Louis C.K. optræder i Forum i København på lørdag. Som opvarmning til det store show, der er hans første på dansk grund, har vi samlet 10 klip, der viser, hvorfor Louis C.K. er en af de største komikere i sin generation. Han er både provokerende og grænsesøgende, men har også store evner som historiefortæller, når han spinder guld på hverdagssituationer – og ikke mindst sine egne utilstrækkeligheder som mand og far.
På cv’et har Louis C.K. en lang række af tv-serier, han selv har skrevet – blandt andet den geniale ’Louie’ samt den stærkt originale ’Horace & Pete’ – standup-optrædener, sketches fra ’Saturday Night Live’ samt egne, selvproducerede, som han har lagt på nettet.
Stærk dialog om transseksuelle
Louis C.K. er en mand med mange talenter. Det har han blandt andet vist gennem det meget personlige projekt ’Horace and Pete’, en serie han i al hemmelighed har skrevet, instrueret og ikke mindst finansieret. Det har resulteret i en række imponerende afsnit, der balancerer flot mellem stærk komik og drama.
Denne ’morgenen efter’-scene er et glimrende eksempel på Louis C.K.’s evne til med udgangspunkt i comedy at bygge en meget spændende scene op. Hans karakter spiser morgenmad med en kvinde, han har været i seng med for første gang, og hvis det ikke er akavet nok i sig selv, drager hun tvivl om, hvorvidt hun blev født som mand eller kvinde.
»Du har virkelig en fin fisse«, komplimenterer han.
»Tak, jeg valgte den også selv, og fik den sat ind for 10 år siden, hvor min pik plejede at være«.
Derfra udvikler det sig til en diskussion om seksualitet og identitet, hvor Louis C.K.’s karakter aldrig helt bliver ladt off the hook i forhold til definitivt at få svar på, hvorvidt hun er seriøs eller ej. Scenen er samtidig enormt interessant, fordi den udfordrer folk, der betragter sig selv som liberale, men som når det kommer til stykket, måske alligevel ikke anser de transseksuelle kvinder fuldstændig ligeværdigt med kvinder, der er født som kvinder.
»Så du tror, at en mand, der har sex med en transseksuel kvinde, blot har en seksuel preference?«, spørger hans date.
Det er en blanding af akavethed og livsfilosofi på højt plan.
Ugengældt oralsex
Mange af de temaer, Louis C.K. beskæftiger sig med, kredser om dating, sex og kønsroller. Dette klip fra hans selvbiografiske serie ’Louie’, som han i øvrigt selv skriver, instruerer og klipper, er et solidt eksempel på, hvordan ugengældt oralsex pludselig kan munde ud i en diskussion om værdier og kønsroller. Louis C.K.’s karakter er ude og køre med sin date da hun pludselig parkerer bilen for at give ham et blowjob. Han takker glædeligt ja, men da hun insisterer på, at han skal gengælde tjenesten, stejler han imod:
»Det er meget intimt, og jeg kender dig jo ikke rigtig«.
Som så ofte før, lægger Louis C.K. ikke fingre imellem i dialogen, der på en og samme tid virker sjov, rå og ærlig. Pludselig handler det om, at daten føler sig uretfærdigt behandlet, og det gør mildest talt kun situationen værre, når Louis C.K. forsøger at forklare, at de har et forskelligt værdisæt.
»Siger du, at jeg er en skøge?«, spørger hun.
»Nej, ikke ud fra hvordan du har det med, hvad du gjorde. Jeg siger bare, hvis jeg havde gjort, hvad du gjorde, så ville jeg føle mig som en skøge«.
Knap så overraskende er hans date ikke imponeret over logikken, men som en kvinde, der forstår sig på mænd, ved hun godt, hvad der skal til, for at få ham til at gøre det alligevel; at kalde ham bøsse.
Den naturlige historiefortæller
Dygtige komikere er ofte også dygtige historiefortællere, hvilket Louis C.K. gentagende gange har demonstreret. Dette klip er taget fra et interview med talkshowværten Jay Leno, hvor Louis C.K. fortæller om en forfærdelig flyvetur til New York, hvor han troede, at han skulle dø.
Først er der problemer med flyets brændstofsmåler, og så kan de heller ikke få tilladelse til at lette på grund af dårligt vejr i New York. Piloterne satser dog på, at vejret bliver bedre, og de har lavet en snedig plan for at få lov til at lette; de siger bare, at de flyver til Philadelphia, men ændrer bare retning mod New York undervejs.
»Du lyver over for gutten i tårnet. Skal du virkelig være uærlig over for ham, der forhindrer alle i at dø?«.
Louis C.K. fortæller detaljerigt om den vilde flyvetur og den dramatiske landing. Man får indtryk af, at han er en naturlig entertainer, der viser, at der sagtens kan være humor i selv de mest dramatiske situationer. Efter landingen var passagererne meget følelsesladede og ringede grædende til deres ægtefæller, men ikke Louis C.K.
»Jeg er jo fraskilt, så skal jeg bare ringe og sige ’hej, kan du huske, at du hader mig? Nå men, jeg var lige ved at dø’«, siger han tørt.
Frontfigur for verdens onanister
»Jeg er en god borger, jeg er en god far, jeg genbruger, og jeg onanerer. Og det er jeg stolt af«.
Louis C.K. sætter i denne fremragende scene fra serien ’Louie’ en tyk streg under, at han bestemt ikke kan klandres for at være selvhøjtidelig. Louis C.K. deltager i en debat på Fox News med en religiøs kvinde, der er imod onani, og han har tilsyneladende ingen betænkeligheder ved at udstille sig selv, selvom det drejer sig om et så personligt anliggende.
»Vores næste gæst bliver beskrevet som lidt af en aficionado inden for onani, og han er kendt for at onanere hyppigt, hvilket han endda praler med. Du er faktisk den eneste person, vi kunne finde, der ville komme her og forsvare onani«, siger moderatoren i sin introduktion.
Med sådan et gyldent anslag er stilen ligesom lagt. Louis C.K. indtager således rollen som en slags talsperson for alle, der onanerer, og forsvarer glæderne ved det over for den religiøse kritik. Sketchen indeholder selvsagt en masse hø-hø-humor, men den fungerer også på et dybere plan, idet den kan ses som en parodi på nogle af de mere absurde emner og standpunkter, som der bliver taget op på den konservative amerikanske tv-kanal Fox News. Louis C.K. bliver tydeligt mere og mere oprevet undervejs i debatten og afslutter snakken med denne demonstrative bemærkning til den religiøse kvinde:
»Når jeg onanerer senere, kommer jeg til at tænke på dig, og der er ikke noget, du kan gøre ved det«.
Den lille pige i ’Schindlers Liste’
Louis C.K. demonstrerer på glimrende vis, at en dygtig komiker kan få humoren frem i hvad som helst, selv den ellers alvorstunge Steven Spielberg-film ’Schindlers Liste’, der fortæller historien om jødernes forfølgelse under Anden Verdenskrig.
I et besøg hos talkshowværten Conan O’Brien fortæller Louis C.K. om en specifik scene fra filmen, der gjorde særligt indtryk på ham. Det drejer sig om en scene, hvor jøderne bliver ført ud af Warszawa, imens de ikke-jødiske polakker står og kigger på dem. En lille pige på omkring 8 år råber højlydt »farvel, jøder!«.
»Det betyder, at han (filmens instruktør, Steven Spielberg, red.) skulle finde en pige, der kunne spille den rolle og råbe ’farvel jøder’ til de voksne. Og jeg ved, hvordan film bliver lavet, så jeg ved, at der et eller andet sted er et bånd med 50 små piger, der alle meget ihærdigt forsøger at få ’farvel jøder’-rollen«.
Louis C.K. har således både et genialt og originalt take på en scene fra en ikonisk film. Det sidste de fleste af os umiddelbart tænker på, mens vi ser denne type dramafilm, er, hvordan castingprocessen mon har været for at finde frem til den lille pige, der skal råbe noget ondskabsfuldt.
Empati for den grædende babys forældre
»Folk er så selviske. Når du er ombord på et fly og hører en baby græde, tror du, at det sker for dig. ’Det her barn ødelægger min flyvetur’. Men se dog på forældren, den person HOLDER en grædende baby«.
Monologen stammer fra Louis C.K.’s ’Live at the Comedy Store’ tv-special og er endnu et eksempel på, hvordan han formår at implementere egne livserfaringer i sit materiale. Det gør måske også, at han har nemmere ved at sætte sig ind i forældrenes situation og provokere lidt:
»Deres liv er ikke engang godt, de kan ikke lide noget som helst. Hvis der er nogen form for glæde for dem, er det, at gråden generer andre mennesker«.
Louis C.K. fortæller videre om sin egen oplevelse med en business-rejsende, der nedstirrer ham på grund af hans grædende baby. En anden komiker ville måske fokusere på, hvor irriterende det er, når babyer græder, og forældrene ikke kan få dem til at tie stille. Men ikke Louis C.K. – han leverer tværtimod indsigtsfuld viden om, at der faktisk er en årsag til at babyer græder i fly. Det skyldes nemlig, at de ikke vil have, at homoseksuelle skal have lov til at blive gift med hinanden.
Louis C.K. laver bøsseporno?
Hvordan er det lige, at man gør reklame for sit kommende show på en underholdende måde, så flest muligt bliver gjort opmærksom på det? Ydmyg dig selv fuldstændigt! Det virker i hvert fald som Louis C.K.’s indgangsvinkel til det.
Præmissen i denne promo er, at i tiden efter hans show ’Lucky Louis’ blev aflyst, kom Louis C.K. i pengenød og var derfor tvunget til at finde nye indtægtskilder. Han besøger derfor en ven med tilknytning til pornoindustrien, for hvilken bedre metode er der til at tjene penge end at lave en sexvideo?
»Der er to ting, som jeg ved altid sælger: det sexede og det forfærdelige«, fortæller vennen, uden at der er tvivl om, hvilken kategori Louis C.K. tilhører.
Herefter går de to herrer ellers i fuld sving med at brainstorme over videoens indhold. Det bliver hurtigt besluttet, at det skal være bøsseporno. I vanlig Louis C.K.-stil bliver der ikke holdt igen med vulgære udtryk og beskrivelser, for jo mere pervers og grænseoverskridende idéudviklingen bliver, desto flere penge kan han tjene på sexvideoen.
Sketchen er en genial øvelse i at blive mere og mere ekstrem, kun for til sidst at lade Louis C.K. blive reddet af et opkald med nyheden om, at han har fået et nyt show.
»Han skal nok komme tilbage«, siger vennen til sig selv.
Uendelig række spørgsmål
»Far, kan vi lege udenfor?«, spørger den lille datter.
»Nej«, svarer Louis C.K.
»Hvorfor?«.
Dette bliver begyndelsen på en lang række ’hvorfor’-spørgsmål i denne geniale scene fra Louis C.K.’s gamle serie ’Lucky Louie’. Datterens barnlige nysgerrighed fungerer glimrende i kombination med Louis C.K.’s ærlige og rationelle svar. Pludselig bevæger samtalen sig over i mere eksistentielle temaer såsom livssituation og karrierevalg samt nationaløkonomiske forhold som overgangen fra produktionsjobs til servicejobs i USA.
Scenen viser på mesterlig vis, hvordan en barnlig præmis faktisk kan indeholde rigtig meget humor, især hvis spørgsmålene bliver taget lige så seriøst, som de gør i dette tilfælde. I stedet for at affærdige datterens spørgsmål som fjollede forsøger Louis C.K. faktisk at have en reel samtale med hende. Selv den mest tålmodige far kan dog blive udmattet til sidst og have svært ved at besvare spørgsmålene med samme grad af information og nuance. Derfor tyr han til filosofien for nok engang at kunne finde et passende svar til datterens undren:
»Fordi gud er død, og vi er alene«.
»Okay«, siger datteren tilfreds.
Den katolske kirke
»Den katolske kirke er en oldgammel, verdensomspændende organisation, der er dedikeret til det konstante mål om at knalde unge drenge«.
Ordene kommer fra en højtstående præst i New York, der er i færd med at fortælle Louis C.K. om katolicismen. Selvom han ikke er religiøs, er Louis C.K. nemlig blevet opdraget i den katolske tro, dog uden at kende så meget til religionen. Det sætter ham ud på en opdagelsestur for at lære mere om den katolske kirke, hvilket resulterer i en glimrende parodi på en nyhedsreportage.
Louis C.K. holder på ingen måde igen med de blasfemiske bemærkninger og fornærmelser, når han opdager, hvordan kirken har bygget en infrastruktur op om at misbruge børn. Præsten fortæller villigt om kirkens ugerninger, og hvordan biblen bliver lavet.
»Så du siger, at alle katolske bibler er trykt på papir lavet af lort fra præster, der knalder børn i røven?«, spørger Louis C.K.
»I en nøddeskal, ja«.
Louis C.K. har altid haft en forkærlighed for at udfordre den gode smag, hvilket denne falske reportage er et godt eksempel på. Man kan meget let forestille sig, hvordan stærkt religiøse katolikker kan finde hans materiale aldeles stødende.
Komikeren Abraham Lincoln
Hvordan ville det være, hvis Abraham Lincoln var stand up-komiker? Det finder Louis C.K. svaret på i en genial sketch fra Saturday Night Live, hvor han spiller den amerikanske præsident, der befriede slaverne sidenhen blev myrdet.
»Én ting, jeg virkelig er sikker på, er, at der er nogen, der kommer til at myrde mig. Det er ikke engang et spørgsmål. Jeg har ondt af den detektiv, der skal prøve at opklare mit mord. For de undrer sig over, hvem der har gjort det. Det kan jo være alle fra midten af landet og ned«, siger Lincoln, mens han står på scenen i comedy klubben.
Sketchen er optaget i samme stil som ’Louie’, og fungerer derved som en ret original måde at præsentere en historisk person i en moderne kontekst. Udover at lave sjov med at Lincoln har fået den sydlige del af landet på nakken, og at slaveriets afslutning ikke nødvendigvis har gjort livet lettere for alle sorte, er der i vanlig Louis C.K.-stil også gjort plads til hverdagens trivielle udfordringer. Lincolns kone spørger ham gentagende gange om, han har husket billetterne til en teaterforestilling – der hentydes formentlig til opsætningen af ’Our American Cousin’, hvor Lincoln bliver skudt og dræbt af skuespilleren John Wilkes Booth.
»Giver de dig bare særbehandling, fordi du er præsidenten? Hvornår stopper det så?«, spørger hun.
»Det stopper ved præsidenten. Hvis du er præsident eller højere rangerende, kommer du ind, uanset om du har billet eller ej«.
Louis C.K. er verdensmester til at få comedy ud af hverdagens banaliteter.
Læs også: Louis C.K. kommer til Danmark