Hukaos-produceren Carl Barsk: Her er otte essentielle album, der har defineret min lyd

Han laver musik til Hukaos, Anya, Lord Siva og Heimdals Sidste Vogter – her fortæller produceren om inspirationskilderne bag sin tilbagelænede r’n’b- og hiphop.
Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Fik mig til at ville være musiker
Keith Jarrett ‘Tribute’ (1990)

»Min morfar spillede den for mig på vinyl, da jeg var lille. Han kunne sætte sig ned og finde en ro i pladen. Det var meget inspirerende. Jeg har gået til klassisk klaver i mange år. Dengang drømte jeg om at blive jazzpianist. Jeg tænkte ikke på, at der var en producervej. Jeg tænkte, at man skulle gå på konservatoriet og blive god til teori. Senere fandt jeg ud af, at det andet var sjovere«.

Læs om flere album på de følgende sider.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Mit teenagesoundtrack
Chrysalis ‘I Never Dance’ (1983)

»Mig og min ven Emil hørte overdrevet meget italo dengang. Hans storebror kendte nogen i København, der lavede en podcast hver fredag, der hed ‘Fredag i Firenze’, som vi lyttede til, mens vi drak os fulde og havde det grineren over musikken. Det er syret, men også fedt – og dansevenligt. Italo har de sygeste meloditemaer. Noget dumt og let kan virkelig fungere godt«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Et musikalske vendepunkt
Kanye West ‘808s & Heartbreak’ (2008)

»Jeg var stadig inde i en old school hiphopperiode, da albummet udkom. Jeg gik på efterskole og hørte meget The Roots, så det gjorde ikke rigtigt indtryk på mig. Jeg så ham på Roskilde Festival i 2009, hvor han var på turné med pladen, og jeg havde faktisk lidt nedtur over det, fordi jeg gerne ville have haft flere af de gamle hits, men nu har jeg optur over, at jeg så den koncert. Pludselig forstod jeg, at han havde skabt fremtiden«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Associerer jeg med mit barndomshjem
Curtis Mayfield ‘Superfly’ (1972)

»Det var noget, mine forældre hørte meget derhjemme, og jeg er blevet ved med at høre den plade. Han synger sindssygt, spiller vildt guitar og har skrevet nogle fede arrangementer. Det er et soundtrack til en film, som jeg ikke har set. Det burde jeg gøre, men jeg tror, at soundtracket er bedre. Det er i hvert fald svært at lave en film, der er bedre end det«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Festede jeg til som teenager
Snoop Dogg ‘Doggystyle’ (1993)

»Jeg kan huske nogle fester, hvor vi har stået og hørt ‘Gz and Hustlas’ rigtig højt og har haft det sygt og været teenage-agtige. Det er gode minder. Jeg begyndte at høre hiphop, da jeg kom på Mellerup Efterskole og mødte Louis Rustum og Tais og nogle andre drenge. Mig og Louis havde et band sammen, hvor vi lavede noget hiphop-jazz. Da begyndte jeg at lytte til The Roots, Common, Talib Kweli, Mos Def og den slags«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Et album jeg ville ønske jeg havde lavet
Michael Jackson ‘Thriller’ (1982)

»Det nummer jeg helst ville have lavet på den plade er ‘Human Nature’. Der sker noget vildt synth-agtigt, som jeg altid stener over – også hvordan det er mixet. Det er lidt kliché at have det sygt over Michael Jackson, men det kan man bare ikke lige fucke med. Jeg har haft det vildt over alle synthfigurerne og –lydene og hvordan det hele er mixet sammen. Der er vildt meget plads samtidig med, at der er mange små detaljer«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

En stor inspirationskilde
Ahmad Jamal ‘Jamal Plays Jamal’ (1974)

»Jeg har hørt rigtig meget jazz og har haft det ret sygt over den plade. Jeg dyrkede meget samples på et tidspunkt og fandt mange numre, hvor han var samplet, og så begyndte jeg at stene originalnumrene. Han laver nogle fede melodier og akkordsammensætninger. Jeg har tit brugt noget af det som inspiration til nye ting, jeg har lavet«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Et album jeg associerer med ‘a broken heart’
Clipse ‘Hell Hath No Fury’ (2006)

»Jeg havde svært ved at vælge et grædealbum. Så gik jeg mit iTunes-bibliotek igennem, og så fik jeg lyst til at nævne Clipse, fordi det er overdrevet sindssygt. Så kan du få optur over det i stedet for at sidde og græde og tænkte lidt på, hvor sindssyge de Pharrell-beats er i stedet«.

Læs også: Karl William: Her er soundtracket til mit liv

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af