Kashmir – tilbage til nutiden
Jeg må indrømme, at jeg forventede en bumpet rejse gennem bagkatalogets slidte sider, da jeg stillede mig foran Blå Scene søndag aften. Men Kashmir gjorde mine forventninger til skamme.
I stedet blev der bladret om til de forreste sider, hvor den sidstfødte plade, ’E.A.R.’, fik lov at dominere sættet. Med seks ældre søskende var der ellers nok af gamle minder, der blot ventede på at blive genkaldt. Der var nok også en hel del eks-indieteens (inklusiv undertegnede), der var klar til at skråle hjertet ud til ’Lampshade’, men det var faktisk befriende, at de fire drenge trådte ud af fortidens skygger.
Læs anmeldelse: Kashmir ‘E.A.R.’
Det var dog ikke, fordi Kashmir fuldstændigt lagde historien bag sig. Undervejs blev blandt andre ’Graceland’, ’The Cynic’ og uundgåelige ’Rocket Brothers’ hevet frem fra gemmerne, ligesom Kasper Eistrups efterhånden ikoniske DK-guitar (godt nok med opdateret klistermærke) var med på scenen.
Eistrup var storsmilende og charmerende koncerten igennem. Flere håndkys og vist nok også et enkelt kindkys blev delt ud. Henrik Lindstrand var dog koncertens helt store musikalske arkitekt, da han under ’Pedestals’’ lange intro forsvandt langt ind i sig selv, eller da han spillede på theremin under ’Surfing the Warm Industry’.
Læs anmeldelse: NorthSide: The Flaming Lips – spektakulært show med uelskelig sætliste
Det var slet ikke, fordi Kashmir sprængte rammerne. Men de beviste, at beskyldninger om stilstand og dommedagsprofetier om deres snarlige død er stærkt overdrevne. Kashmir er godt nok et band med en lang fortid, men aftenens gensyn gav fornyet håb om en endnu længere fremtid.