1. Kvinderne triumferede
Emmy-akademiet bryster sig gerne af at være længere fremme på diversitetsfronten end prisfætteren Oscar. Og det var da også bemærkelsesværdigt, at årets helt store triumfatorer var serier båret af et kvindeligt ensemble.
’The Handmaid’s Tale’, der vandt for bedste dramaserie, er en dystopisk fortælling om et kvindeundertrykkende samfund med Elisabeth Moss i den bærende hovedrolle. For samme serie blev Reed Morano den første kvinde til at vinde prisen for bedste instruktør i dramakategorien.
’Big Little Lies’, som vandt for begge miniserie, er produceret af Nicole Kidman og Reese Witherspoon, som også spiller to af kvinderne i rigmandsboblen Monterey, hvor de flankeres af Laura Dern og Shailene Woodley. Og ligesom flere af de andre benyttede Kidman og Witherspoon lejligheden til fra scenen at slå et slag for gode kvinderoller på film og tv.
’Veep’, der gentog tidligere års succes i bedste komedie-kategorien, har den nu ottedobbelte Emmy-vinder Julia Louis-Dreyfus som frontfigur. Og endelig vandt ’Black Mirror’-afsnittet ’San Junipero’, som handler om et lesbisk kærlighedsforhold, for bedste tv-film.
Mere mandedrevne serier som ’Westworld’ blev derimod nærmest forbigået.
2. Minoriteterne indtog scenen
Der var endnu mere at glæde sig over, hvis man så på Emmy-uddelingen gennem diversitetskikkerten.
Donald Glover blev den første sorte instruktør, der vandt en Emmy (hvilket egentlig er trist, samtidig med at det er glædeligt, men bedre sent end aldrig). Pakistansk-engelske Riz Ahmed vandt for sin hovedrolle i ’The Night Of’.
Den sorte, homoseksuelle Lena Waithe og indiskamerikanske Aziz Ansari vandt manusprisen for afsnittet ’Thanksgiving’ (der handler om at blive accepteret som homoseksuel) fra ’Master of None’, homoseksuelle Jean-Marc Vallée vandt instruktørprisen i miniseriekategorien for ’Big Little Lies’, den lesbiske Kate McKinnon fra ’Saturday Night Live’ tog også en pris hjem, og som nævnt vandt ’San Juniperio’, der handler om to kvinders forelskelse.
Det er dog vigtigt, at sejrene ikke bliver en sovepude. Der hersker ingen tvivl om, at mangfoldigheden stadig lader meget tilbage at ønske i tv-industrien. Men priserne sender et vigtigt signal om, at det godt kan betale sig at satse på andre kulører end de sædvanlige.
3. Trump stjal dog stadig showet
Donald Trump afholdt sig fra at tweete under Emmy-showet (formentlig til stor skuffelse for arrangørerne), men alligevel blev han på en måde aftenens hovedperson. Han spillede en stor rolle i et væld af jokes i løbet af aftenen, blandt andet i vært Stephen Colberts åbnings-gig, og samtidig vandt Alec Baldwin for sin tilbagevendende rolle som præsidenten hos ’Saturday Night Live’.
Der er måske grænser for, hvor længe Trump-jokes bliver ved med at være sjove. Efter et år med award shows i Trump-bashingens navn sidder man i hvert fald med fornemmelsen af, at der for ofte skydes til måls efter de lette puns.
Og eks-talsmand Sean Spicers cameo var i hvert fald et eklatant eksempel på too soon eller måske bare: Not funny.
4. Hulu overhalede Netflix og Amazon indenom
Ingen streamingtjeneste havde før i går nogensinde vundet prisen for bedste dramaserie, og de fleste ville nok have gættet på, at Netflix, der kaster milliarder i originalt indhold, eller til nøds Amazon ville blive de første til at smage sejrens sødme. Netflix stod endda med et stærkt kort på hånden i år i form af ’Stranger Things’, der trods adskillige nomineringer i de store kategorier gik tomhændet hjem og understreger, at det er svært at bevare momentum i over et år for en serie, der er blevet tilgængelig på én gang sidste sommer.
Det blev således den amerikanske streamingtjeneste Hulu, der overhalede de mere ressourcestærke konkurrenter inden om. ’The Handmaid’s Tale’ er blevet et kæmpe gennembrud for tjenesten, som i flere år har produceret serier, mens det store break har ladet vente på sig.
’The Handmaid’s Tale’ er omtrent så vigtig for Hulu, som ’House of Cards’ var for Netflix i sin tid, for det sætter virkelig tjenesten på landkortet. De kommende år bliver det nemmere for dem at tiltrække de mest kompetente kræfter, og det skal blive spændende at se, om de formår at kapitalisere på successen.
5. HBO forsvarede æren
Det var måske ikke den bedste Emmy-aften for HBO nogensinde, men mindre kan også gøre det for kanalen, der tidligere sad nærmest egenrådigt på kvalitets-tv-tronen, men siden har fået hård konkurrence.
HBO vandt trods alt hovedpriserne i kategorierne bedste miniserie (’Big Little Lies’) og komedieserie (’Veep’) samt et væld af tilstødende skuespilpriser.
I alt blev det til 10 priser på aftenen til HBO, der også vandt for John Olivers ugentlige talkshow ’Last Week Tonight’. Det var mere end nogen anden kanal/tjeneste – endda i et år, hvor ’Game of Thrones’ ikke var stemmeberettiget, fordi serien blev sendt for sent i forhold til indsendingsfristen. Så helt utilfredse kan HBO ikke tillade sig at være.
Læs også: Her er alle Emmy-priserne
Læs også: Alt om årets Emmy Awards