Med otte spillefilm på cv’et er Sofia Coppola et etableret instruktørnavn i Hollywood.
Hun vandt i 2004 en Oscar for manuskriptet til ‘Lost in Translation’, og senest har hun udmærket sig med den biografiske film ‘Priscilla’, der blev tildelt en prestigefuld statuette på årets Venedig-filmfestival for hovedrolleindehaver Cailee Spaenys præstation.
Alligevel kæmper Sofia Coppola stadig med at få finansieret sine film – også ‘Priscilla’ blev produceret for et sparsomt budget, fortæller instruktøren i et nyt interview hos BBC. Her kritiserer hun kønsubalancen i Hollywood, der viser sig i de budgetter, hun som kvindelige instruktør har til rådighed.
»Jeg ser bare alle de her mænd, der får flere hundrede millioner dollar, og så kæmper jeg for en lille brøkdel af det«, siger Coppola.
»Jeg tror bare, det er en rest fra den branches kultur. Det er frustrerende, men jeg kæmper altid for at få det, og jeg er bare lykkelig for at kunne lave mine film uafhængigt og finde folk, der tror på dem«.
Coppola ser dog det positive i at have mere frihed som instruktør, når man arbejder med små budgetter og ikke er afhængig af de store filmstudier.
»Der er en udfordring og en frihed ved at skabe ting i det små, for hvis du har et stort budget, får du en masse inputs fra studiechefer, og jeg ville aldrig kunne lave en film på den måde«, siger hun.
»Så jeg har friheden. Og så blive du nødt til at være virkelig snu, og det var virkelig hårdt, men jeg havde det bedste hold. Vi var i stand til at genbruge set, og jeg ved ikke, hvordan vi lavede så mange kostumer! Det gjaldt om at være alle mand på dæk – og bare have virkelig kreative afdelingsledere«.
‘Priscilla’ kører fortsat i enkelte danske biografer.