Allerede i november nævnte en af filmbranchens førende Oscar-eksperter, Indiewires Anne Thompson, muligheden i podcasten Screen Talk: Den amerikanske distributør af ’Druk’ bør køre Mads Mikkelsen i stilling til en nominering for bedste mandlige hovedrolle.
Og første halvdel af december begyndte det at summe ekstra, da Thomas Vinterbergs film fejede al konkurrence af banen og vandt fire priser ved European Film Awards, heriblandt til Mikkelsens hovedrollepræstation.
Herfra skal der også lyde opbakning til missionen, for den danske verdensstjerne har aldrig haft og får sandsynligvis heller aldrig en bedre chance for at blive nomineret.
Hvad taler for?
’Druk’ toner efterhånden frem som favorit til at vinde prisen for Bedste Internationale Film (altså – nu skal den lige nomineres først, men det anser vi for en formalitet!). Det er den film i feltet, som har trukket mest international opmærksomhed, og i et år, hvor den aflyste Cannes-festival har medført færre oplagte kandidater i kategorien, er vejen forhåbentlig banet for dansk triumf.
Oscar-akademiet er desuden blevet mere og mere internationalt de seneste år som led i forsøget på at ændre #OscarsSoWhite-billedet af en aldrende, hvid og mandlig forsamling mennesker. Da akademiet i juli inviterede 819 nye medlemmer, kom de fra 68 forskellige lande. Og det har haft tydelige konsekvenser allerede i de seneste årgange, hvor sæsonens mest fremtrædende internationale film har blandet sig i hovedkategorierne med de engelsksprogede film med en frekvens, vi ikke tidligere har set.
Sidste år vandt ’Parasite’ som bekendt sensationelt hovedprisen for bedste film (og Bong Joon-ho for bedste instruktør), mens Antonio Banderas var nomineret for Pedro Almodovars spanske ’Smerte og ære’. Forrige år var Alonso Cuaróns mexicanske ’Roma’ nomineret i en række kategorier, mens polske Pawel Pawlikowski endnu mere forbløffende var instruktørnomineret for ’Cold War’, der tillige fik en fotografnominering.
Det er også værd at bemærke, at Mads Mikkelsen efterhånden er et household name i Hollywood, fint aktualiseret af hans rolle som Johnny Depps afløser i ’Fantastiske skabninger’ (modstanderne af, at han tog rollen, skal næppe findes i Oscar-akademiet). Også Hollywood har opdaget, at manden er ekstremt likeable, og han er generelt omgærdet af stor respekt, hvor end han kommer.
Og så er det naturligvis en forudsætning, at han leverer en af karrierens bedste præstationer som den kriseramte Martin, der blomstrer op med lidt procenter under reversen. Inklusive en dansende slutscene af den slags, Oscar-statuetter er gjort af.
Endelig – og nok så vigtigt – er feltet for bedste mandlige hovedrolle relativt svagt i år, ikke mindst takket være de mange coronaflyttede prestigefilm. Favoritter er Chadwick Boseman i sin posthume rolle som ambitiøs og provokerende jazzmusiker i Netflix’ ’Ma Raineys Black Bottom’ og Anthony Hopkins som aldrende far på vej mod et mentalt sammenbrud i ‘The Father’. Ligeledes i feltet er Riz Ahmed for ’Sound of Metal’, Steven Yeun for ’Minari’, Delroy Lindo for ’Da 5 Bloods’, Sacha Baron Cohen for ’The Trial of Chicago 7’ og Gary Oldman for ‘Mank’.
Hovedparten er dog relativt små film, og ingen af dem er så uundgåelige, at de ligefrem gør krav på en plads. Og selvom de fleste af skuespillerne leverer værdige præstationer, er der ingen af dem, som har domineret billedet i en grad, at Mikkelsen ikke potentielt kunne møve sig ind.
Så hvad taler imod?
Trods tendenserne til et mere internationalt Oscar-akademi er det trods alt stadig en sjældenhed, at europæiske skuespillere nomineres for europæiske film (fraregnet de britiske). I den mandlige hovedrollekategori er det kun sket to gange i dette årtusind: For førnævnte Banderas samt spanske Javier Bardem for (mexicanske) ’Biutiful’. Den sidste (og første!) europæer, der gik hele vejen til podiet i kategorien, var Roberto Benigni for ’Livet er smukt’ i 1998.
Man er også nødt til at fremhæve, at Mads Mikkelsen, så vidt jeg kan se, ikke nævnes af nogen af de førende Oscar-pundits, når de lister de mest sandsynlige kandidater.
Først og fremmest antyder det, at en nominering til den 55-årige dansker ikke kommer af sig selv. En Oscar-nominering forudsætter altid et apparat, der investerer penge og ressourcer i en gennemført kampagne, og her kræver det altså i særdeleshed, at ’Druk’s internationale distributør, Samuel Goldwyn Films, går helhjertet ind i jagten på en skuespilnominering.
Noget af buzzen kan komme af sig selv, når flere og flere akademimedlemmer får set filmen med henblik på Bedste Internationale Film-kategorien, men det er ikke nok. En kampagne med ambassadører for Mikkelsens præstation, for your consideration-annoncer og en aktiv indsats fra stjernen selv (forhåbentligt kan han nå det efter ’Fantastiske skabninger’-optagelserne) er en absolut betingelse, hvis der skal være blot det mindste håb om at slippe igennem nåleøjet.
Hvordan Oscar-kampagnerne præcis kommer til at tage sig ud i en coronatid, hvor der vil være langt færre af de fysiske events, som normalt er en grundsten i månederne op til showet, står endnu ikke klart. Showet afholdes først 25. april, nomineringerne annonceres først 15. marts, og langt flere akademimedlemmer vil se filmene derhjemme frem fra i biografen. Om det vil være en fordel eller ulempe for Mads Mikkelsens chancer, er rent gætværk på nuværende tidspunkt.
Men chancen skal spilles. Mads Mikkelsen – for your consideration.