Kode9 & The Spaceape
Efter et år hvor dubstep har fået sit brede gennembrud, er det rart at høre, at Hyperdub-bossen Kode9 og hans lyriske yndlingskumpan The Spaceape stadig svæver rundt i det samme subsoniske lydkosmos, som de gjorde på den fem år gamle debut ‘Memories of the Future’. Hvor andre stjerneproducere er forfaldet til en mere kommerciel lyd, insisterer Kode9 på i højere grad at lade sig inspirere af strømningerne i undergrunden.
Som på debuten er det den dybe bas og på de fleste numre The Spaceapes lige så dybe og gutturale rap, der er i centrum. Kombinationen af dystopiske basgrooves og aggressivt snerrende messen fungerer bedst på ‘Am I’ og den militante oprørshymne ‘Bullet Against Bone’. Det er dog, når UK Funky-inspirationen får overtaget, at ‘Black Sun’ viser sig fra sin bedste side. Instrumentalerne ‘Black Sun (Partial Eclipse Mix)’ og ‘Green Sun’ har en tech-house-agtig spændstighed og en sprælsk rytmestruktur, som det ville have været interessant at have hørt dyrket over et helt album.
I stedet byder albummet på den kvindelige kinesiske MC Cha Cha, der på tre numre kun byder ind med uinteressant call-response-kor. Flying Lotus gæster sidste nummer ‘Kryon’, men den tre minutter lange synthsuppe virker som en parentes i de to mesterproduceres karriere.
Det generelle problem er dog, at albummet ikke indeholder Hyperdub-kollegerne Burials og Ikonikas henholdsvis sugende atmosfæriske melankoli og legesyge catchy melodier. Stærke formøvelser ud i rytme og bas gør det ikke alene.