Se listen: Årtusindets største filmfiaskoer ved billetlugerne

Kritikken fra anmeldere og publikums svigt har sat to af sommerens store økonomiske satsninger, ’Fantastic Four’ og den premiereaktuelle ’Pixels’, under pres.

De to film har nemlig kostet langt mere, end de ser ud til at kunne tjene ind, og det kan efterlade blødende sår i regnskaberne hos filmselskaberne bag.

Men ’Fantastic Four’ og ’Pixels’ vil dog formentlig blive vand i forhold til de film, der for alvor har drattet mod jorden.

Her er de største finansielle fadæser i det nye årtusind. Både Johnny Depp og Keanu Reeves er med helt i toppen.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

10. ’Final Fantasy: The Spirit Within’

Underskud: 633.000.000 kr.

Denne japanskproducerede animationsfilm, der bygger på spilserien ’Final Fantasy’, markedsførte sig ved at være den første såkaldt ’fotorealistiske’ animationsfilm til at begå sig i spillefilmformat.

Den 100 procent computerskabte eventyrfilm imponerede da også med en hidtil uset grad af detaljerigdom og livagtighed i sine animationer. Meget mere rakte visionerne dog ikke til.

Hvad gik galt?
’Final Fantasy: The Spirit Within’ fulgte i spilfilmatiseringernes uheldsvangre fodspor ved at placere sig mellem to stole: Den trofaste fanskare af gamers var for skeptisk til at lade sig dupere af spillefilmformatet, mens det øvrige publikum følte sig uvelkommen i ’Final Fantasy’s indforståede spilunivers.

Som teknisk pioner har filmen muligvis visse kvaliteter, men af både publikum og anmeldere fik ’Final Fantasy’ tæsk for sin trætte og tempoforladte fortælling, der med al tydelighed prioriterede teknik over historie.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

9. ’Pluto Nash’ (2002)

Underskud: 646.000.000 kr.

Eddie Murphys bedrifter inden ’Pluto Nash’ veg ikke tilbage for rendyrkede platheder, tænk blot på den kropsmuterende eliksir i ’The Nutty Professor’ eller hvidløg-og-kors-vittigheder i ’Vampire in Brooklyn’.

Grænsen blev dog nået med ’The Adventues of Pluto Nash’, en sci-fi-komedie om en natklubejer, der i en kulørt fremtidsverden modkæmper mafien i håb om at beholde sin biks.

Hvad gik galt?
Filmen blev revset af kritikernee og kollektivt fravalgt af et publikum, der ikke orkede denne platte og plastikagtige fremtidspastiche. Selv Eddie Murphy brugte ’Pluto Nash’ som springbræt til flere selvironiske jokes i medierne, og filmen kan da i al sin håbløshed også fremtvinge et smil på flere filmnørders læber den dag i dag.

At filmens fiasko ikke fik Murphy til at genoverveje de absurde plot-præmisser, men tværtimod tvang dem helt ud på et overdrev, må betegnes som den største tragedie. I kølvandet på ’Pluto Nash’ fulgte nemlig film som ’Spøgelseshuset’ og ’Norbit’, der rammer samme bundniveau.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

8. ’Stealth’ (2005)

Underskud: 647.000.000

Flyvevåbnet havde vist sig overordentligt filmegnet i 80’er-hittet ’Top Gun’, og sikkerhedsrisici forbundet med kunstig intelligens er bestemt heller ikke den kedeligste af alle præmisser – så hvorfor ikke blande de to i en sprængfarlig cocktail?

Bag ’Stealth’ stod instruktøren Rob Cohen, hvis tidligere bedrifter talte ’xXx’ og ’The Fast & the Furios’ – store, adrenalinpumpende film på gevaldige budgetter, der ganske vist ikke vandt anmelderhjerter, men alligevel trak folk i biografen. Det samme kan ikke siges om ’Stealth’, hvis budget på over 900 millioner dollars vidner om et projekt uden jordforbindelse.

Hvad gik galt?
Om en blockbuster-sæson booket af blandt andre ’Batman Begins’ og ’Star Wars: Episode III’ kan tilskrives filmens dundrende fiasko er ikke utænkeligt, men selv på et hypotetisk ønske-år støvsuget for interessante kompetanter ville ’Stealth’ umuligt have stjålet andet end negative overskrifter.

Det mente ikke bare publikum og anmeldere, men også hovedrolleindehaveren Jamie Foxx, der senere kaldte filmen for »dårlig« og undskyldte sin egen påtagede positivitet under filmens PR-kampagner.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

7. ’Sahara’ (2005)

Underskud. 672.000.000

Som film må ’Sahara’ betegnes som en ganske vist blakket, men dog hæderlig ’Indiana Jones’-aspirant, der med masser af on location-action og et score af Darren Aronofskys hofkomponist Clint Mansell muligvis ikke helt fortjente de glohede tal på bundlinjen.

Men filmbranchen er nådesløs, og gigantbudgettet på lidt over én milliard blev ikke mødt med stor interesse fra publikum, ligesom datidens anmelderkorps gav filmen en hård medfart.

Hvad gik galt?
Havde ’Sahara’ haft premiere i dag, ville det indiskutabelt været gået den bedre end i 2005. Hovedrolleindehaveren Matthew McConaughey, der her ses mere solbrændt end nogensinde før, havde nemlig endnu sit store kvalitetsgennembrud til gode og var primært kendt for romantiske komedier som ’The Wedding Planner’ og ’How to Lose a Guy in 10 Days’.

Måske derfor bed publikum ikke på denne actionkomedie, der som et sandkorn på bunden af Saharas ørken blev overset i mængden af lignende eksemplarer.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

6. ’Jack the Giant Slayer ’(2013)

Underskud: 678.000.000 millioner

At gøre fortællingen om ’Hans og bønnestagen’ til en eventyrlig storfilm med armerede kæmper og sværdfægtende riddere ligger ikke umiddelbart til højrebenet. Det var ikke desto mindre, hvad Bryan Singer forsøgte, da han med 1,3 milliarder kroner under armen blev sat til at realisere ’Jack The Giant Slayer.’

Hvad gik galt?
Studiet ville have én film, og Singer (der tidligere havde forfattet ’The Usual Suspects’ og instrueret de to første ’X-Men’-film) ville lave en ganske anden. Resultatet blev en ubeslutsom krydsning mellem den farverige familiefilm, Warner Bros. ville have, og det mere gritty take på det ellers ufarlige børneeventyr, Singer tændte på.

Som andre film på denne liste blev ’Jack the Giant Slayer’ altså et offer for uklare visioner – for når filmen nu ikke vidste, hvad den selv var, hvordan skulle publikum så ane det? Både børnefamilier og fantasy-fans blev således hjemme og efterlod Warner Bros. med et svimlende underskud.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

5. ’R.I.P.D’ (2013)

Underskud: 769.000.000 kr.

Du har formentlig aldrig hørt om den, men ’Rest in Peace Department’ er navnet på en tegneserie, der danner forlæg for tyske Robert Schwenkes sci-fi-actionkomedie.

Her forsøger et lovhåndhævende makkerpar i bedste ’Men in Black’-stil at beskytte sine medborgere mod overjordiske trusler – dog med det lille twist, at de to betjente for længst er omkommet og nu arbejder i livet efter døden.

Hvad gik galt?
’R.I.P.D’ – der udkom direkte på dvd herhjemme – blev svigtet af både publikum og anmeldere og betalte især prisen for et rystende ringe CGI-arbejde samt en usjov og uopfindsom tilgang til sin action- og humorspækkede genrehybrid.

Det frivilligt halvplatte plot synes snydt ud af næsen på en kæk actionkomedie fra de sene 90’ere eller starten af 00’ere, ligesom de overproportionerede håndvåben og gakkede skurke virker ude af trit med den form for sommerunderholdning, et biografpublikum anno 2013 ønskede sig.

Og så burde Universal måske have tænkt sig om en ekstra gang, inden de hyrede Ryan Reynolds til endnu en tegneseriefilmatisering, efter hans medvirken i den ligeledes storfloppende ’Green Lantern’ fra 2011. Måske han kan vende skuden med den kommende ’Deadpool’.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

4. ’The Lone Ranger’ (2013)

Underskud: 802.000.000 kr.

At instruktør/producer-makkerparret Gore Verbinski og Jerry Bruckheimer skulle stå bag et af filmhistorien største finansielle flops må alt andet lige betegnes som en overraskelse.

Makkerparrets erfaring fra de succesfulde ’Pirates of the Caribbean’-film kunne dog tilsyneladende ikke hjælpe ’The Lone Ranger’, der med Johnny Depp i indianerklæder og Armie Hammer som titlens ensomme rytter forsøgte at opdatere Det Vilde Vesten til et tidssvarende publikums filmvaner.

Hvad gik galt?
Historien om tilblivelsen af ’The Lone Ranger’ er ikke for sarte sjæle, og med en produktion skæmmet af både tekniske, vejrmæssige og decideret tragiske uheld (en medarbejder druknede på settet) var produktionen forståeligt nok tæt på at blive afblæst flere gange.

Sådan gik det som bekendt ikke, men ’The Lone Ranger’ kom til verden med et mastodontbudget som plaster på de mange sår og en masse dårlig foromtale i bagagen. Måske derfor endte filmen hurtigt bagerst i køen, da publikum udvalgte årets sommerblockbustere.

Som tilfældet var med samme års ’R.I.P.D’ synes ’The Lone Ranger’ med sin humoristiske slapstick-action også at være et offer for tidens blockbuster-trend, hvor en mørkere og mere sammenbidt tone er i høj kurs (’’Star Trek: Into Darkness’, ’World War Z’ og ’The Hunger Games’ er blot nogle af eksemplerne fra samme år som ’The Lone Ranger’).

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

3. ’John Carter’ (2012)

Underskud: 815.000.000 kr.

Pixar-instruktøren Andrew Stantons live-action-debut gik ganske enkelt henover hovedet på de fleste.

Den Disney-producerede fantasy-film om jordboeren John Carter, der pludselig befinder sig i en alienbefolket krigszone på Mars, menes især at være blevet en fiasko på grund af Disneys store marketinghjul, der skød med spredehagl uden helt at ramme nogen.

Hvad gik galt?
Filmens oprindelige titel var egentlig ’John Carter of Mars’ i trit med det litterære forlæg af samme navn, men titlen blev ændret, fordi Disney frygtede, at ordet ’Mars’ ville afskrække en stor del af publikum. I stedet endte man med en titel, der lugter mere af slagkraftige selvtægtsfilm, og som ikke umiddelbart giver indikationer om den verden af kosmiske fabeldyr og fri fantasi, som Andrew Stantons eventyr udspiller sig i.

Læg dertil en så godt som ukendt hovedrolleindehaver (Taylor Kitsch i sin første store filmrolle efter gennembruddet i tv-serien ’Friday Night Lights’) samt det faktum, at forlæggets ophavsmand, Edgar Rice Burroughs, blev totalt ignoreret på både filmens plakater og i dens trailers, og du har opskriften på et økonomisk filmmareridt.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

2. ’Mars Needs Mom’ (2011)

Underskud: 871.000.000 kr.

Om folkene bag ’Mars Needs Mom’ havde forelsket sig i det rytmiske M-N-M-ordspil er ikke til at vide, men titlen klinger omtrent lige så absurd som handlingen i denne én milliard kroner dyre animationsfilm.

Drengen Milos mor kidnappes af marsboere, der har erfaret, at hun opdrager sin søn med lige dele disciplin og dybtfølt kærlighed. De vil bruge hendes hjerne som læringsmanual for hjemplanetens robotter, mens Milo – der heldigvis har sneget sig om bord på marsboernes rumskib – har planer om at redde sin mor.

Hvad gik galt?
Animationen i ’Mars Needs Mom’ forsøgte i modsætning til mange andre af Disneys produktioner at ramme en relativt realistisk tone uden for store kinder og udspilede øjne.

Det valg understreger dog blot det besynderlige plots absurditeter og den belærende dagsorden om moderlig kærlighed, der synes at overlæsse hele projektet med kønspolitisk korrekthed.

Med en animation for kedelig til de mindste og en historie for absurd til de større endte ’Mars Needs Moms’ ligesom mange af listens andre film som en kønsløs skabning imellem to, kollapsende stole – dog med et endnu større og mere ødelæggende brag.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

1. ’47 Ronin’ (2013)

Underskud: 1.000.000.000 kr.

Med pæn længde ned til nummer to står Keanu Reeves’ samuraifilm som brøleren over dem alle.

Med en lidt uklar præmis, der opløser østens indforståede samurai-folklore med vestens velkendte Hollywood-maskineri, fortæller ’47 Ronin’ om en halvt japansk og halvt engelsk vandringsmand (Reeves), der tilslutter sig en gruppe herreløse samuraier i håb om at bekæmpe en ondsindet hersker.

Hvad gik galt?
Den massive, 1,2 milliarder kroner store produktion blev lagt i hænderne på debutanten Carl Rinsch, og snart voksede det ellers aftalte budget med yderligere 330 millioner, inden Universal i sidste øjeblik forlangte, at filmen blev konverteret til et påklistret 3D-format.

Efter et mareridt af reshoots langt om længe kom i hus, fratog Universel Rinsch retten til at klippe filmen. Men da syntes skaden for længst sket: Stik imod studiets forhåbninger gav de asiatiske biografgængere filmen en kold skulder – muligvis på grund af dens lemfældige omgang med japansk kultur – mens det øvrige verdenspublikum undgik den anmelderflænsede storfilm.

Herhjemme endte filmen direkte på dvd, og at en af filmhistoriens 20 dyreste produktioner således ikke blev fundet egnet til de danske biografer, slår vist det sidste søm i kisten. Hvil i fred, ’47 Ronin’.

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af