Oversize hoodies, band-t-shirts, afklippede jeans, lak og læder og klodsede 90’er-sneakers. Demna Gvasalia har igennem sit brand Vetements sat dagsordnen i den streetwear-bølge, der de seneste par år er skyllet ind over modeverdenen.
Post-sovjetisk er forstadslooket hurtigt blevet kaldt – også hos os – og det er Gvasalia, forståeligt nok, træt af – og han er også færdig med den æstetik.
»Det er slut med Østeuropa for mig. Jeg vil gerne bevæge mig væk derfra og bruge andre midler i min kreative tilgang, som er mere analytiske, og der mere går ud på at observere måden, vi klæder os på, hvad vi har på, hvorfor vi gør det«, siger Gvasalia, der også er kreativ chef hos Balenciaga, til Women’s Wear Daily.
I interviewet lyder det, som om det generelt er en helt ny måde at anskue design og tøj på. Han snakker i hvert fald om produktdesign og om det nye Vetements-kontor i Zürich, som de flyttede til efter at være bosat i Paris tidligere.
»Det er samme tilgang, men mindre subkultur, mindre undergrundsklubscene. Det er mere smart design i stedet for kun mode. Det handler om at se på tøj fra et nyt perspektiv, også fra et digitalt perspektiv. Hvordan tøj bliver lavet industrielt og bruge det som inspiration til nyt tøj«, siger han.
Han står dog ved sin tidligere inspiration og forklarer sin oversize æstetik med, at det var sådan det var, da han voksede op i Georgien i det tidligere Sovjetunionen.
»Hele min garderobe var sådan. Mine jakker var altid for store til mig, fordi de skulle holde i to-tre år«, fortæller han til Women’s Wear Daily.
Læs også: 2016’s bedste udenlandske designere – fra Demna Gvasalia til Tommy Hilfiger