»She’s everything. He’s just Ken«, lyder ’Barbie’s berømte tagline, men i Oscar-sammenhæng gør det sig desværre ikke gældende.
Her blev de to kvinder i front for 2023’s største filmsucces forbigået på hver deres måde, da alle årets nominerede til verdens største filmpris i dag blev annonceret.
Det blev således det første chok under nomineringsseancen, da Margot Robbie ikke var at finde blandt de nominerede i kategorien for Bedste Kvindelige Hovedrolle, selvom hun spiller titelrollen i årets største og bedst sælgende filmfænomen.
Især når hendes mandlige medspiller Ryan Gosling omvendt blev nomineret for Bedste Mandlige Hovedrolle.
Helt ned på gulvet faldt kæben dog, da Greta Gerwig ikke optrådte blandt de nominerede for Bedste Instruktør, selvom ’Barbie’ blev nomineret for bedste film, hvilket som regel er en oplagt pakkeløsning for en film af den kaliber.
Det er bestemt ikke for at underkende de priser, ’Barbie’ faktisk er nomineret til. Otte Oscar-nomineringer er flotte og ikke nødvendigvis få.
Men det er færre end både forventet og fortjent for en film som ’Barbie’, der har hittet så overvældende hos både kritikere og publikum. Og når man ser på topscorerne – ’Oppenheimer’ med 13 nomineringer, ’Poor Things’ med 11 og ’Killers of the Flower Moon’ med 10 – blegner ’Barbie’s noget ved siden af.
Så hvordan kan det være, at ‘Barbie’ blev forbigået? Vi giver tre forklaringer.
1. En underkendt genre
’Barbie’ er en af 2023’s sjoveste film, men det er også blockbuster-komedie med bred appel. Og det gør den de facto til en udfordret spiller.
For Akademiet er nærige med nomineringer til klassiske komediefilm. Gråd er finere end grin, og ved Emmy-uddelingen har man eksempelvis delt kategorierne op mellem komedie og drama, så tingene ikke behøver blandes sammen.
I den her sammenhæng er ’Barbie’ blevet trumfet af en mindre ligefrem genrefælle i form af ’Poor Things’ med 11 nomineringer, der som komedie her hjælpes på vej af sit syrede udtryk, sin græske instruktør Yorgos Lanthimos og mere utraditionelle facon.
Sidste år gik The Daniels hjem med både instruktør og Bedste Film-prisen for ’Everything Everywhere All At Once’, der var sjældent komisk blandt nyere tids Oscar-sejrherrer. Blandt de seneste års vindere er den og ’Parasite’ de mest komedie-agtige Oscar-vindere. Før det skal vi tilbage til film som ’Birdman’ fra 2014 og ’The Artist’, som det dog ville være synd at karakterisere som deciderede genrekomedier. Der er ikke en klassisk komedie, der har vundet prisen siden Woody Allens ’Annie Hall’ i 1977.
Sådan en er ’Barbie’ til gengæld, og det har uden tvivl haft indflydelse på dens kår i Oscar-opløbet. Mange har utvivlsomt vejet den og fundet den for let i Oscar-sammenhæng.
Hvilket er synd. For komediegenren er i forvejen underkendt i Hollywood. Men det ville seriøs Oscar-anerkendelse formentlig lave endnu mere om på oven i ‘Barbie’s allerede store succes.
2. Hype-toget tog overhånd
Allerede måneder inden ’Barbie’ fik premiere, havde den allerede opnået hype, der var i en liga for sig.
De sociale medier har kørt i selvsving, og overskrifter om rekordbilletsalg i millardklassen og lovprisning af Greta Gerwig som Hollywoods frelser kan have skabt en vis kulturel udmattelse.
Selvom det er en kedelig forklaring, er det bestemt ikke utænkeligt, at der er mange, der er af den opfattelse, at ’Barbie’ allerede har fået nok opmærksomhed. Især når den allerede er den store lyserøde elefant i Hollywood-rummet.
3. Kun plads til én kvinde
Det, der svier mest, er dog forbigåelsen af Greta Gerwig i instruktør-kategorien. Det er nedslående nyheder af mere vægtige historiske årsager, fordi kvinder altid har været grelt underrepræsenteret i instruktørkategorien. Gennem tiden er der nomineret i alt syv kvinder, hvilket har ført til tre vindere.
Og faktisk er det ikke engang første gang, at Greta Gerwig bliver forbigået i Bedste Instruktør-kategorien.
Godt nok blev hun anerkendt i forbindelse med sin solodebut ’Lady Bird’, men i 2020 lykkedes det opfølgeren ’Little Women’ at blive nomineret i seks kategorier, herunder Bedste Film og Bedste Adapterede Manuskript, men ikke Bedste Instruktør.
Og den historie gentager sig så nu. Man skulle ellers tro, at det monumentale ryk op i hierarkiet for kvindedrevne filmsucceser, ’Barbie’ repræsenterer, ville betyde et endnu større boost, men i stedet er det den samme gamle sang.
Instruerede ’Barbie’ sig selv? Selvfølgelig ikke, og derfor er forbigåelsen pinlig for Oscar-akademiet.
Opfattelsen bliver også hurtigt den, at Justine Triets nominering for ’Anatomy of A Fall’ kom på bekostning af Gerwigs for ’Barbie’, hvilket taler ind i en kedelig tendens til, at der kun er plads til én kvinde i feltet. Selvom der i samme kategori er plads til fire mænd, uden at nogen rynker et bryn. For Justine Triet fortjener til fulde sin nominering. Uden at den skal overskygges af en anden kvindelig instruktørs forbigåelse.
Der har været stor bevågenhed omkring de kvindelige instruktørers fravær i kategorien de seneste par år – både når det tæller nomineringer og vindere. De seneste år er der dog sket positive fremskridt. Senest da kvindelige instruktører vandt to år i træk – i 2021 hvor Chloé Zhao vandt for ’Nomadland’ (som den første ikke-hvide kvindelige instruktør) og Jane Campion året efter vandt for ’Power of the Dog’.
2021 er desuden det eneste år nogensinde, der har været mere end én kvinde nomineret i instruktør-kategorien, hvor Emerald Fennell var nomineret for ’Promising Young Woman’ samme år, som Zhao vandt.
Det bliver det så desværre ved med at være indtil videre.
‘Barbie’ kan ses på HBO Max.