’Skate Kitchen’ sprænger næsten skalaen for cool-faktor
CPH PIX: Camilles latinamerikanske, feminine mor (Elizabeth Rodrigues fra ’Orange Is The New Black’) vil have sin amerikanske tomboy-datter til at lægge skateboardet på hylden. »Næste gang kan du miste evnen til at få børn«, vrænger hun på hårdt spansk med henvisning til en blodig kollision mellem Camilles skridt og et board i en 90 graders vinkel. Av!
Datteren giver tvært sit ord på, at hun aldrig vil skate mere. Løftet holder imidlertid kun til næste dag, hvor Camille trodsigt tager toget til New York for at mødes med en flok ligesindede skaterpiger, der ikke vil lade nogen fortælle dem, hvad de kan og må. De ejer gaderne og tager uden tøven Long Island-outsideren til sig som en af deres egne.
Og så går ’Skate Kitchen’ ellers for alvor i gang.
Som de første tre sæsoner af ’Skam’ har lært os, fylder de voksne som regel ikke ret meget i en teenagers bevidsthed. Derfor er det befriende, når Crystal Moselles feministiske skaterfilm endelig lægger, hvad der fra start tegnede til at blive en konventionel og lettere uinteressant mor-datter-konflikt på hylden, og i stedet udvikler sig til det, man på godt dansk kalder et ’slice of life’-portræt om at være ung, cool og på kanten af rampen.
Camille, der spilles af den debuterende, lidt anonyme Rachelle Vinberg, er hele vejen igennem portrættets ubetingede midtpunkt. Men faktisk står filmen stærkest, når også hun, ligesom sin mama, glider lidt ud af rampelyset, der i stedet rettes mod gruppen af farverige skaterpiger som helhed. I de bedste scener fremhæves dynamikken blandt pigerne, som det for eksempel er tilfældet i en tampon-samtale hos Camilles kommende bedsteveninde Janay og i en drønlækker vi-er-høje-på-weed-og-livet-agtig sexseance til en undergrundsfest, der næsten er ved at sprænge skalaen for cool factor.
Her fornemmer man virkelig, at instruktør Crystal Moselle, der tidligere stod bag dokumentarhittet ’The Wolfpack’, befinder sig et sitrende sted mellem fascination af og forståelse for de unge subjekter, hun har været ude at finde i virkelighedens skateverden.
Ligesom danske Annika Berg, instruktøren bag den nyskabende ungdomsfilm ’Team Hurricane’, er den unge instruktør tydeligvis på bølgelængde med sit teenagecrew. Dog har hun ikke, som Berg, helt samme mod på at eksperimentere, hverken plotmæssigt eller formelt, hvorfor filmen indimellem bliver lidt kedeligt konventionel.
Det gælder især hen imod slutningen, hvor Camille må bryde med skaterpigerne, fordi hun er lun på en pinkhåret Jaden Smith. Tiltrækningskræften er til at overse, og ligesom jeg ved filmens begyndelse sukkede over den lidt trivielle mor-og-datter-konflikt, sidder jeg til slut og drømmer om, at Camille skal lægge Smith på hylden og tage tilbage til sit girlsquad.
For det er altså hos dem, man finder de suverænt bedste billeder og øjeblikke i ’Skate Kitchen’.
Læs også: De 10 mest essentielle film på årets CPH PIX-festival
Læs også: Alle vores CPH PIX-anmeldelser samlet på ét sted