Kraftwerk
Prolog
Efter blot syv studiealbums gennem mere end 30 års energi-skabelse er sanserne stadig under stimulering i selskab med Tysklands største musiknavn gennem tiderne, de (radio)aktive Kraftwerk. Så fædrene af den elektroniske popmusik har ladet vente længe på sig med dette dobbelte koncertalbum indeholdende 22 watt-udladninger fra sidste års verdensturné.
Maximum
Seneste etape fra Kling Klang studierne i Düsseldorf, ‘Tour de France Soundtracks’ anno 2003, var en skuffelse for de fleste efter 20 års dvale. Men de syv repeterede musikalske etaper er på ‘Minimum Maximum’ besteget med en formidabel ny energi, som imponerer. Det noget mislykkede forsøg på luftighed i studiet er erstattet med en mere frisk bjergluft, og suset herfra pryder nu de syv etaper i deres medrivende fremdrift foran et publikum.
Minimum
Det var dog uden tvivl 1970’erne, der bød på Kraftwerks kraftigste kreative udstråling i en sammensmeltning af konceptuel pop og primitiv elektronisk og analogt legetøj. Her skabtes en unik, eventyrlig lyd på fire albumvidundere. En lyd, som live anno 2004 er muteret til en mere syntetisk lyd. De fire sange fra ‘Die Mensch-Maschine’-albummet virker knap så Metropolis-eventyrlige længere, og en særegen verden synes derfor at være gået lidt tabt i nyfortolkningerne af disse klassikere.
Epilog
Men musikken har, dette lille minimum til trods, sit overvejende maximum, og selv uden den berømmede kunstneriske, visuelle side fra Kraftwerks koncerter som akkompagnement, dannes der stærke indre billeder, når tonerne episk står alene på ‘Minimum Maximum’. Det er derfor et stærkt koncertalbum, der de fleste etaper igennem stråler klart som vidnesbyrd på kraftværkets anlæg for at transformere den statiske og kølige digitale pop til et levende og sanseligt udtryk. Et beskedent minimum, et imponerende maximum.