En forælder ved instinktivt, når noget er galt.
En lille blond pige i rød regnfrakke leger rundt om familien Baxters tågede dam. På herregården hygger mor Laura (Julie Christie) og far John (Donald Sutherland) i dagligstuen, da han med et pludseligt ryk rejser sig og styrter ud i haven.
Datteren er druknet i dammen, og da John holder hende i sin favn, gjalder han et smerteskrig, der går direkte i mellemgulvet. Inde i stuen danner spildt vand et sirligt blodspor over et billede af en kirkes skib.
Da det grådkvalte Baxter-ægtepar søger tilflugt i Venedigs oversvømmede gader og stræder, finder Laura trøst hos en blind, synsk kvinde, som lover parret, at deres lille datter stadig våger over dem. John holder stædigt fast i sin egen virkelighed, men begynder at se en rødklædt skikkelse skulke rundt her og der og går på jagt i den ældgamle bys labyrintiske smøger som en gyselig refleksion af finalen på Carol Reeds ’Den tredje mand’.
Nicolas Roegs ’Don’t Look Now’ (’Rødt chok’ på dansk) fra 1973, der lige nu kan opleves som Månedens Film i Cinemateket, tilhører en helt særlig gruppe af horrorfilm – en lille niche af såkaldte arthouse-gysere i den ofte så reaktionære genre, som også tæller Kubricks ’The Shining’ og Dreyers ’Vampyr’.
Den er blandt David Cronenbergs favoritfilm, og dens lige dele rørende og morbide historie om den umulige sorgproces har lagt inspiration til 10’ernes opblomstring af horror-kritikerdarlings som ’Hereditary’.
Trods filmens status som mesterværk nyder auteuren bag, Nicolas Roeg, sjældent samme opmærksom som resten af genrens maestroer.
Heller ikke selvom han langt fra er et one-hit wonder.
Som ung filmfotograf arbejdede Roeg for visionære filmskabere som Roger Corman (på ’The Masque of the Red Death’), Francois Truffaut (på ’Fahrenheit 451’) og David Lean (på ’Lawrence of Arabia’). I de punkede 70’ere, hvor de fleste af hans hovedværker blev til, instruerede han David Bowie i ’The Man Who Fell To Earth’ samt Mick Jagger i debuten ’Performance’.
Og to år før ’Rødt chok’ chokerede Roeg samtidens publikum med aussie-filmen ’Walkabout’, hvor to kaukasiske børn efterlades i den australske bush som en vanvids junior-version af ’Alene i vildmarken’.
Også unik i dag
Alle disse film peger på en utrolig begavet og fantasifuld auteur, hvis stilart er lige dele præget af symbolsk montageklipning og dokumentarisk realisme.
I ’Rødt chok’ opleves denne kontrapunktiske tilgang til mediet især i den berømte sexscene mellem John og Laura. Imens vi ser dem rulle rundt mellem lagnerne, klippes der til efterspillet, hvor de to elskere nyder hinandens tilstedeværelse, klæder sig på og går til middag.
I sin tid var det stadig så uvant for publikum at se to mennesker kneppe på film, at rygtet gik, at de to skuespillere faktisk havde sex på optagelserne. Noget Donald Sutherland måtte afvise i interviews så sent som i 2018.
Der er da også en ømhed og frivolitet i scenen, som føles unik selv i dag. Steven Soderbergh – en anden auteur, der aldrig har været bange for at lege frit med mediet – har nævnt sexscenen som hovedinspiration til en lignende scene mellem George Clooney og Jennifer Lopez i sit mesterværk ’Out of Sight’.
En seriemorder i skyggerne
Denne autenticitet er sigende for en film, der blev optaget on-location i Venedig. Det giver samtlige scener en naturlighed, som blot gør de fantastiske elementer så meget desto mere gruopvækkende.
Venedigs grumsede vandflader spejler parrets enorme savn. Som den originale engelske titel varskoer, ser de overalt efterladenskaber fra et gammelt liv, de har lært at hade, men som de heller ikke kan give slip på.
I den henseende er ’Rødt Chok’ heller ikke en gyserfilm i nogen traditionel forstand. Der lurer ganske vist en seriemorder i skyggerne, men filmen er igennem det meste af spilletiden tættere på et traditionelt pardrama.
Herigennem viser den horror-genrens omskiftelige natur. For i filmens sidste minutter driver Roeg alligevel kniven ind i sit publikum med et af genrens bedste jumpscares.
Så er du advaret. Don’t look now!
’Rødt chok’ kan ses i Cinemateket frem til og med 12. marts.