Lykke Li – ud af melankoliens fængsel
Den svenske popsild Lykke Li indtog scenen klædt i sort med slør, som en formørket enke, hvorefter hun skød den ene ungdomsfilosofiske måneskinsballade efter den anden ud i nattemørket. Kombinationen af slør og sorte hotpants fik hende til at fremstå forførerisk og aseksuel på samme tid, og kontrasterne klædte hende.
Det var let for det unge publikum, at relatere til Lykke Lis ørehængende, melankolske popsange om overgangen fra ung til voksen, sex og ulykkelig kærlighed. Björn Yttings elektroniske produktioner fik et ordentligt spark i røven, når livetrommerne skød ekstra energi ind i de minimalistiske arrangementer, der især kendetegner hendes første album.
Koncerten bød på stærke, dragende ballader som ‘Wounded Rhymes’, ‘Sadness Is a Blessing’ og ‘Love Unrequited’. Mere uptempo-numre som ‘Get Some’, et svedigt medley af ‘I Know Places’ og Kanye Wests ‘Power’ og ‘Rich Kids Blues’ gav også publikum noget danse til.
Sangene gik fra bølgetop til bølgedal, når dystre ballader om ulykkelig kærlighed blev erstattet af eskapistiske dansenumre, der nærmest tilbød en vej ud af melankoliens fængsel. Der er i sandhed andet og mere end lyshårede piger i Sverige og gudskelov for det.
Roskilde Festival: Se hele vores dækning