Apparat
Tolstojs romanklassiker ‘Krig og fred’ starter til bal i Sankt Petersborg med historier om krig, fred og Bonaparterne. Apparats udlægning af samme værk starter melankolsk og melodisk med strygere. Ikke dystert, nærmere med et strejf af optimisme. Noget ulmer dog i baggrunden. Bedst som strygerne træder af, ruller en dyster tåge af støj ind over lydbilledet. Spændingen mellem netop det smukke og det smadrede er omdrejningspunktet på Sascha Rings soundtrack til en teateropsætning af romanen.
Når musikken først og fremmest skal fungere som teatersoundtrack, ville det ikke være overraskende, hvis den manglende dimension tog luften af albummet. Selv på egne ben fungerer albummet dog glimrende, så længe man som lytter afstemmer sine forventninger. Det er nemlig væsentligt anderledes end Apparats forrige udspil, ‘The Devil’s Walk’, som med dette album i baghovedet var mere fred end krig. Soundtracket lægger sig i slipstrømmen af kolleger som Tim Hecker og Niels Frahm med en blanding af overvældende støj og stille, stille melodier.
Læs anmeldelse: Apparat ‘The Devil’s Walk’
De to ovennævnte kunstnere slår sig op på evnen til at bevæge sig helt ud i ekstremerne, uanset om de er larmende eller uendeligt skrøbelige. Selv om det muligvis er urimeligt at sammenligne albummet med den form for perfektionisme, er eneste anke som lytter, at Apparats produktioner gerne må berøre os endnu dybere. På scenen har hans fornemste opgave været ikke at overtage forestillingen, men på plade er der ingen begrænsninger.