1. ‘Suicide Squad’
DC Comics og Marvel sprøjter superheltefilm ud med en frekvens, der snart må bedøve publikum over for de kappeklædte altruisters eskapader, men ’Suicide Squad’ ligner noget så sjældent som et frisk pust til genren.
Her går regeringen planken ud og samler et tæskehold bestående af den kriminelle underverdens største udskud fra Margot Robbies Harley Quinn til Will Smiths Deadshot. Mest interessant bliver det at bevidne Jared Leto i den Joker-rolle, der tidligere er blevet udødeliggjort på lærredet af Heath Ledger og Jack Nicholson. Og med historierne om Jared Letos ekstreme og grænseoverskridende dedikation til rollen, kunne det tyde på, at en ny Joker træder ind i kongerækken.
Hovedtraileren er et rytmisk fængende festfyrværkeri, der lover et actionbrag uden hæmninger og – hvad vigtigere er – originale vinkler på de ikoniske DC-banditter. Guderne skal vide, at superheltegenren tørster efter originale indslag.
Premiere 11. august.
2. ’Captain Fantastic’
Dømt ud fra modtagelsen på årets Cannes-festival, hvor filmen høstede stor hyldest i sidekonkurrencen Un Certain Regard og sikrede sig prisen for bedste instruktion, er ’Captain Fantastic’ et tidligt bud på årets dybtfølte indie-glædesspreder.
Viggo Mortensen har ifølge vores filmredaktør aldrig været castet bedre end som hippiefaren, der opfostrer sine seks unger i en skov og lader hjemmeskolen centrere sig om filosofiske paradigmer, kvantemekanik og esperanto. Da hans kone tager sit eget liv, må den afsondrede hippieflok dog forlade skovens favn og søge ind i den moderne verdens rammer for at deltage i begravelsen.
De purunge naturungers møde med klassisk bordskik og frysemad er en kilde til skæv humor i en film, der lig Oscar-favoritten ’Little Miss Sunshine’ fra 2006 både bedrøver og begejstrer.
Premiere 4. august.
3. ’Ghostbusters’
Man har fornemmet en næsten kollektiv modvilje mod den kvindedrevne ’Ghostbusters’-reboot, siden den blev annonceret. Skyldes det, at den originale horrorkomedies inkarnerede fans er kørt døde i Hollywoods genbrugsmølle, eller er det tværtom, fordi spøgelsesjægerne denne gang er kvinder? Man frygter det sidste.
Hvorom alting er, har instruktør Paul Feig (’Spy’, ’Bridesmaids’) samlet et stjernehold af kvindelige komikere med Melissa McCarthy, Kristen Wiig, Leslie Jones og Kate McKinnon som broget firkløver på spøgelsesjagt.
De lidt magre smagsprøver sår tvivl om, hvorvidt nyfortolkningen af den kultdyrkede spøgelsesfilm med Bill Murray og co. når samme komiske højder, men alene mængden af feminin star power garanterer et frydefuldt ridt i Manhattans genfærdsfyldte gader.
Premiere 4. august.
4. ’The Lobster’
Med sin første engelsksprogede spillefilm har Yorgos Lanthimos (’Dogtooth’) begået filmhistoriens vel nok underligste datingfilm.
Colin Farrells mutte singlefyr ankommer til et hotel, hvor gæsterne får en gebommerlig straf, hvis de ikke finder en mage inden for 45 dage: De bliver forvandlet til et dyr efter eget valg. Farrell vælger hummeren: De er frugtbare og lever længe!
Med deadlinen tårnende i horisonten flygter den grå mand imidlertid fra hotellet og kaster sin kærlighed på Rachel Weisz i en ’1984’-inspireret romance. Samfundskritikken er besk allerede i de udgivne klip og trailers, men kemien mellem Weisz og Farrell ser ud til at marinere den spydigt observerende satire med glimt af uforfalsket intimitet.
Premiere 25. august.
5. ’Hermelinen’
I kølvandet på ’Borgen’ har Sidse Babett Knudsen for alvor fået gang i en international karriere, ikke mindst med overbevisende præstationer i den alternative S/M-kærlighedshistorie ’The Duke of Burgundy’ og Tom Tykwers Tom Hanks-parentes ’A Hologram for the King’.
I det franske retssalsdrama ’Hermelinen’ tager hun kampen op mod dommeren Xavier Racine, der er berygtet for sin skånselsløse behandling af lovovertrædere (han udstikker kun fængselsstraffe af alenlang varighed).
Men i Sidste Babett Knudsens jurymedlem og tidligere romantiske flamme finder han den gnist af håb, der skal til for at nuancere hans monokromt kyniske livssyn. Det ligner en opbyggelig fortælling om savn, bristede drømme og fornyet indsigt og udsyn, men filmen ankommer med store roser i bagagen, blandt andet en César-statuette for bedste birolle til Babett Knudsen.
Premiere 4. august.
6. ‘Find Dory’
Det er altid et sats at forfremme et finurligt sidekick til omdrejningspunkt, fordi overgangen fordrer en tilføjelse af dramatisk tyngde, der langt overstiger skæve bemærkninger og comic relief. Dory var det måske mest mindeværdige islæt i Pixars maritime perle ’Find Nemo’, en elskelig original med svigtende korttidshukommelse og flair for hvalsprog, men kan hun bære en spillefilm på finnerne?
I opfølgeren ’Find Dory’ graver hun omsider dybt i hukommelsens skatkammer og drager ud for at finde sine forældre, der – skal det vise sig – lever i fangenskab hos havdyrenes fjende nummer et, menneskene. Undervejs møder hun en perlerække af aparte eksistenser i det blå dyb fra en nærsynet hvalhaj til en konfus hvidhval.
I originalversionen vender Ellen DeGeneres tilbage som Dory, mens Idris Elba og Dominic West er nye tilføjelser til stemmecastet. Andrew Stanton, der instruerede mesterværket ’WALL-E’, men brændte nallerne fælt på live-action med ’John Carter’, står bag roret igen.
Premiere 25. august.
7. ‘War Dogs’
Med ‘Old School’, ‘Due Date’ og ‘The Hangover’-filmene i bagkataloget har instruktør Todd Philips gjort den grænseoverskridende komedie til sin metier, men med ’War Dogs’ nedtoner han den mandehørmede absurdkomik og giver plads til mere dramatisk nerve.
I filmen, der er baseret på Rolling Stones-artiklen ’Arms and the Dudes’, kommer Miles Teller (‘Whiplash’) og Jonah Hills krigshunde i knibe, da de får til opgave at skaffe våben til det afghanske militær.
Hill har igen taget for sig af fast food-retterne inden optagelserne og lader til at stjæle showet som den korpulente våbenhandler, der bader i Gucci og Ray-Bans, efter han har røvrendt den øvrige industri sammen med kollegaen. Omvendt virker Tellers rolle ved første øjekast blodfattig, og man føler, at skuespilleren lader talentet slumre i lidet karakterdrevne Hollywood-film – om end ’War Dogs’ forhåbentlig har mere at byde på end ’Fantastic Four’ og ’Divergent’-serien.
Premiere 25. august.
8. ’Love & Friendship’
’Love & Friendship’ er ikke som Jane Austen-filmatiseringer er flest.
Kostumedramaet er instrueret af garvede Whit Stillman (’Metropolitan’, ’The Last Days of Disco’), der på anakronistisk vis krydrer Austens overklasseportræt med ramsaltet, moderne dialog.
Kate Beckinsale storspiller angiveligt som enken Susan Vernon, der efter sin mands død flytter ind på svigerfamiliens herregård, mens hun forsøger at kapre en ny husbond fra det velhavende borgerskab – og samtidig forsøger at få afskibet datteren til en enfoldig rigmand.
Filmen er blevet hyldet af et enstemmigt internationalt anmelderkorps og skulle være en intelligent saltvandsindsprøjtning til kostumedramaet med en fyrig Beckinsale i front.
Premiere 11. august.
9. ’Sparrows’
Efter Dagur Káris vellykkede ’Virgin Mountain’ er det tid til endnu en sommerudflugt til det blomstrende filmland Island med Rúnar Rúnarssons ’Sparrows’, hans anden spillefilm efter det glimrende alderdomsdrama ’Volcano’.
Både i spillefilmsdebuten og i de fremragende filmskolefil ’Anna’ og ’Småfugle’ har Rúnarsson vist sig som en indsigtsfuld skildrer af menneskeskæbner, der lig sin islandske kollega Kári kommer dybt ned i sine karakterers indre gennem stilfærdigt smukke billeder med den barske islandske natur som evig medspiller.
I ’Sparrows’ stiller han skarpt på 16-årige Ari, der efter flere år med sin mor i Reykjavik flytter til en afsidesliggende landsby, hvor han må konfrontere fortiden og pleje det anspændte forhold til sin far.
Premiere 25. august.
10. ’Disorder’
Det er stadig de færreste herhjemme, der har et forhold til Matthias Schoenaerts, selv om han med sine præstationer i ’Smagen af rust og ben’, Thomas Vinterbergs ‘Far from the Madding Crowd’ og særligt den eruptive belgiske gennembrudsfilm ’Bullhead’ har etableret sig som et af europæisk films stærkeste skuespilnavne.
I ’Disorder’, der er instrueret af en af filmbranchens desværre få kvindelige instruktørtalenter, Alice Winocour, spiller han en PTSD-ramt Afghanistan-veteran, der hyres til at beskytte en libanesisk rigmands kone og barn.
Skellet mellem hallucinationer og reelle trusler er sløret for den psykisk ustabile Afghanistan-veteran, og Schoenaerts får til fulde brug for sit unikke blik for maskuline jernmænds sårbarhed i den hjernevridende thriller.
Premiere 4. august.