Quentin Tarantino kritiserer ’True Detective’ og udnævner verdens bedste personinstruktør

Quentin Tarantino kritiserer ’True Detective’ og udnævner verdens bedste personinstruktør

Som verdens vel nok mest prominente filmbuff og fanboy er Quentin Tarantino ikke bange for at lege smagsdommer i medierne – og mens hans yndlingsfilm fra det forgangne år som regel rammer nettet omkring nytår,  er han hele året rundt garant for markante holdninger til film- og tv-serier.

Som optakt til sin kommende stjernespækkede western ‘The Hateful Eight’ vender Quentin Tarantino i et nyt interview med Vulture endnu engang tomlen op og nedad og supplerer med et par tanker om sin nyeste films tematikker. Her er de mest interessante pointer:

Elsker ’The Newsroom’ – ‘True Detective’, not so much
»Jeg prøvede at se første afsnit af sæson 1,« sagde instruktøren om Nic Pizzolattos ‘True Detective’, »men jeg kunne slet ikke komme ind i det. Det var virkelig kedeligt. Og sæson 2 ser forfærdelig ud. Bare se traileren – alle de her pæne skuespillere, der prøver at undgå at være pæne og går rundt og surmuler, som om de har alle verdens problemer på deres skuldre. Det er så seriøst, og de har det så hårdt og prøver virkelig at se sørgelige ud med deres overskæg og lusede tøj«.

Helt omvendt har Tarantino det med Aaron Sorkins dramaserie ’The Newsroom’.

»Den HBO-serie, jeg elskede, var ’The Newsroom’. Det var den eneste serie, jeg vitterligt så tre gange. Jeg kunne finde på at gense det samme afsnit gennem hele ugen, indtil det næste afsnit kom, bare for at høre dialogerne igen og igen«, siger Quentin Tarantino om serien, der for sidste gang kørte over skærmen i december sidste år.

Udnævner verdens bedste personinstruktør (foruden ham selv)
Under interviewet faldt snakken på de mindre indie-produktioner i amerikansk film, og her kom den Oscar-nominerede instruktør David O. Russell på tale – en mand, der med film som ’American Hustle’ (2013) og særligt ’The Fighter’ (2010) ifølge Tarantino har formået at forene det store og det mindre Hollywood på en helt unik måde.

»En af grundene til, at ’The Fighter’ stadig vil blive set om 30 år, er David O. Russells talent, der eksploderede i den film. Jeg synes, han er den bedste personinstruktør, – sammen med mig selv – der arbejder i branchen i dag. Og castingen i ’The Fighter’ var så gennemført«, understreger Tarantino og påpeger, at film som ’Philomena’, ’An Education’ og ’The Kids Are All Right’ mangler autenticiteten fra O. Russells film.

Det samme gør Ben Afflecks bankrøver-drama ’The Town’, der i 2010 duellerede mod ‘The Fighter’ ved billetlugerne.

»Den film var bare befolket med alt for pæne ansigter, og selvom det er en film, jeg rigtig godt kunne lide, blegner den i sammenligning med ’The Fighter’«.

Derfor er ‘The Hateful Eight’ relevant
Quentin Tarantinos film er ofte en gevaldig mundfuld af løft med hatten til det hav af særligt gangster-, western- og samurai-film, der gennem tiden har inspireret den 52-årige filmentusiast og mesterinstruktør.

Og selvom ‘The Hateful Eight’ med garanti ikke er en undtagelse på den front, så er den ifølge Tarantino en samtidsrelevant fortælling om raceproblematikker i USA – måske ikke helt ulig forgængeren ‘Django Unchained’.

»Min film handler om USA, der blev revet i stykker af borgerkrigen, og det racemæssige efterskælv, der stadig påvirkede landet syv, otte, ni og ti år efter«, siger Tarantino om sin nyeste film, der – ligesom hans yndlingsfilm, Sergio Leones ‘Den gode, den onde og den grusomme’ – benytter den amerikanske borgerkrig som rammefortælling.

»Men vi har ikke forsøgt at gøre filmen tidssvarende. Den er tidssvarende, fordi race-diskussionerne stadig er relevante i det her land«.

‘The Hateful Eight’ har dansk biografpremiere 7. januar 2015.

Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af