Det bliver Ali Abbasis seriemorderthriller ‘Holy Spider’, der skal repræsentere de danske faner i årets kamp om Oscar-statuetten i kategorien Bedste Internationale Film.
Det har den danske Oscar-komité besluttet her til eftermiddag, hvor valget altså faldt på den dansk-iranske instruktørs festivaldarling frem for de to andre film på shortlisten, Tea Lindeburgs ‘Du som er i himlen’ og Frelle Petersens ‘Resten af livet’.
‘Holy Spider’ er på en måde et specielt valg, da man kan ikke se direkte på filmen, der udelukkende udspiller sig i Iran på persisk, at den er dansk. Men den er dansk produceret (af Profile Pictures), og der er flere danskere i nøglefunktioner bag kameraet, fra klipning til fotografering og musik, altså ud over den danskuddannede og herboende instruktør, der debuterede med den danske ‘Shelley’ i 2016 og fik sit store gennembrud med den svenske ‘Grænse’ i 2018.
Abbasis nye film har været udtaget til de førende A-festivaler i Cannes, Telluride og Toronto, og alene med den imponerende track record er den det oplagte danske bud i år. Den er således allerede på landkortet i det nordamerikanske, hvor den tillige er købt til distribution, mens de to andre film skulle starte mere eller mindre forfra, hvilket som regel er svært.
Men hvor gode chancer har ‘Holy Spider’ så for at bryde igennem oven på to årgange, hvor Danmark med ‘Druk’ og ‘Flugt’ har klaret sig helt sensationelt godt i Oscar-sammenhæng med nomineringer i indtil flere kategorier?
På den positive side er det en spændende og indignerende film, der tager udgangspunkt i den virkelige sag om en seriemorder, der myrdede prostituerede i den hellige by Mashhad i Iran for at »rense gaderne«. Vi følger en kvindelig journalist, der prøver at gøre det, den apatiske politistyrke ikke har formået, nemlig at stoppe morderen. Samtidig følger vi morderen selv i en række både dybt ubehagelige og til tider nærmest komiske scener.
Med tanke på virkelighedens begivenheder i Iran, hvor et drab på en kvinde i myndighedernes varetægt har ført til voldsomme protester, må man sige, at filmen er aktuel. Landets misogyni bliver eksponeret i nyhederne, og Abbasis film udstiller den råt for usødet på en måde, så det går i kroppen.
Den slags tematisk aktualitet er, kynisk betragtet, en fordel i Oscar-sammenhæng, og historierne om, hvordan filmens medvirkende har fået trusler på grund af deres medvirken i den systemkritiske fortælling, vil også vække sympati.
Til gengæld kan jeg godt være bekymret for, om filmen er for mørk og ubehagelig til at opnå Oscar-akademiets kærlighed. Særligt et par meget ufiltrerede mordscener vil givetvis få nogle til at krympe sig i sædet, og Abbasis take kan muligvis være køligt til den brede Oscar-smag.
Dystre film er bestemt ikke chanceløse i kategorien, men ubehagelige oplevelser som ‘Quo Vadis, Aida’ og ‘Son of Saul’ har haft en anden historisk dimension – krig og konflikt i udbrud – som bare generelt vækker større genklang end illusionsløse thrillers i Fincher-traditionen.
Vejen til en Oscar-nominering bliver altså ikke nem, men er heller ikke umulig. Varietys awards-ekspert Clayton Davis har på dette tidlige stadie ‘Holy Spider’ som en af favoritterne til Bedste Internationale Film og skriver samtidig, at konkurrencen virker usædvanligt skarp i år.
Det sidste er jeg ikke helt enig i. En af forhåndsfavoritterne, Alejandro G. Iñárritus ‘Bardo’, har eksempelvis fået en blandet modtagelse, og selvom eksempelvis belgiske ‘Close’, Park Chan-wooks sydkoreanske ‘Decision to Leave’ og franske ‘Saint Omer’ bestemt er gode kandidater, er der ikke de der tre-fire urørlige, allerede udråbte mesterværker, der nærmest på forhånd har sat sig på pladserne.
I første omgang offentliggør Oscar-akademiet 21. december en shortlist på 15 film, der skal kæmpe om de fem nomineringer, og her tror jeg på, at ‘Holy Spider’ kommer med.
Og derfra … kan alt ske.