De 10 film vi glæder os mest til på årets Cannes-festival

På tirsdag starter verdens mest prestigefyldte og glamourøse filmfestival i Cannes. Vores udsendte optegner sine forhåndsfavoritter.
De 10 film vi glæder os mest til på årets Cannes-festival
Riley Keough i David Robert Mitchells 'Under the Silver Lake'.

Selvom årets Cannes-program er besat af færre højprofilerede instruktør- og skuespilnavne end normalt, er der stadig rigeligt at glæde sig til, når man lader øjnene glide ned over programmet.

Faktisk så meget, at jeg i nedenstående udvalg på 10 film ikke har fået fundet plads til Terry Gilliams i årtier ventede ’The Man Who Killed Don Quixote’ (hvis trailer dog har sat forventningerne en anelse ned), den stjernespækkede ’Everybody Knows’ fra den dobbelte Oscar-vinder Asghar Farhadi, der aldrig har lavet en dårlig film, overlevelsesfilmen ’Arctic’ med Mads Mikkelsen, Paul Danos instruktørdebut ’Wildlife’ og altid energiske Romain Gavras’ ’The World Is Yours’ med Vincent Cassel og Isabelle Adjani.

Det herlige ved verdens mest prestigefulde filmfestival er, at det ofte er de på papiret upåagtede film, der ender med at blive de store oplevelser (’Adéles liv’, ’Son of Saul’, ’Toni Erdmann’ var der ikke mange, der snakkede om forinden). Men ud fra en overfladisk, forhåndsopstemt betragtning er det disse titler, jeg ser allermest til at opleve på Croisetten, når festivalen starter 8. maj.

’The House That Jack Built’

Hvem?
For en dansk udsendt er der ingen vej uden om, men mange internationale kritikere vil utvivlsomt være enige: Lars von Trier seriemorderfilm er en af festivalens mest imødesete. Det var en skuffelse, at filmen med blandt andre Matt Dillon, Riley Keough og Sofie Gråbøl på rollelisten ikke blev indlemmet i hovedkonkurrencen, men hvem ved, måske er det en god ting: Måske er filmen en så stor fuckfinger til den gode smag og alle gældende konventioner, at den simpelthen ikke passer ind i den noble kamp om Guldpalmen, men spiller uden for konkurrence, hvor genrefilm som regel indplaceres. Det kan selvfølgelig også bare være, at filmen er dårlig. Men jeg satser på det første.

Hvad?
Vi følger den højintelligente Jack gennem 12 år og ser de mord, der definerer hans udvikling som seriemorder. Med politiet i hælene løber han større og større risici i jagten på at skabe det ultimative kunstværk.

’Burning’

Hvem?
Koreanske Lee Chang-dong laver ikke mange film, men når han gør, er det om at spærre øjnene op. Han må betegnes som en af klodens helt store auteurs med film som ’Pebbermint Candy’, ’Secret Sunshine’ og senest den sublime ’Poetry’. Nu, hele otte år senere, vender han tilbage.

Hvad?
’Burning’ er løst baseret på en novelle af Haruki Murakami og betegnes som en mysteriethriller om en kvinde, der indleder et forhold til to meget forskellige mænd – en rigmand og en ludfattig forfatter (hvoraf én af dem spilles af Steven Yeun fra ’The Walking Dead’). En mystisk hændelse påvirker dem alle.

‘Cold War’.

’Cold War’

Hvem?
Polske Pawel Pawlikowski slog stort igennem på artfilm-scenen med det sorthvide mesterværk ’Ida’ om en ung nonnes optrevling af sin mørke familiehistorie i 60’ernes Polen. Filmen vandt en Oscar for bedste ikkeengelsksprogede film, og nu er Pawlikowski så klar med sin ventede opfølger.

Hvad?
’Cold War’ finder sted i Polen, Berlin, Jugoslavien og Paris i 1950’erne og bliver beskrevet som en passioneret kærlighedshistorie mellem to mennesker af meget forskellige baggrunde og temperamenter, som både tiltrækkes og clasher mod hinanden. »En umulig kærlighedshistorie i en umulig tidsperiode«, som den officielle beskrivelse lyder.

’BlacKkKlansman’

Hvem?
Spike Lee – den største stemme i afroamerikansk film siden gennembruddet ’Do the Right Thing’ fra 1989 – har haft en svingende produktion de senere år, men såvel den undervurderede musical ’Chi-Raq’ fra 2015 og Netflix-genoplivningen af hans egen debut, ’She’s Gotta Have It’, har bevist, at der stadig er slagkraft i den 61-årige provokatør. Og alene det, at Lee er tilbage i hovedkonkurrencen i Cannes, kan meget vel indikere, at han har lavet sit mest interessante værk i årevis.

Hvad?
Filmen med den spøjse stavemåde ’BlacKkKlansman’ er en filmatisering af bogen ’Black Klansman’ og har John David Washington, Adam Driver, Topher Grace og Harry Belafonte på rollelisten. Den handler om en afroamerikansk politimand, som infiltrerede en lokal Ku Klux Klan-gruppe i Colorado med så stor succes, at han blev deres leder.

‘Yomeddine’.

’Yomeddine’

Hvem?
Jeg aner ikke, hvem A.B. Shawky er, og det er netop grunden til, at hans første film er en af dem, jeg knytter størst forventninger til i årets udvalg. Det er nemlig meget, meget sjældent, at debutinstruktører stryger direkte i hovedkonkurrencen, der som regel er et sted, man bygger op til for eksempel gennem udtagelser til underkonkurrencen Un Certain Regard i de spæde skridt af karrieren. Den seneste debut, der dystede om Guldpalmen, var således ’Son of Saul’ i 2015, og ja, den viste sig jo at være et fuldtonet mesterværk. Tør man håbe det samme om egyptisk-australske Shawkys jomfrudåb?

Hvad?
’Yomeddine’ centrerer sig omkring en midaldrende mand, som tager på roadtrip gennem Egypten med et sidekick og et æsel for at genforenes med sin familie. Filmen bygger på Shawkys egen kortfilm ’The Colony’ og er ifølge Variety et passionsprojekt, der har været længe undervejs.

’Under the Silver Lake’

Hvem?
David Robert Mitchell var allerede i Cannes (i parallelkonkurrencen Critic’s Week) med debutfilmen ’The Myth of the American Sleepover’, men det var med ’It Follows’, at han for alvor placerede sig selv på landkortet. Faktisk trådte han så konsekvent i karakter med sin vellykkede indiegyser, at man næsten ikke har kunnet vente med at se, hvad han lavede næste gang. Og det får vi så at se nu.

Hvad?
’Under the Silver Lake’ beskrives som en neo-noir-thriller beslægtet med både ’Mulholland Drive’, ’Chinatown’ og ’The Long Goodbye’. Andrew Garfield spiller en desillusioneret 33-årig, som bliver vakt til live, da en mystisk kvinde (Riley Keough) stiger op af hans swimmingpool. Siden forsvinder hun dog, og han sætter efter hende i det, der udvikler sig til et psykedelisk trip.

Ali Abbasis ‘Border’.

’Border’

Hvem?
Lars von Trier er årets store danske attraktion på festivalen, men der er også et hjemligt islæt i ’Borders’, som er udtaget til underkonkurrencen Un Certain Regard. Den er nemlig instrueret af svensk-iranske Ali Abbasi, der er uddannet på Den Danske Filmskole og debuterede med den danske arthouse-horrorfilm ’Shelley’. Hans nye film er lavet i Sverige på et markant større budget, dog med dansk co-produktion.

Hvad?
Filmen er baseret på en bog af ’Lad den rette komme ind’-forfatter John Ajvide Lindqvist, og Abbasi har skrevet manuskriptet sammen med en anden svensker uddannet på Den Danske Filmskole, Isabella Eklöf. Den handler om den vansirede grænsevagt Tina, som har en uforlignelig evne til at afkode mennesker og derfor også lure, om de smugler noget over grænsen. En dag støder hun på en mand, som hun er sikker på, smugler noget – hun kan bare ikke finde ud af, hvor det er gemt.

Gaspar Noés ‘Love’, der var på Cannes-festivalen i 2015.

’Climax’

Hvem?
Der er som regel garanti for debat og delte meninger, når den italiensk-argentinske, fransk bosatte Gaspar Noé kommer med en ny film. ’Irréversible’ står stadig tilbage som en af historiens mest ubehagelige film, og selvom man – som jeg – mener, at hans to seneste film, syretrippet ’Enter the Void’ og den pornografiske kærlighedsfortælling ’Love’, har været skæverter, kan man ikke anklage dem for at være uinteressante. ’Love’ spillede uden for konkurrence på Cannes-festivalen, og denne gang må Noé nøjes med en placering uden for det officielle program, i parallelserien Director’s Fortnight.

Hvad?
’Climax’ er foreløbigt omgærdet af hemmelighedskræmmeri, men ifølge The Playlist handler den om en gruppe dansere, der i 90’erne bliver vanvittige efter at være blevet bedøvet med stoffer.

’Leave No Trace’

Hvem?
’Winter’s Bone’ blev et stort indie-hit i 2010 og var Jennifer Lawrences gennembrudsrolle, der indbragte hende den første af adskillige Oscar-nomineringer. Men siden har der været stille omkring instruktør Debra Granik, der har kastet sig over et par dokumentariske projekter, men først nu vender tilbage med sin spillefilmopfølger. ’Leave No Trace’ fik verdenspremiere på Sundance-festivalen tidligere på året og er i Cannes indlemmet i parallelkonkurrencen Director’s Fortnight.

Hvad?
I centrum for historien står en far (Ben Foster), der opdrager sin 13-årige datter uden for lands lov og ret i skovområderne i Portland ikke helt ulig Viggo Mortensen i ’Captain Fantastic’. Men da de en dag spottes af en vandrer, forandrer deres tilværelse sig brat.

’Fahrenheit 451’

Hvem?
Ramin Bahrani blev engang af salig Roger Ebert kaldt »den nye store amerikanske instruktør«, og selvom man kan diskutere, om han har forløst talentet i det omfang, man kunne have håbet, står han stadig som en væsentlig stemme i amerikansk indie-film med hovedværkerne ’Chop Shop’ og ’Goodbye Solo’. Hans seneste film, ’99 Homes’ med Michael Shannon og Andrew Garfield, var den første til at blive sat op i de danske biografer. Hans næste film, produceret af HBO, er dog Bahranis største produktion hidtil.

Hvad?
’Fahrenheit 451’ bygger på Ray Badburys klassiske dystopiske roman af samme navn fra 1953, der i 1966 også blev filmatiseret af ingen ringere end den franske mester Francois Truffaut. Fortællingen tager afsæt i en fremtid, hvor bøger er forbudt, og hovedpersonen er brandmanden Montag, der har til opgave at brænde dem. En dag får han imidlertid nok og tilslutter sig en oprørsgruppe. På rollelisten er Michael B. Jordan, Sofia Boutella og Michael Shannon. Filmen kommer på HBO Nordic lige efter festivalen, 20. maj.

Læs også: The Guardians karaktermord på Lars von Trier er forsmædeligt

Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af