Når Autumn Cody starter sin dag, er det hverken med børnekaos, beskidte tallerkener i vasken eller en aftale på Jobcenteret, selvom hun teknisk set er arbejdsløs.
I stedet starter den, hvis man skal tro hendes videoer på TikTok, med kvalitetskaffe on the go, sveddryppende Pilates og opfriskende ansigtsbehandling hos en plastikkirurg.
Herefter står den på manicure og pedicure inden et smut hjem for at hoppe i designertøj og videre til en vinfyldt middag på en Michelin-koks restaurant.
For de fleste lyder det nok som en af de alt for dyre dage, hvor dankortet sidder løst, når man skal forkæle sig selv efter en ekstra hård periode.
Men for Autumn Cody er det hverdag. Hun er hverken bundet af arbejde eller andre kedelige forpligtelser. I stedet lever hun i sus og dus efter devisen: Ingen kvaler, min kæreste betaler.
Sådan er livet nemlig som Stay at home girlfriend. En livsstil, der især har taget fart blandt yngre kvinder på TikTok, hvor de skildrer hverdagen som den pligtopfyldende kæreste for deres velhavende mænd.
Men imens tilværelsen af nogle fremhæves for at være en mere tidssvarende udgave af den hjemmegående husmor, kritiseres den af andre for at være et antifeministisk tilbageskridt for det moderne samfunds kvinder.
Fra husmor til huskæreste
Den hjemmegående kæreste (eller SAHGF, som det ofte forkortes på sociale medier) udspringer som en mindre fastlåst udgave af begrebet tradwife, der de seneste år har skabt røre for at hylde en næsten kultlignende bevægelse bygget på klassiske værdier, hvor kvinden går hjemme, imens manden forsørger familien.
Samme levemåde gælder for tilhængere af SAHGF, men med en markant forskel, der bærer en mere symbolsk værdi, da de blot lever i et forhold som kærester frem for at være bundet af de juridiske bånd, som et ægteskab medfører.
Samtidig fremstilles livsstilen, i hvert fald online, også med langt mere fokus på det luksuriøse frem for det praktiske, når VISA-kortet gløder med indkøb af modetøj, dyre træningstimer og fancy middage.
Det var dog tradwife-konceptet, der startede det hele, da det for alvor tog fart under coronakrisen, hvor livsstilen blev dækket af medier som The Guardian og ABC News med lige dele fascination og forundring.
For hvordan kan en kvinde – der er vokset op i den vestlige verden, ofte med en længere uddannelse – frivilligt underkaste sig en mand, som styrer økonomien i sådan en grad, at hun må nøjes med lommepenge?
For mange af disse kvinder handler det dog ikke om at være underdanig og frasige sig sin autoritet. Det er blot en anden form for autonomi, end mange er vant til i det 21. århundrede, hvor hustruen udelukkende har ansvaret og magten over det huslige inden for hjemmets fire vægge.
Det er et nøje truffet valg med formålet om at ære visse traditioner og klassiske værdier, hvor manden tjener alle pengene, imens kvinden er hjemmets underkastede projektleder, der tager sig af børnene og hverdagens mange sysler.
Tænker du noget a la 1950’ernes familieliv, er du ikke helt skævt på den. For som tradwife-influenceren Aly Villa svarer, da hun i en viral video bliver spurgt, hvad hendes job går ud på: »At elske min mand«.
Bevægelsen har ikke overraskende mødt modstand fra flere fronter, hvor den dominerende kritik er, at livsstilen undertrykker kvinder og deres rettigheder.
Ikke mindst fordi begrebet tradwife stammer fra det kontroversielle onlineforum 4chan, hvor det er blevet kørt i stilling blandt internettets ekstremistiske højrefløj som del af budskabet om, at hvide kvinder bør gifte sig med hvide mænd for at føde hvide børn og dermed undgå den store udskiftning – en voldsavlende konspirationsteori, hvor hvide menneskers eksistens angiveligt trues af muslimer, jøder og andre grupperinger.
Det er altså en livsstil, der – i hvert fald ifølge de kritiske røster – er sølet til i et forældet kvindesyn og en antifeministisk machokultur, hvor kvinden ikke er meget mere end et servicerende avlsdyr.
Ingen ring, mindre ansvar
Anderledes er det dog med den hjemmegående kæreste, der med få, men markante, nuanceringer distancerer sig fra den kritik og de fordomme, som de traditionelle husmødre er blevet udsat for.
Her er ingen hvide babyer, der skal pumpes ud, og størstedelen af deres hverdag foregår ikke foran kødgryderne eller puslebordet.
I stedet fokuseres der på træning, fancy tøj og en dyr livsstil, som de fleste drømmer om, men som de færreste kommer i nærheden af.
Det er netop denne levemåde, som influenceren Autumn Cody skildrer på TikTok, hvor hun dagligt lægger videoer op fra sit luksuriøse liv, imens hendes kæreste tjener til føden.
Der er ikke de store bekymringer at spore, men i stedet nøje klippede bidder af den eksorbitante livsstil, hvor Cody og hendes partner holder sommerferie på Mykonos, tager til Coachella i privathelikopter og køber dyre designertasker.
Opskriften har været et hit for Cody, for selvom hun ikke er den eneste SAHGF-influencer på sociale medier (en anden fremtrædende stemme er Rose Davis), er hun en af de mest markante profiler på TikTok, hvor hun optager en stor del af det uofficielle hashtag.
En af årsagerne er, at Cody er så tilpas selvhøjtidelig, at man snildt kunne se en fremtid for hende i ’The Real Housewifes’-realityserien, når kæresten engang får sat en ring på hendes finger.
Samtidig er hun ikke bleg for at udstille sig selv. Her er ingen skam i at indrømme, at hun ikke gider et fast arbejde fra 9-17, men derimod foretrækker, at manden både tjener og betaler alt.
Gylden mellemvej
For de hjemmegående kærester på sociale medier er det altså ikke et nederlag, hvis man indtræder i en frivillig magtrelation, hvor grænserne er tydeligt kridtet op fra starten.
Det er derimod det bedste fra begge verdener, hvor man får den økonomiske sikkerhed, men uden alt det som ægteskab ellers medfører af børn, praktiske sysler og en fastlåst rolle som hausfrau, der skal underkaste sig klassiske værdier.
Og det er her, hvor den antifeministiske kritik kommer til udtryk online, når kommentarfelter fyldes med undrende brugere, der enten anklager kvinderne for at være gold diggers eller som ikke forstår trangen til at lægge sit liv i hænderne på et andet menneske uden at blive sikret igennem et ægteskab.
For hvordan kan man indgå i en relation af denne slags og samtidig være feminist og tro på ligestilling blandt kønnene? Hvordan kan man sikre, at kampen for kvinders rettigheder ikke har været spild af tid, hvis nogle af dem alligevel nøjes med at underkaste sig en mand?
Debatten understreger, hvordan der lige nu sker et opbrud i de seneste års diskurs omkring feminisme, og hvad ligestilling mellem køn egentlig består af.
Hvor tradwife-bevægelsen er den mere radikaliserede og ekstreme udgave, der har vundet indpas online som en politisk ladet livsførelse, er den hjemmegående kæreste derimod en gylden mellemvej, hvor man er så tilpas fri af ansvar, at ens livsstil ikke nødvendigvis er et budskab i sig selv.