Rina Sawayama fik studenterhue på og skabte en forrygende popfest på Roskilde Festival
Man kunne slet ikke mærke på Rina Sawayama, at hun var kommet med på et afbud. Man kunne heller ikke mærke på hende, at det store Arena-telt, der torsdag aften oprindeligt skulle have huset rapstjernen Jack Harlow, kun var halvt fyldt. For Rina Sawayama leverede en forrygende og opløftende popfest.
På sit debutalbum fra 2020, ’Sawayama’, gav den japansk-britiske kunstner den klassiske popmusik en rocket makeover. Det rå udtryk blev forstærket live, hvor Sawayama havde selskab af en trommeslager og en guitarist, der var fremtrædende i lydbilledet – også til de mere rendyrkede popnumre.
Den gennemtrængende guitar og den buldrende bas gav sammen med de futuristiske visuals på bagskærmen åbningssangene ’Dynasty’ og ’STFU!’ en vild og storladen energi, der blæste ind over publikum.
Sawayama strålede af attitude og overskud. Hun havde styr på både sin koreografi og på sin vokal, og hun så gennemført cool ud iført sort pailletdragt og solbriller.
Hertil viste hun sig som en fantastisk medrivende, snakkesalig og hjertelig vært. Man kunne virkelig mærke hendes oprigtige glæde ved at optræde for Arena-publikummet, som hun løbende interagerede med – for eksempel ved grinende at iføre sig en fans studenterhue med ordene: »Is this like a national hat?«.
Folkemængden i teltet var med hende, da hun vredt dedikerede ’STFU!’ til USA’s højesteretsdommere for deres afskaffelse af fri abort, og de var med hende, da hun hyldede selvkærlighed og Pride Month under ’Love Me 4 Me’.
Publikum elskede Rina, og Rina elskede publikum.