Skal jeg se et afsnit af ’The Diplomat’, ’Beef’ eller den nye ’Bridgerton’-spinoff i aften? Eller måske fem?
I årevis har Netflix været skyld i, at vi har fortæret timevis af indhold uden så meget som en tissepause. Deres ’udgiv alle episoder på en gang’-model har givet dem over 230 millioner kunder.
Men i disse år sadler Netflix om. Eller udvider repertoiret, om man vil. De har i en række lande indført et billigere abonnement med reklameafbrydelser.
Og så er de gået live.
Mens Netflix har fået succes med at stå i direkte modsætning til oldschool flow-tv, bevæger de sig altså nu over på de traditionelle tv-kanalers domæne. Det kan virke påfaldende, at branchens nybryder pludselig bevæger sig baglæns. Men hvad skyldes det?
Fællesskabsfølelse og buzz
I marts blev Chris Rocks comedy special ’Selective Outrage’ Netflix’ første live-udsending nogensinde.
Og i sidste måned fulgte streaminggiganten så op med en live-reunion af datingfænomenet ’Love is Blind’. Det gik så galt, at dramaet kom til at handle om Netflix’ tekniske udfordringer mere end om selve deltagerne. Men det betyder ikke, at de har opgivet deres live-drømme.
Live-fjernsyn giver nemlig seerne en fællesskabsfølelse og en buzz, som nogle gange kan være sværere med binge-modellen, hvor alle ser indholdet på forskellige tidspunkter og i forskellige tempi.
Her synes Netflix for eksempel at stå svagere end hos konkurrenten HBO, hvis ugentlige afsnit af hype-serier som ’House of the Dragon’ og ’Succession’ skaber samtale og sammenhold på en måde, Netflix’ serier ikke altid formår.
Og selvom programmer som ’X-Factor’ eller Oscar-showet har haft faldende seertal de seneste år, tiltrækker de mest populære live-programmer stadig en stor seergruppe. 113 millioner mennesker i USA så amerikansk fodbold (og ikke mindst Rihanna) ved dette års Super Bowl.
»Netflix leder efter måder at være konkurrencedygtige og vise forbrugerne, hvorfor de er nødt til at beholde deres abonnement til Netflix. Live er i stand til at tiltrække forbrugere på en måde, som on-demand bare ikke gør i den størrelsesorden«, lød det i marts fra medierådgiver Brett Sappington i Los Angeles Times.
Selling Sunset-live?
Netflix åbnede live-ballet med to ret hypede programmer.
Til Chris Rocks comedy-special var der tårnhøje forventninger til, hvad han ville sige et år efter Oscars slap-gate. Og på Twitter kunne man se, at fans var totalt klar til en ’Love is Blind’ live-reunion.
Netflix har ingen rettigheder til sport, som ellers er noget af det eneste på tv, der stadig er lige så stort live som for ti år siden. Så de må gå andre veje.
Disney+ sendte sidste år live fra en Elton John-koncert, Paramount+ viste Grammy-uddelingen i februar, og BritBox sendte BAFTA-showet.
Netflix-direktør Ted Sarandos har lidt flyvsk slået fast, at de vil bruge live-delen, »når det giver mening kreativt«.
Hvad der mere konkret er i støbeskeen, ved vi endnu ikke meget om. Indtil videre har tjenesten fået rettighederne til skuespillernes amerikanske SAG Awards, som finder sted i starten af næste år.
Måske bliver det næste en ’Selling Sunset’-reunion? Eller en finale i ’Physical 100’ sendt direkte?
Netflix har altid drømt om ikke blot at være verdens førende streamingtjeneste for serier og film, men simpelthen at blive det nye tv. At man kan få alt, hvad man nogensinde har ønsket fra den lille skærm, når man trykker sig ind på Netflix.
Live-delen er et vigtigt skridt frem mod, at det kan gå i opfyldelse.