Det myldrer med mennesker hen ad formiddagen søndag til Sneaker Banquet i Remisen på Østerbro. Her er unge som gamle skoentusiaster fra nær og fjern dukket op for at samles og handle i deres fælles valuta, sneakers.
Men mange af de fremmødte – særligt unge drenge og piger – er kommet på en Sisyfos-opgave, hvis de vil have fat i de mest hypede udgivelser fra idoler som Kanye West, Virgil Abloh eller Travis Scott.
De har simpelthen ingen chance for at betale for dem, efter resellerne først har sikret sig skoene og mangedoblet videresalgsprisen.
En, der har oplevet den udvikling på nærmeste hold, er Mads Emil Grove Møller. De seneste 20 år har han været en prominent figur på den danske sneaker-scene, og som altid er han at finde til den halvårlige skomesse.
»Det har udviklet sig sådan, at det er blevet meget mere business-orienteret. Det er blevet sat i struktur. Der er mange af de her unge drenge, som sætter sig ind i hvilke items, der bliver hurtigt udsolgt. På den måde er det blevet meget mere udspekuleret«, forklarer han.
På mange måder en anden virkelighed end den, der mødte Mads Emil, da han begyndte at interessere sig for sneakers.
»Dengang jeg startede, købte man bare de ting, man syntes var fede. Hvis man så kunne tjene lidt på dem, når man havde gået med dem selv, så var det bare et plus, men man spekulerede ikke på samme måde i, hvad man kunne sælge videre. Dengang var man bare glad for, at man kunne få fat i noget, man godt kunne lide«, forklarer Mads Emil, der har et ambivalent forhold til udviklingen.
Han mener, at det er ærgerligt for kulturen, inden han kigger rundt og trækker det positive ud af det.
»Til dels er der også noget smukt i, at der er nogen børn, som sætter sig ind i at lære business på den måde, og det er fedt, at man kan supplere sin SU med sin egen forretning. Hype kommer og går. Der vil altid være ting, der er svære at få fat på«.
Sidder klar med flere skærme
Samuel Nordly er blandt de, der struktureret sidder klar til at købe store partier af nye udgivelser hjem, så han kan sælge dem videre med profit.
»Vi har mange skærme i gang, og så handler det bare om at nå at købe så mange par som muligt, inden de bliver udsolgt sekunder senere. Vi fik fire af de her Jordan Fearless, som vi kan sælge videre cirka 700 kroner dyrere stykket«, fortæller Samuel glad.
Adspurgt, om han har nogen moralske kvaler ved, at han umuliggør det for mennesker, der faktisk gerne bare vil købe skoene til eget brug, er han klar i mælet.
»Vi har ingen intentioner om at gå med skoene. Det er en business, for helvede«, kommer det med et smil.
Samme svar får vi ved en anden stand, hvor et par unge drenge har opkøbt ikke mindre end 15 par af de samme sko med henblik på videresalg.
»Vi vil bare sælge dem videre. Sådan er markedet jo. Hvis vi ikke gør det, er der nogen andre, der gør det«.
Bygget forretning på at videresælge sko
I den anden ende af Sneaker Banquet-hallen pryder et kæmpe banner. Unlimited CPH står der med store sorte bogstaver på et hvidt lærred. Foran banneret står to drenge i start-20’erne, der har hundredevis af sko med.
»Vi køber skoene på samme vilkår som alle andre. Hvis vi er heldige, vinder vi en raffle, men ellers må vi også selv ud og give resell-priser«, siger Anton Skanning, den ene halvdel af Unlimited CPH, der har gjort det til en givtig forretning at videresælge eftertragtede sko.
Ingen bots eller andre genveje? I betaler selv resell-priser, inden I sælger dem videre?
»Jeg har selv 20-30 par sko og langt størstedelen har jeg selv købt for mere, end de kostede oprindeligt. Vi kører efter samme spilleregler som alle andre«.
Hvad synes du om, at det er blevet så svært at få fat i populære sko til retailpris?
»Så længe Nike eller de andre brands ikke udgiver flere modeller, så er der ikke så meget at gøre. Uanset om det er ure, biler eller sko, så længe det er limiteret, vil der være nogen, der køber det, hvis de kan tjene penge på det«, forklarer Anton, inden han må vende tilbage til en flok drenge, der i mellemtiden er kommet forbi hans stand for at prøve et par sko.
Den holdning bliver bakket op af Mads Emil.
»De store brands lægger deres marketingspenge i de limiterede releases. Så længe, de gør det, er det dem, der vil være størst efterspørgsel på«.
Det er for meget
Mens vi står og snakker med en anden standholder, kommer en ung dreng, Tobias Lund Andersen, forbi og køber et par Travis Scott x Air Jordan 4, en af dagens mest efterspurgte sko.
Skoen kostede 1.500 kroner, da den udkom i fjor, men da fik Tobias ikke fat i dem, og han må nu give mere end det dobbelte for sit par.
Trods sin tydelige ekstase over det nyerhvervede par ultrasjældne sko, ærgrer det ham lidt, at han skal give så meget mere, end de oprindeligt kostede. Faktisk synes han ikke, at det er helt i orden, at resellerne på den måde opkøber større mængder sko for at flippe dem for profit.
»Jeg fik ikke fat på dem, da de udkom. Jeg synes, at dem, der køber 10 par, det er for meget. De ødelægger det for os andre, der gerne vil gå i dem«.
En, der har fulgt udviklingen fra sidelinjen, er Nicolai Becher. Han har været i sneaker-gamet i mange år og har sideløbende udviklet app’en Streetwhere, der dækker nye udgivelser og hjælper folk med at udforske spændende sko- og streetwear-butikker i nye byer.
»Det er den evige kamp. Der er nogen, der gerne vil have skoene og gå med dem, men for mange, der kommer her i dag, er det også blevet den hurtigste og nemmeste måde at tjene penge på, hvis man ikke vil arbejde som flaskedreng eller stå i McDonald’s. Der er gode penge i resell-gamet«.
Han kan fortælle, hvordan man på den anden side af Atlanten er begyndt at modarbejde resellerne.
»Der er nogen butikker oversøisk, som er begyndt at kræve af de kunder, der vinder sko i raffles, at de skal have skoene på, når de går ud af butikken. Det er selvfølgelig tiltag, man kan tage, men det er nok svært at udrydde helt«.
På samme måde var Travis Scott ude og støtte en fan, der på Instagram beklagede sig over, at rigtige fans ikke havde en chance for at få fat på rapperens sko, fordi bots og resellers fik dem alle sammen.
»Din stemme vil blive hørt«, svarede rapperen i en kommentar, der samlede tusindvis af likes.
Måske er der håb for de skoentusiaster, der bare gerne vil gå i et par sneakers fra deres yndlingskunstner. Måske er det også bare okay, at udviklingen sker, som markedet dikterer.
Spillereglerne er de samme for alle, og kampen om de nyeste sko fortsætter, mens mørket lægger sig som en dyne over hallen på Østerbro.
Læs også: Travis Scott-sneakers alle vegne: Se de fem dyreste modeller til Sneaker Banquet