue.
Fire spørgsmål til Andreas Odbjerg
Hvem er i dine øjne årets kulturprofil?
»Det er et stort spørgsmål. Jeg vil sige Tobias Rahim. Og det er selvfølgelig lidt ananas i egen juice, når jeg har et nummer med ham (’Stor mand’, red.), men det er slet ikke det, han skal have den for. Det er for hans evne til med numre som ‘Jesus’ og ‘Sang til Siri’ at sætte politisk musik på dagsordenen inden for populærmusik. Det er så svær en øvelse, og jeg synes, han lykkes med det. Vi har for få kunstnere, som formår at gøre politisk musik sexet«.
Hvad har været din største udfordring i år?
»Nu har der været meget medvind, så man vil for guds skyld ikke lyde utaknemlig. Men det, der har været sværest, er, at når gennembruddet kommer, så kan det ikke komme stille og roligt. Så jeg har en gennemgående frygt for, om jeg får nydt det nok«.
»Når der sker så mange ting, man har drømt om i så lang tid, inden for nærmest tre-fire måneder, så kan man godt blive lidt panikangst over, om man får det hele med. Om man kan mærke det, fordi man hele tiden skal videre«.
Hvilket øjeblik fra 2021 glemmer du aldrig?
»Da jeg vandt Årets sangskriver til Danish Music Awards. Det er en hyldest til håndværket, og det er jo det, jeg er. Det, jeg praktiserer. Og det, jeg er mest stolt af«.
»Hvis du skrabede alt discotøjet og den visuelle identitet væk, så er det, der ville stå tilbage, jo bare en håndværker, der synes, det er fantastisk at sætte 200 ord sammen på en måde, så det virker. Så at blive anerkendt for det arbejde – både mine egne ting og det, jeg har lavet med Drew Sycamore, Ericka Jane og Carl Knast – det betød noget. Og det betød noget at sige tak til de mennesker, der hjælper mig«.
Hvad er dit største håb for 2022?
»At min livesommer bliver til noget. Det er første gang, jeg får lov til det, og jeg skal spille både Tinderbox, Smukfest og alt muligt. Og det har jeg aldrig prøvet sådan rigtigt, fordi mit gennembrud er kommet under corona – til min forårsturné sad alle ned. Jeg spillede også den sidste Tivoli-koncert, inden folk måtte stå op igen, så jeg har været lidt uheldig«.
»Så jeg håber, at jeg kan få lov til at spille koncerter uden restriktioner. Specielt Tinderbox. Jeg glæder mig rigtig meget til at komme hjem til der, hvor jeg kommer fra, og spille«.