SoundCloud overlevede, men er langt fra i land: Tre udfordringer for musikdelingssitet

Fredag den 11. august var en lykkens dag for Chance the Rapper. Det var en lykkens dag for ham og alle andre tilhængere af SoundCloud, der kunne meddele, at de var blevet reddet fra konkurs. I starten af juli fyrede de 173 medarbejdere – 40 procent af medarbejderstaben – og det blev hurtigt lækket, at musiktjenestens levetid ikke rakte længere end til tredje kvartal. Det krævede enten et fuldt opkøb eller en stor investering, hvis SoundCloud skulle leve året ud.

Hjælpen kom fredag med en redningskrans fra de to investorgrupper Temasek og The Raine Group, der tilsammen lagde 169,5 millioner dollars og dermed fik fælles kontrol over selskabet. Den magt udøvede de fra første fløjt ved at afsætte medstifter af SoundCloud Alexander Ljung fra sin stilling som CEO og erstatte ham med Kerry Trainor, der har en fortid i samme stilling hos Vimeo. Ljung fortsætter som formand for bestyrelsen bag SoundCloud

SoundClouds økonomi har været udfordret i de fleste af deres ti år lange levetid. Det er ikke første gang, de har modtaget en kapitalindsprøjtning, og musiktjenestens problemer forsvinder ikke med de 169,5 millioner dollars.

Vi ser derfor på tre store udfordringer, det populære musikunivers står over for, hvis de i fremtiden stadig skal fostre talenter som Lil Yachty, XXXTentacion og Lil Uzi Vert.

1. SoundCloud skal gøre op med fortiden

Det mest åbenlyse først. På trods af at have overlevet i ti år, hvor lignende tjenester er faldet på stribe, så var hovedårsagen til SoundClouds problemer, at de ikke tjente penge. Brugerantallet er voksende, men paradokset for SoundCloud er, at mange af dem er ikke-betalende brugere, der ikke skaber nok omsætning til at fortsætte. I 2015 tabte SoundCloud omkring seks millioner dollars om måneden efter skat, og de fyringer og kontornedlæggelser vi så i starten af juli, er derfor kun lappeløsninger.

Selvom folkene bag SoundCloud slår på, at den gratis streamingtjeneste er »here to stay« og hvor »unik og altafgørende en rolle [de har spillet] i at skubbe hvad global kultur er i dag«. Til gengæld er der ikke særlig meget fokus på, hvad der skal ske fremadrettet. Men noget drastisk skal ske.

Store virksomheder som Google og Apple har nok kapital på kistebunden til at forsøge sig med projekter, der ikke er profitable, men det har SoundCloud ikke.

Lil’ Yachty eksploderede på SoundCloud med tracket ‘One Night’. (Foto: Frazer Harrison/Getty Images)

2. Ny, klar model

Første udfordring leder til den næste. Hvis SoundCloud skal tjene flere penge, skal de have en mere klar og konsistent finansieringsmodel, når det kommer til økonomisk støtte fra brugerne. Det er noget af den kritik, Alexander Ljung har modtaget.

Streaminggiganten Spotify har i år præsenteret et milliardunderskud, der langt hen ad vejen skyldes samme udfordring som hos SoundCloud: En meget stor del af kunderne, betaler ikke en dyt for tjenesten. Men der er den afgørende forskel på de to musiktjenester, at Spotify er værdisat til 13 milliarder dollars, mens SoundClouds værdi blev nedsat af de nye investorer til 150 millioner dollars – før deres investering.

Ny research viser, at der ved store onlineplatforme typisk kun vil være plads til én aktør på samme område. Facebook udkonkurrerede MySpace, Google udkonkurrerede AltaVista, og Spotify er ved at udkonkurrere musiktjenesten Pandora, der har været stor i USA (Apple Music og Tidal forsøger selvfølgelig også at lege med nu).

Hvis Spotify hele tiden udvider deres funktioner og har råd til at have gratis brugere, hvor kommer SoundCloud så ind i billedet? Hvilket produkt skal de sælge? Det ti år gamle musikunivers må få styr på en betalingsmodel og tjeneste, der kan give konkurrence til Spotify – ligesom Vimeo har gjort i deres dyst mod YouTube.

SoundCloud er en langt mere oplagt destination for blandt andet podcasts, remixes og live-indhold og det skal de være langt bedre til at sælge til brugerne. Gaver fra oven såsom Chance the Rapper kommer ikke hver dag for dem.

Her skulle der være tredjeparts-indhold, men du kan ikke se detDet er ikke tilgængeligt, da det kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

3. Fokus på niche-skaberne

De nye investeringsselskaber har hevet Kerry Trainor ind som ny CEO i SoundCloud. Han havde fire succesfulde år hos Vimeo, der sluttede i juni 2016 – og erfaringerne derfra skal han nu forsøge at bære over i SoundCloud. I den periode fik han skabt en velfungerende retning og medlemsmodel, der lige nu holder videotjenesten sikkert i live. I konkurrencen mod YouTube og Facebook valgte han at lægge fokus hos skaberne fremfor brugerne. Skaberne af videoerne får hos Vimeo en bedre billedkvalitet, og de deler videoerne med andre skabere.

Det former et fællesskab om gode videoer og en æstetik, som medlemmerne gerne vil betale for. Trainor øgede Vimeos profit, og det er derfor ikke mærkeligt, at de nye investorer vælger at satse på lige netop ham, samt en anden tidligere Vimeo-mand, Mike Weissman, der skal fungere som vicedirektør.

Får det nogen betydning for SoundClouds DNA? Ideologien om at hjælpe kunstnere op fra undergrunden og ud af folks højtalere har givet dem et særligt ry i branchen. Mange musikere, der brugte SoundCloud som sti til større scener, har efterfølgende slået et slag for sitet. Som nævnt i starten af artiklen har Chance the Rapper været meget involveret i SoundClouds krisetid. Med besked på Twitter om, at han havde haft en frugtbar samtale med Ljung og at SoundCloud nok skulle overleve. Spørgsmålet er, om engagementet vil fortsætte fra de kunstnere, der er flyttet hjemmefra, hvis den nye direktør fokuserer mere på profit end unge, uafhængige kunstnere.

Læs også: Soundclouds overlevelse sikres med millioninvestering

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af