Lev med det, for nu afslører jeg slutningen på juleferiens største Netflix-hit i Danmark: Det hele brænder ned til grunden.
Jep, sådan ender den helt store banger på klodens største streamingtjeneste. Men hvilken bingeværdig serie eller dagsordensættende film taler jeg om?
Jeg taler om: Pejs. The Movie.
Ret beset lyder titlen ’Fireplace 4K – klassisk knitrende pejs’ samt spinoffen ’Fireplace 4K – knirkende birketræ’, der har indtaget topplaceringerne på den danske top 10 over de mest sete serier på tjenesten over hele julen, ja faktisk lige frem til i går.
De to fireflicks er egentlig fra 2015, men takket være deres ildfaste kompromisløshed med lige så intens action som i Andy Warhols fem timer lange ’Sleep’ om en sovende mand står de distancen og er i dag lige så besnærende kunstværker som ved premieren, hvis ikke mere.
Her kommer Netflix med stort anlagte satsninger til juleferien som ’Papirhuset’-spinoffen ’Berlin’ og ungdomsserien ’My Life with the Walter Boys’ og Ricky Gervais ’Armageddon’-show, men ingen af dem kan måle sig med pejsens knitrende fristelser. Selv den nye sæson ’The Crown’ blev overhalet af småt brændbart.
Det er enten et brændemærke til Netflix’ indhold generelt, at deres største attraktion er en filmet pejs, eller et glohedt vidne om, at Netflix med deres endeløse stime af middelmådigheder er forvandlet til det rene vægtapet i mange danskeres hjem.
Eller måske viser pejsens succes, som jeg altså ikke har bevidnet de foregående år i samme grad, bare om, at den klimakontroversielle brændeovn er en truet stueinstallation, og at det også ret strømforbrugende tv-alter i dag er samlingspunkt for hyggen i stedet.
Måske lidt af det hele?
Manden bag kaminklassikerne, George Ford, har sagt sådan her i et interview med CBC:
»I millioner af år har vi lavet mad på bålet. Vi brugte det til sikkerhed. Vi brugte det til lys om natten. Det hele handler om ildstedet«.
Hvad det siger om menneskeheden, at dette centrum for føde og overlevelse nu blot er en digital replika uden urbiologisk formål, tør jeg slet ikke rode mig ud i.
Men jeg forventer til gengæld, at Netflix kapitaliserer på succesen med andre bud på, hvordan de kan opfylde alle visuelle behov, så andre ikke-fjernsynsrelaterede oplevelser – inklusive vinduer – kan blive overflødige i en fart.
Jeg foreslår i flæng:
’Nytårsfyrværkeri i 4K’
’Juletræet med sin pynt’
’Udsigt fra en ferielejlighed i Lalandia’
‘Dobbeltregnbue med skat for enden’
’Regnvejr i november’
’Bjergvandring uden vabler’
’Venteværelset’
’Køen i Netto’
Mens alle andre streamingtjenester er ved at slå sig selv og hinanden ihjel i kampen om seernes opmærksomhed, smider Netflix altså en otte år gammel pejs på forsiden og beviser, at ethvert tiltag til konkurrence er gået op i røg, og at de kan sælge hvad som helst, hvor som helst.
Selv en kunstig kamin.