’The Girlfriend Experience’ sæson 2: Serie om sex og magt er absolut NSFW

’The Girlfriend Experience’ sæson 2: Serie om sex og magt er absolut NSFW
Louisa Krause og Anna Friel i 'The Girlfriend Experience' sæson 2. (Foto: C More)

Desperate, orgiastiske kroppe møder kolde stål- og glasinteriører her i anden sæson af den Steven Soderbergh-producerede antologiserie ’The Girlfriend Experience’.

Første sæson handlede om den jurastuderende Christines (spillet af stortalentet Riley Keough) oplevelser som luksusescort blandt Chicagos velbemidlede elite. Titlen , ’The Girlfriend Experience’, referer floromvundet til den ’kæresteoplevelse’, Christine og de andre kvinder sælger til deres klienter – og henviser til den gråzone af gensidig udveksling af sex såvel som følelser, der ofte kendetegner dette GFE-hjørne af prostitution.

Hvor Lodge Kerrigan og Amy Seimetz sammen stod for manuskript og instruktion af første sæson, har de denne gang valgt en ny metode: Anden sæson består af 14 afsnit og to separate plot – syv afsnit instrueret og skrevet af Lodge Kerrigan og syv afsnit instrueret og skrevet af Amy Seimetz. Resultatet er ikke udelt vellykket. Den overordnede serieoplevelse føles i værste fald skizofren, idet de to separate plot aldrig bindes sammen, men alligevel ikke totalt mislykket, når temaer, moraler og historier spejles komplekst i hinanden undervejs.

Kerrigans halvdel betitlet ’Erica & Anna’, der i stil og fortælling minder mest om første sæson, udspiller sig i nær fremtid under det amerikanske midtvejsvalg i 2018. Her ser vi i første afsnit escorten Annas (Louisa Krause) voldsomme møde med en særlig ækelt dominerende klient på et hotelværelse. Hans knugende hånd om hendes hals, et besidderisk bid i hendes underlæbe og så, klip til, at han tager hende hårdt bagfra på det sorte marmorbadeværelse, hvor alle lyde forstærkes med ubehagelig, metallisk klang.

Derpå beordrer han hende ned på knæ og tvinger hendes hoved frem og tilbage under fellatio, imens han stønner dyrisk desperat. »Slug det!« befaler han til sidst. Om muligt én af de mest grænseoverskridende og helt igennem lede scener, jeg endnu har set i en tv-serie. Hvad driver Anna udi sådanne ekstremer? Det spørgsmål både nager og interesserer serien igennem.

Før Anna forlader hotelværelset, optager hun i det skjulte en telefonsamtale, hvor klienten Mark Novak, der er en indflydelsesrig, politisk fundraiser at tvivlsom, moralsk karakter, afslører kampagnestrategier. For Erica Myles (Anna Friel), der arbejder på finansieringen af den republikanske kampagne, er oplysningerne guld værd. Hun indleder derfor et samarbejde med Anna om at skaffe mere smuds på Novak, men i processen falder hun også for den besnærende og selvsikre kvinde. Som seeren er Erica også nysgerrig på Annas bevæggrunde for at få Novak ned med nakken. Svaret falder prompte og føles som et kampråb helt i tråd med tiden:

»Fordi han er en misogynist og et fucking svin. Han får som fortjent«.

Carmen Ejogo spiller ’Bria’ i Amy Seimetz’ halvdel af serien: en tidligere escort, der skal vidne mod sin kriminelle og voldelige samlever og derfor er blevet genhuset sammen med steddatteren i et vidnebeskyttelsesprogram i New Mexico. Langt væk fra luksus, lækkert tøj og mulige hook-ups. Hver dag gæstes de af den rolige U.S. Marshal Ian (frontmanden Tunde Adebimpe fra bandet TV on the Radio), der ved hjælp af elektroniske impulser og lysterapi-sessioner træner Bria og Kayla i at svare overbevisende på spørgsmål om deres nye identiteter. Men spørgsmålet er, om Bria i virkeligheden vil ’omkodes’ og har lyst til at forlade livet som escort for bestandig?

Hver gang hun ser sit snit til det, opsøger hun gamle vaner. Selvhjælpsguruen Paul (spillet af ’Spring Breakers’-instruktøren Harmony Korine) både betaler og overøser hende og Kayla med gaver, men er endnu ikke klar til et intimt forhold i den bibelske forstand. Så Bria må gå alene i seng og tilfredsstille sig selv. Han søger tilsyneladende familiens nærhed, mens Bria tørster efter den seksuelle relation. Med djævlens trefork tatoveret på hånden og et afvæbnende, smørret smil er Korine en skræmmende uforudsigelig karakter, der alene gør serien værd at se.

Godt halvvejs igennem denne anden, dystre sæson af ’The Girlfriend Experience’ tegner den Soderberg-producerede antologiserie sig stadig for nogle af tv’s mest komplekse og ekstremt-kølige karakterer – som tilfældet også var med Riley Keoughs Christine i første sæson.

I rollen som den politiske strateg Erica med et kuldsejlet forhold frisk i erindring og akut behov for bekræftelse leverer Anna Friel nuanceret storspil med få virkemidler. Bag opknappede silkeskjorter og stram frisure lever begæret og lysten til at tage kontrollen. Ét lille smil fra Friel – efter Anna har tilfredsstillet hende i fuld offentlighed på en cocktailbar – føles både befriende og forløsende i en serie, der med iskold distance afdækker magtstrukturer i ’kæresteforhold’ såvel som politik.


Kort sagt:
Med to helt nye storylines går ’The Girlfriend Experience’ antologivejen i denne lidt skizofrene, anden sæson. Serien er absolut NSFW, og de mange seksuelt eksplicitte og grænseoverskridende scener er svære at sidde igennem. Lodge Kerrigan og Amy Steimetz blotlægger med nærmest steril præcision, hvad seksuel magt og afmagt gør ved mennesker.

Anmeldt på baggrund af de seks første afsnit.

Læs også: Sex har sjældent har været koldere end i to brandvarme aktuelle serier

Tv-serie. Hovedforfattere: Lodge Kerrigan og Amy Seimetz. Medvirkende: Anna Friel, Louisa Krause, Carmen Ejogo, Harmony Korine, Tunde Adebimpe, Morgana Davies.. Spilletid: 14 afsnit á 25 min.. Premiere: Kan ses på C More
Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af