Tea Lindeburg om sin Netflix-serie ’Equinox’: »Den ville aldrig fungere som en stor DR1-søndagsserie«

Den 30. december får Netflix’ anden danske originalserie ’Equinox’ premiere. Vi har talt med kvinden bag, Tea Lindeburg, om arbejdet med at forvandle en mystery-podcast til en serie – og om den kreative frihed, som har fulgt med Netflix-samarbejdet.
Tea Lindeburg om sin Netflix-serie ’Equinox’: »Den ville aldrig fungere som en stor DR1-søndagsserie«
Viola Martinsen, Lars Brygmann og Karoline Hamm i 'Equinox'. (Foto: Tine Harden/Netflix)
STREAMING TOGETHER

Netflix fik stor publikumssucces på verdensplan med deres første danske originalserie, den postapokalyptiske sci-fi-thriller ’The Rain’, og nu er streamingtjenesten klar med den næste store danske satsning, ’Equinox’, som ligeledes bevæger sig inden for den overnaturlige thrillergenre.

Serien udspringer af DR-podcasten ’Equinox 1885’ og er udviklet af Tea Lindeburg, der også skabte podcastserien. Tidligere har hun blandt andet været instruktør på satireserier som ’Kødkataloget’ og ’Normalerweize’ og vært på filmprogrammet ’DR2 Premiere’ tilbage i 2010.

Ligesom podcasten udfordrer serien grænserne mellem fiktion og virkelighed, når Lindeburg kombinerer personlige minder fra barndomskvarteret i Kartoffelrækkerne på Østerbro med en fiktiv, hårrejsende historie om en gymnasieklasse, der på mystisk vis forsvinder under deres vogntur i 1999.

»Faktisk udspringer historien fra en lidt ældre pige, som boede i min barndomsgade, der hedder Ida. Jeg kan tydeligt huske, hvordan jeg kiggede på hende som lille, da hun blev student, og tænkte: ’Wauw, hvor er hun smuk og fin, og hvor er det en magisk dag’«, fortæller en storsmilende Tea Lindeburg, da vi fanger hende over Zoom en tidlig eftermiddag.

Fra DR-lyd til Netflix-billeder

Hvor man i podcasten følger Tea Lindeburg i hendes forsøg på at opklare den fiktive forsvinding af den unge pige Ida og hendes gymnasieklasse, følger man i tv-serien radioværten Astrid (spillet af Danica Curcic), der er lillesøster til selvsamme bortkomne student.

Tea Lindeburg.

»Det var vigtigt for os at få den samme tone med videre i tv-serien«, fortæller hun.

»Radio og lyd skaber jo billeder inde i lytterens hoved, og der lå derfor et stort arbejde i at transformere fortællingen til billeder, uden at alle bare tænker: ’Nå, sådan havde jeg overhovedet ikke forestillet mig det’, for sådan vil det jo altid være«.

Samtidig var det en udfordring at forvandle de overnaturlige og drømmelignende elementer, som fylder meget i fortællingen, til levende billeder.

»Når det bliver visuelt, bliver det meget mere konkret, og de ting, du ser, tager du nemt for pålydende, hvor når du lytter til noget, er forestilling- og abstraktionsevnen større. Der danner du selv billederne i hovedet. Podcastmediet giver derfor et større frirum, hvor man med tv-serien hele tiden skal finde en balance«.

Den overnaturlige mystery-genre er sjælden på dansk jord. Derfor var Netflix på mange måder det rigtige match til en tv-serie-tilpasning af det mytologiske ’Equinox’-univers.

Viola Martinsen i ‘Equinox’.

»Det var klart fra starten, at det genremæssigt ikke ville være en klassisk dansk serie. Den ville for eksempel aldrig fungere som en stor DR1-søndagsatsning, da den henvender sig til et mere nichepræget publikum, som er nemmere at ramme på en global streamingplatform som Netflix«, fastslår Lindeburg.

Når Netflix er med, er de med

Tea Lindeburg lægger ikke skjul på sin begejstring for Netflix-samarbejdet.

»Det, der er fantastisk ved at samarbejde med Netflix, er, at når de først er med, så er de med. De var meget sådan: ’Det er din historie. Vi har en masse spørgsmål, men du skal gøre det lige præcis på din måde’. Det giver en virkelig dejlig kreativ frihed, uden at man hele tiden føler, at man er til eksamen«.

»For eksempel spurgte de ind til, hvad det er, der gør, at det lige præcis er nu, Astrid tager sagen op igen, hvor jeg var sådan ’nå jo, men han ringer jo’, hvortil de svarede: ’Nej, nej, nej. Hvad er det hun føler? Og hvordan kan vi fortælle det tydligere, at det er vigtigt, at det er nu?’ Hvilket jo er et vigtigt spring«.

’Equinox’ foregår i en mareridtslignende atmosfære, hvor seerne undervejs bliver udfordret, i forhold til hvad der er virkelighed, og hvad der er fantasi.

»Netflix var meget åbne overfor, at det var vigtigt for mig ikke at forklare alting. Serien skal jo ikke slutte med et svar, for der er ikke et rigtigt svar. Virkeligheden er subjektiv, og alle virkeligheder er lige gældende, og det er også det, jeg ønsker at understrege med serien«.

Danica Curcic i ‘Equinox’.

»Det er jo hele tiden den der balance mellem, at der ikke skal være løse ender, men heller ikke lukkede svar«.

På trods af at den danske Netflix-forgænger ’The Rain’ blev en af de mest sete ikke-engelsksprogede serier på streamingtjenesten med omkring 30 millioner seere, har den også fået en hård modtagelse af de danske anmeldere. Det er dog ikke noget, Lindeburg har haft med i overvejelserne under udviklingen af ’Equinox’.

»Det kan man ikke navigere efter. Der vil altid være nogen, der ikke kan lide det, man laver. Jeg håber bare, at den rammer dem, der kan rammes, og at der er nogen, som kan lide den. Vi har lavet en serie, som vi selv kunne tænke os at se«.

Om ’Equinox’ ligesom ’The Rain’ vil blive udfoldet i en anden sæson, kan Lindeburg på nuværende tidspunkt ikke udtale sig om, men i øjeblikket er hun i fuld gang med sin spillefilmdebut ’En dødsnat’, der forventes at få premiere næste efterår.

’Equinox’ får premiere på Netflix 30. december.

Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af