Modeugen er slut: Syv opture og tendenser – og én forhåbning

Modeugen er veloverstået, og vi har samlet de mange indtryk fra catwalken.
lalaberlin_aw16_1
Lala Berlin

Fine politiske budskaber

Ja, vi havde inden modeugen håbet på at se lidt stillingtagen på catwalken denne gang, og det fik vi også – lidt i hvert fald. Hos Lala Berlin var ord som revolution, change og think på skrevet tøjet. Den slags kan jo virke overfladisk, men da brandets iranskfødte chefdesigner Leyla Piedayesh afsluttede showet med at holde et skilt, hvor der stod ‘I’m an immigrant’, så gav det absolut mening.

Her skulle der være et Instagram-opslag, men du kan ikke se detDet er ikke tilgængeligt, da det kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Let’s fight this madness together ✊?✊?✊? ? @frederikke_brasch #lalaberlin #imanimmigrant

Et billede slået op af lala Berlin (@lalaberlin) den

Hos Munthe blev der serveret chokolader med ‘Pussy Grabs Back’ påtrykt, mens Ganni havde taget et befriende og anderledes take på tidens anti-Trump-bølge. Ditte Reffstrup havde nemlig valgt at fokusere på kærligheden, og det budskab er måske lige så vigtigt i en tid med stor politisk splittelse. – KK

Cecilie Bahnsen
Cecilie Bahnsen

Debutanterne bestod

De er vidt forskellige, men som et fællestræk tilførte debutanterne Cecilie Bahnsen, Martin Asbjørn og Muf10 et frisk pust til en modeuge, hvor det ellers var tordensskjoldsoldater, som fyldte mest (og stadig gjorde det godt). Bahnsen beviste, at hun fortjente at vinde Dansk Design Talent – Magasin Prisen med et show, der var stilrent, feminint og med stærkt fokus på håndværket, som hun mestre.

Muf10
Muf10

I den anden ende fik Muf10 sine virkemidler til at fungere, og snarere end en samlet stærk kollektion præsenterede brandet flere enkeltstående styles, der let kan blive storsællerter og street style-favoritter. – KK

henrikvibskov_aw17-cph2
Henrik Vibskov

Designerne dyrker stadig oversize-looket

At designere som Astrid Andersen og Henrik Vibskov endnu en gang dyrkede oversize-looket på catwalken kommer måske ikke som den helt store overraskelse. Men præcis som tilfældet har været under alle de modeuger, som allerede er løbet af stablen denne sæson, var oversize-looket at finde i næsten alle kollektioner. Og det var i mange forskellige afskygninger.

baumundpferdgarten_aw17
Baum und Pferdgarten

For eksempel viste Baum und Pferdgarden en strik med dyb v-udskæring og lange ærmer, der faktisk sendte referencer til Raf Simons’ herrekollektion i sommer. Won Hundred omfavnede også den overdimensionerede strik.

Tonsure
Tonsure

Hos Tonsure og Martin Asbjørn var bukserne brede. Jean//Phillip legede med proportioner, når skjorteærmerne gik ned over de mandlige modellers hænder, og så slog Han Kjøbenhavn et slag for det kasseformede suit, som vi også har set på catwalken hos Balenciaga. – AG

Anton Schmidt hos Han Kjøbenhavn og ukendt model hos Martin Asbjørn
Anton Schmidt hos Han Kjøbenhavn og Jonas Maricus Kuoon Hounde hos Martin Asbjørn

Gadedrengene (og -pigerne) indtog catwalken

I takt med at streetwear fylder mere og mere, og autodidakte designere starter tøjmærker til højre og venstre, var det fedt at se, flere nye typer modeller på catwalken. Typer, der er med til at udfordre modens nogle gange stramme skønhedsidealer og bedre spejle hverdagen.

Denne sæson var det især Anton Schmidt, der stak ud, og som den danske modebranche endelig har fået øjnene op for, efter at han i flere sæsoner har gået shows for blandt andre Gosha Rubchinskiy, ligesom han lige har ageret model for Travis Scotts samarbejde med Helmut Lang.

Eja Penelope
Eja Penelope

Jonas Maricus Kuoon Hounde (i en tidligere version af artiklen havde vi ikke Jonas’ navn med, men en venlig læser gjorde os opmærksom på det) med Lil Yachty-agtig frisure var også et frisk pust i mange shows, ligesom Henrik Vibskov og Baum und Pferdgarten gav plads til Eja Penelope, der med cornrows og hak i øjenbrynene spredte badass attitude. Mere af det, tak. – KK

Freya Dalsjø og Ganni
Freya Dalsjø og Ganni

Rød er modeugens mest udbredte farve

Godt nok er det en vintermodeuge, som vi netop har været vidne til, men det er ikke ensbetydende med at kollektionerne er monokrome og farveforladte. Tværtimod. Den røde farve har i særdeleshed været her, der og allevegne i både herre- og damekollektionerne.

By Malene Birger og Tonsure
By Malene Birger og Tonsure

Freya Dalsjø lukkede og slukkede sit feminine show på Hotel d’Angleterre ved at sende Klara Kristin ned af catwalken som lady in red. Hos Lala Berlin så vi farven på både kjoler og strik. Hos Ganni byggede Ditte Refstrup symbolsk kollektionen op omkring den røde farve for at hylde kærligheden, mens By Malene Birger også sendte røde bukser ned af catwalken. Og på herresiden gav Tonsure den blandt andet op for oversize dynebukser i den larmende kulør, der momentvis gjorde at man flyttede fokus væk fra kollektionens stærke overtøj. – AG

Martin Asbjørn og Tonsure
Martin Asbjørn og Tonsure

Ægte unisex

Det bliver nemt overfladisk, når moden blander sig i kønsdebatten, men i forhold til unisex og ideen om, at kønsopdeling af tøj efterhånden kan virker absurd, så understøttede to herremærker især dette på en fin og enkel måde. Både Tonsure og Martin Asbjørn inkludere nemlig kvinder til at vise kollektionerne frem på catwalken. Et fint statement om, at designerne ikke vil diktere, hvem der skal gå i deres tøj. – KK

Han Kjøbenhavn og Won Hundred
Han Kjøbenhavn og Won Hundred

Den moderne cowboystøvle

Skal man pege på fodtøjet som manden absolut bør have i sin garderobe næste efterår og vinter, hvis man altså skal vurdere ud fra catwalken under den københavnske modeuge, er det den moderne cowboystøvle.

Den kræver utvivlsomt mod at bære den, men både Martin Asbjørn, Won Hundred og Han Kjøbenhavn havde valgt at style deres modeller i støvlen, som virkelig formår bidrage med kant og attitude til ethvert outfit. – AG

Freya Dalsjø
Freya Dalsjø

Og en forhåbning… alle ombord på diversitet, tak

Ret skal være ret, der var mange catwalks, som fulgte op på den øgede diversitet, vi så i august sidste år. Freya Dalsjø, Henrik Vibskov og Oh! by Kopenhagen Fur omfavnede især en klædelig mangfoldighed, men vi er efterhånden nået dertil, hvor det ikke handler om at hylde dem, der forstår at spejle samfundet, men i stedet pointere det, når andre glemmer det. For det er svært at se, hvorfor man ikke skulle gøre det i vores globaliserede verden – og én enkelt sort model er altså ikke mangfoldigt.

Derfor var det især ærgerligt at se Muf10’s hvide modeller, for ligesom Kanye West i flere sæsoner har markeret sig med casts af næsten udelukkende mørke modeller, så ville det virke naturligt, hvis Reza Etamadi afspejlede gaden og sit ophav på catwalken.

Lala Berlins politiske statement havde også stået stærkere, hvis catwalken havde underbygget opsangen til Trumps grænselukning, og så kan Baum und Pferdgarten og Han Kjøbenhavn sikkert også sagtens gøre det bedre. Og det kan de danske modelbureauer, som de fleste brands plukker modeller fra, uden tvivl også. – KK

Læs også: Astrid Andersen stod bag modeugens flotteste kollektion

Læs hele vores dækning af Copenhagen Fashion Week HER.

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af