I går blev det offentliggjort, at Matthew Williams overtager den kreative styring hos luksusmodehuset Givenchy efter Clare Waight Keller. Udnævnelsen af den 34-årige amerikaner, der også har sit eget mærke Alyx, ligger i lige linje med andre LVMH-ejede brands, der har fået yngre, streetwear-fokuserede designere ved roret, som Virgil Abloh hos Louis Vuitton og Kim Jones hos Dior.
Williams startede faktisk sin karriere hos Kanye West sammen med netop Abloh, og de to lavede også deres første mærke, Been Trill, sammen med en anden af tidens stærke designere, Heron Preston.
Williams bliver ansvarlig for både Givenchys herre- og kvindekollektioner og skal allerede vise sit første output i oktober i Paris. Med den selvgjorte designer ved roret har ungdommen og streetwear-tilgangen til drops og samarbejder fået endnu en repræsentant – sammen med førnævnte Abloh og Jones – i et luksusmodehus.
Og faktisk kan udnævnelsen vise sig også at blive godt nyt for det danske mærke Heliot Emil. For ikke nok med, at designeren Julius Juul også er autodidakt og faktisk har arbejdet sammen med Abloh og Williams under Kanyes vinger i USA, så repræsenterer Heliot Emil også en del af den samme industrielle designtilgang, som Williams har dyrket med sit mærke Alyx (nu 1017 ALYX 9SM).
Her har tekniske detaljer som stropper, snore og karabinhager, en stram farvepallet – ofte kun hvid og sort – og nyskabende materialer været med til at skabe uniformerede looks til unge, der også kigger mod engelske A-Cold-Wall. Looks der blander noget militaristisk med noget mere klassisk og stramt.
Det er en designæstetik, som Williams også må forvente at tage med sig til Givenchy, selvom han stadig skal køre Alyx ved siden af. Og en æstetik, som bringer luksusmodehuset tilbage mod det gotiske islæt, som Riccardo Tisci bragte til bordet, inden han forlod mærket i 2017.
Williams har allerede spredt æstetikken ind i et luksusmodehus, da han for to år siden designede en særversion af sine industrielle bæltespænder til Kim Jones og Dior. Nu får han altså sit et modehus at boltre sig i, og selvom man kan synes, hvad man vil, om de store luksusmærker, så er deres magt stadig til at tage at føle på, når det handler om at starte modetendenser, der forplanter sig ned igennem fødekæden. Normcore, 90’er-æstetik og athleisure er bare nogle af de seneste års eksempler på, hvordan modehusene i hvert fald kan skubbe en tendens endnu bredere ud, hvis de køber ind i den.
Derfor kan Heliot Emil altså også komme til at nyde godt af, at deres industrielle æstetik måske kommer til at få et rygstød fra en af modens helt store spillere.
I forvejen har teknisk tøj med militærinspirerede detaljer oplevet en fortsat opadgående kurve de seneste år. Udover bæltespændet var Williams også med til at udfordre bæltetasken med sit chest-rig, som Kanye West blandt andre blev spottet med. Og i hænderne på måde Williams og Julius Juul bliver det rå og militaristiske ofte blandet med en mere enkel og nogle gange næsten sensuel forståelse, som skaber begges luksuriøse looks.
Det bliver spændende at følge Williams hos Givenchy, og hvad hans kollektioner kommer til at betyde for det industrielle udtryk – og for Heliot Emil.