‘Debí Tirar Más Fotos’: Bad Bunny finder hjem på sit mest personlige (og måske bedste) album
Bad Bunny blev i starten af karrieren kendt som latin trap-stjernen – han tog hiphoppens og trappens lyd og æstetik og fyldte den med spanske gloser og melodier lånt fra latinamerikansk folkemusik. Siden har han gået en balancegang mellem at være en global stjerne og en kunstner fra en lille østat med et kompliceret politisk forhold til USA.
På sit sjette album, ‘Debí Tirar Mas Fotos’, er Bad Bunny mere end nogensinde optaget af sin egen baggrund og sit musikalske ophav.
Titlen betyder noget i retning af »Jeg skulle have taget flere billeder«. Det klinger af et knust hjerte, men i forbindelse med albummet udgav Bad Bunny også en kortfilm, der antyder, at det, han måske i virkeligheden savner, er en version af Puerto Rico, der ikke længere findes.
I kortfilmen ser man en gammel mand og en animeret frø (der nok symboliserer Bad Bunny selv) kæmpe med en stigende amerikanisering. Der bliver ikke lagt fingre imellem.
’Turista’, albummets emotionelle klimaks, rummer også en umiskendelig følelse af savn og noget uforløst. Den indledes af en støvet guitar og har nærmest karakter af en serenade.
»I mit liv var du en turist / Du så kun det bedste af mig, ikke hvad jeg led under«, synger han følelsesladet på spansk. Og på den dystre ‘Lo Que Le Pasó a Hawaii’ fornemmer man en vrede: »De vil tage min flod og også min strand / De vil have mit kvarter, og at bedstemor skal flytte«.
‘Debí Tirar Mas Fotos’ er ikke et nemt album, men en tætpakket lytteoplevelse med dybe rødder i Bad Bunnys opvækst og Puerto Ricos kultur. Af samme grund føles det helt særligt, og næsten lidt rørende, at høre Bad Bunny finde hjem. De mange features er alle puertoricanske, og mange af albummets akustiske elementer er lavet i samarbejde med unge studerende fra musikskolen Libre de Música San Juan.
Albummet er fyldt med percussion, akustiske instrumenter og kor, og det zigzagger mellem traditionelle folkemusik-genrer, reggaeton og popproduktioner. ‘El Clúb’ har en snert af hyperpop og lyder – hvis ikke det var for Bad Bunnys messende spanske vokal – næsten som noget, der kunne være at finde på Charli XCX’s ‘Brat’, lige indtil nummeret til sidst bryder sammen i en salsa-klingende outro.
Reggaeton slipper man selvfølgelig ikke for: ’Velda’ og ’Eoo’ er Bad Bunny, som man kender ham, og selvom begge er stærke skæringer, er albummet mere interessant, når Bad Bunny tegner udenfor stregerne.
‘Kloufrens’ bliver halvvejs inde dekonstrueret i en melankolsk og underspillet synthflade. ’DMTF’ (et akronym for albummets titel) blander et cute lydunivers med traditionel percussion. »Jeg skulle have taget flere fotos, dengang jeg havde dig / Jeg skulle have givet dig flere kys og knus, da jeg kunne«, lyder oversættelsen af det bittersøde omkvæd.
De mest energiske øjeblikke opstår, når Bad Bunny slår sig løs i de traditionelle genrer. ’Nuevayol’ og den hurtige ‘La Mudanza’, der henholdsvis starter og slutter albummet, klinger endnu en gang af salsa, og på ‘Café con Ron’, der er båret udelukkende af percussion og kor, allierer han sig med gruppen Los Pleneros de la Cresta, et plena-ensemble.
Selvom Bad Bunny har spillet udsolgte arenaer verden over, så er og bliver han puertoricansk. Den bevægelse indad har ført til hans måske bedste og i hvert fald mest personlige album.
Man kommer nok ikke uden om, at vi på vores breddegrader får svært ved til fulde at forstå Bad Bunnys virke. Men det er værd at gøre forsøget.
Kort sagt:
På ‘Debí Tirar Mas Fotos’ er Bad Bunny dybt optaget af sit eget forhold til Puerto Rico og den musikkultur, han kommer fra. Det er et album, der rummer stærke popsange, men som også er komplekst og ikke mindst personligt.