Årets Oscar-nomineringer: Her er de største overraskelser og forbigåelser

Vores Oscar-ekspert Mads Kjær Larsen vurderer, hvad der kom mest bag på ham, da Oscar-nomineringerne blev offentliggjort i eftermiddags.

Hvor blev Amy Adams af?

Ligesom det var ventet, at krigsdramaet ’Hacksaw Ridge’ ville score mange nomineringer (ikke mindst grundet i dens tekniske meritter), var det også forudsigeligt, at Denis Villeneuves’ meget velmodtagne sci-fi-fabel ’Arrival’ ville bryde ganske massivt gennem murbrokkerne af genrebetingede fordomme, der ofte klæber til Akademiets holdning til blandt andet komedier og sci-fi.

Det blev for eksempel til de tunge nomineringer for bedste film og instruktion til first contact-eposset, der naturligvis handler lige så meget om, hvordan vi mennesker reagerer i mødet med det ukendte, som i hvad det ukendte egentlig består i.

Det helt store minus for filmen var dog, at dens hovedrollestjerne, Amy Adams, der ellers er at betragte som lidt af en Oscarkæledægge (med fem nomineringer i bagagen), ikke opnåede den ventede nominering. Den gik i stedet til Ruth Negga, den sorte skuespillerinde fra Jeff Nichols’ ikke-demonstrative borgerrettigheds-kammerspil ’Loving’.

Det var måske den største enkeltstående overraskelse i samtlige de store kategorier. De fleste havde nok ventet, at Negga – hvis hun skulle bryde ind i kategorien – ville have fortrængt enten Meryl Streep eller Isabelle Huppert.

Mel Gibson gettyimages
Andreas Rentz / Getty Images

’Mad Mel’ tilbage i det gode selskab

Så skete det, mange havde forsvoret nogensinde ville kunne blive en realitet: Mel Gibson, den efterhånden 60-årige australske instruktør og tidligere sexsymbol, er inde i varmen igen i Hollywood – and with a vengeance!

Ikke alene scorede ’Hacksaw Ridge’ en lang række nomineringer på tværs af både tekniske og kunstneriske kategorier, den scorede også i tre af de største: for bedste mandlige hovedrolle (Andrew Garfield), for bedste film og altså for bedste instruktion. Da der for første gang i Akademiets historie var tale om en præ-optaget seance – der efterlod et mere glat end egentlig suspensefuldt helhedsindtryk – blev vi (desværre) sparet for det sug, der ville have lydt i salen, hvis der havde været tale om den sædvanlige live-sending med forsamlede pressefolk og brancheinsidere.

Under alle omstændigheder – med i alt seks nomineringer er det nu officielt: ’Mad Mel’ er ikke længere en paria. Velkommen tilbage i folden.

Passengers

Kritikerslagtet publikumsflop med J-Law overrasker positivt

Der kan ikke have været mange iagttagere, der havde regnet med, at ’Passengers’, julemånedens sci-fi-popcorn-brag med Chris Pratt og J-Law, ville score Oscarnomineringer. Men nomineringen for både bedste production design og for bedste originalscore, som Akademiet ødslede på filmen med den tvivlsomme præmis, at den romantiske lead er mere end almindeligt creepy i sin scoring af J-Law (spoiler alert: Han vækker hende af hendes dvaletilstand og frarøver hende dermed enhver selvbestemmelse over hendes egen skæbne).

Begge nomineringer var uventede, men især nomineringen for original score må siges at være lidt af et kup for filmen. Men netop komponistgrupperingen i Akademiet er kendt for at foretage ret konservative valg, og Thomas Newman er et etableret navn inden for faget, hvilket altid hjælper i netop denne sammenhæng. Der blev dog – heldigvis – også plads til mere formeksperimenterende bidrag, såsom Mica Levis sugende dissonante score til ’Jackie’.

Hugh Grant

Hugh Grant er fortsat Oscar-nomineringsløs

Det var ikke en specielt god dag for den tilforladelige ’Florence Foster Jenkins’. Godt nok scorede Meryl Streep sin obligatoriske nominering for sin hovedrolle i filmen om en rædderlig operasangerinde, men derudover blev filmen så godt som forbigået.

Det gik ud over Hugh Grant, der af langt de fleste iagttagere (inklusive undertegnede) var tippet til en nominering for bedste mandlige hovedrolle. Den gik i stedet lettere overraskende til Michael Shannon for ’Nocturnal Animals’ – meget fortjent, i øvrigt, men de fleste havde nok regnet med, at hans co-star, Aaron Taylor-Johnson (der vandt en Golden Globe i kategorien), ville have haft den bedste chance af de to.

Hugh Grant har dermed endnu karrierens første Oscarnominering til gode. Men selvom briten formentlig ærgrer sig lige nu, så er han trods alt en del af et eksklusivt selskab af glimrende skuespillere, der aldrig har opnået den ære.

the lobster1

Friske indie-blomster hædres for originalmanuskript

Det var som sådan ikke nogen stor overraskelse (jeg havde selv gættet på udkommet), men det var alligevel forfriskende at kunne konstatere, at originalmanuskript-kategorien som vanligt bød på et par titler, der ikke tilhører den gængse prestigefilmmodel eller forudsigelige bedste film-frontrunner.

Således blev der plads til Yorgos Lanthimos’ sære, sære kærlighedsfabel ’The Lobster’ med Colin Farrell, der har gjort overraskende stort indhug i de amerikanske arthouse-biografer i løbet af 2016, og til Mike Mills’ dybt personlige og selvbiografiske ’20th Century Women’, der dog – lidt skuffende, men som ventet – ikke medførte en nominering til Anette Bening for dennes hovedrolleindsats.

LLL d 12 _2353.NEF

Rekordmange nomineringer til ’La La Land’

Damien Chazelles Oscar-frontrunner bekræftede i den grad sin status som the one to beat. Musicalen med Emma Stone og Ryan Gosling scorede hele 14 nomineringer, hvilket var flere end de fleste havde drømt om – og en tangering af den hidtidige rekord sat af ’All About Eve’ og ’Titanic’.

Måske er det særligt værd at bemærke, at filmen scorede i begge lydkategorier (der er dem, der har klaget over, at lydklipningen ikke just er forbilledlig), og at to sange fra filmen fandt vej i bedste sang-kategorien.

Det er dog ingenlunde en overraskelse, at ’La La Land’ dominerer feltet forholdsvist klart. I den sammenhæng er det værd at pege på, at filmens to formodede hovedkonkurrenter, ’Moonlight’ og ’Manchester By the Sea’, scorede de nomineringer, man kunne forvente af disse to teknisk mindre polerede og avancerede (eller bare mindre dyre) produktioner.

Det er værd at bemærke, at ’Moonlight’ opnåede en nominering for sin fotografering, samt at den ikke just flashy ’Manchester By the Sea’ scorede en nominering for bedste klipning. Det vidner om en rigtig solid opbakning i Akademiets rækker.

Oscar gettyimages
Frazer Harrison/Getty Images

Overraskende få genuine overraskelser!

Som regel er der en god portion større eller mindre overraskelser i enhver Oscar-årgang, men årets felt bød ud over de ovennævnte ikke på synderligt mange af slagsen. I langt hovedparten af kategorierne viste det sig forholdsvis ligetil at udpege de fem nominerede (og i tilfældet bedste film, de ni mest oplagte).

Derfor vil det ikke være helt skudt forbi at påstå, at det var en overraskelse, at der ikke var flere overraskelser.

Læs også: Stor Oscar-dag for Danmark – to en halv nomineringer i hus

Læs også: ‘La La Land’ årets overvældende Oscar-topscorer – se alle nomineringerne

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af