Det var faktisk ret smukt, det der skete for Anderson .Paak i 2016. Han havde året forinden udgivet albummet ‘Venice’ og tidligere lavet musik som Breezy Lovejoy, men med ‘Malibu’-pladen fik han et fortjent bredt gennembrud. Og det var ikke grundet en masse hype, vilde historier eller lignende: Det var ganske enkelt et fantastisk album, som organisk (og via positiv medieomtale) spredte sig i en sådan grad, at alle lynhurtigt kunne erklære sig fan af .Paaks herligt uhøjtidelige blanding af soul, funk, r’n’b og hiphop.
Siden da har han brugt tiden på et fællesalbum med produceren Knxwledge og en solid dosis gæsteoptrædener, men det var først i 2018, at .Paak for alvor vendte tilbage i eget navn.
Nu er albummet ‘Oxnard’ endelig landet, opkaldt efter hans fødeby. Den stærke ‘Bubblin’ er ikke at finde på tracklisten, men det er de efterfølgende singler: Kendrick Lamar-samarbejdet ‘Tints’ samt den seneste ‘Who R U?’.
Vi har lyttet til de 14 numre hele morgenen, og her er vores korte førstehåndsindtryk af albummet – sang for sang. Forvent en decideret anmeldelse i starten af næste uge.
1. ‘The Chase’ feat. Kadhja Bonet
»I need you more than you could know«, lyder de allerførste ord på ‘Oxnard’. De kommer dog ikke fra .Paak, men i stedet Kadhja Bonet. Sådan har mange fans nok også haft det.
Ellers er der tale om et ret specielt nummer – på den gode måde. Jazzfløjten flyver rundt, inden trommer, 70’er-violiner og en læderjakkeklædt guitar sætter tempoet på noget, der lyder som taget fra ‘Shaft’-soundtracket. Retro, funky og med masser af punch, selv om den aparte produktion lidt overskygger hovedpersonen.
2. ‘Headlow’ feat. Norelle
Et produktionsmæssigt ret straight forward-nummer. Sangen drives af et groovy, simpelt makkerskab mellem bas og trommer og så de .Paak-velkendte klaverstrøg, der hist og her drysses ud over fundamentet.
Og så er der sangens lyriske omdrejningspunkt. »She don’t want no popcorn, she just want her mouth on me / just keep your head low«, rapper .Paak om kvinden, han har ved sin side på I-95-motorvejen, som tilsyneladende er ret så tiltrukket af .Paaks skridt. Og det er sådan set dét.
»Keep your head low«.
3. ‘Tints’ feat. Kendrick Lamar
Anderson .Paak og Kendrick Lamar på ét og samme nummer. Det virker som en opskrift, der ikke kan gå galt, og der bliver da heller ikke taget mange chancer på ‘Tints’. Det er rendyrket feel-good med en bas, der skyder sig ind i kroppen som koncentrere solstråler af d-vitamin.
‘Tints’ var lidt undervældende som single, den var ganske enkelt for sikker. I albumformatet får den lidt sammenhæng i forhold til sexhistorien (tonene ruder på bilen…), men den bliver aldrig mere end et varmt, behageligt funknummer.
4. ‘Who R U?’
‘Who R U?’ var lidt et mærkeligt valg som single. Det bouncende underlag og den lidt hakkende produktion udgør som sådan et spændende nummer, men ved udgivelsen lød det lidt mere som et albumtrack end en decideret single, som for alvor skulle spidse ens appetit på ‘Oxnard’. Og ja, sådan fungerer det også i praksis. Det følgende nummer havde gjort sig meget bedre som single.
5. ‘Six Summers’
»Dear Mr. President, it’s evident that you don’t give a damn«.
Der sker meget på ‘Six Summer’, der næsten starter lidt pralende, men efter første vers skifter til dyb samfundskritik. »Reform, reform shoulda came sooner«, kunne handle om fængselsreformer, og så er der ellers ret meget, som taler direkte til Trump.
»’Cause there’s money to made in a killin’ spree / that’s why he tryna start a war on the Twitter feed«.
Det bliver et spændende track at dykke yderligere ned i.
6. ‘Saviers Road’
’Saviers Road’ åbnes af et loopet guitarmotiv, som så – efter et sporadisk korstykke – tilføres et taktfast trommebeat. Det er 90’er-klingende minimalisme, og det klæder .Paaks tilbagelænede flow for en stund at befinde sig i et mådeholdigt lydlandskab.
7. ‘Smile/Petty’
‘Smile/Petty’ er historien om et rigtigt lorteforhold. Ikke engang fra det gode til det dårlige, det hele er bare noget lort. Og så er sangen som titlen indikerer delt op i to halvdele – den ene fremtidsfunket, den anden retro med en bas så dyb, så dyb.
.Paak kan simpelthen ikke finde ud af, hvad han skal gøre for at charmere damen. Og så er der også noget med penge. »Don’t make me put the shit I bought you up for auction, bitch«, lyder det, mens det fortsætter med »keep me from these useless bitches, these ruthless leeches«.
Måske vi har at gøre med det evige kærlighedsproblem for kendisser: At finde nogen, der kan lide en for andet end pengene.
8. ‘Mansa Musa’ feat. Dr. Dre & Cocoa Sarai
To minutter og 53 sekunders ufiltreret attitude. »Back on my bullshit / I got some money to blow, I’m lookin’ good, bitch«, åbner .Paak nummeret med, mens han stille og roligt sammenligner sig selv med Mansa Musa, hersker af Maliriget.
»Shit, you gotta love me«, erklærer Cocoa i sit lige så hovne vers.
Og ind over det pumpende beat kommer Dr. Dre så hamrende og erklærer, at han er på noget »diffferent shit lately«, så han bliver nødt til at »dumb it down for this hip hop scene«.
9. ‘Brother’s Keeper’ feat. Pusha T
Titlen her er omdrejningspunktet, og det bibelske udgangspunkt sætter tonen for det første samarbejde mellem .Paak og Push, som hver i sær taler om det med brødre.
.Paak i en mere generel forstand – »am I my brother’s keeper? / you know everybody gotta eat, bruh«, mens Pusha-T rapper direkte om broren No Malice, som han slog igennem sammen med i Clipse. Malice er dog blevet kristen og har meldt sig ud af hiphop, hvilket man ikke kan sige om Pusha.
»Applaud his finding salvation / but I’m still rapping ’bout the you know«.
10. ‘Anywhere’ feat. Snoop Dogg & The Last Artful, Dodgr
Californien-trioen .Paak, Snoop Dogg og The Last Artful, Dodgr læner sig på ’Anywhere’ heeelt tilbage, som man kun kan gøre det under vestkystens palmer.
Især en veloplagt Snoop er helt nede med nummerets nostalgiske beat, som får ham til at »reminisce on G-Funk« og »summertime time back in Long Beach«.
11. ‘Trippy’ feat. J. Cole
Et sjovt opbygget nummer. Underlægningen er sød funk, men der går mere end to minutter, før .Paaks første rigtige vers starter. Før det har der været forskellige omkvæd og breaks.
Temaet er kærlighed-ish, og Cole får en del mere regulær taletid, men bruger den lidt åndssvagt. Blandt andet på at tale om en pige, som han så, før Facebook blev stort.
»I used to search her name hopin’ we could reconnect / but if I sent the message, would she still be on my dick?« – suk, en linje…
12. ‘Cheers’ feat. Q Tip
.Paak og veteranen Q-Tip skuer på ’Cheers’, et af albummets mest ordtunge numre, sørgmodigt mod afdøde kammerater over en Dr. Dre-produktion, der undervejs tager mange interessante (ofte jazzede) sving.
»Shit, music business movin’ too fast for me / wishin’ I still had Mac wit’ me«, rapper .Paak og mindes Mac Miller, der på tragisk vis døde af en overdosis tidligere i år.
Også Q-Tip benytter lejligheden til at mindes sin tidligere A Tribe Called Quest-kollega Phife Dawg, der døde forrige år: »Back in the day before you were a dog and you were just pup«.
’Cheers’ fremstår på mange måder som et af ’Oxnard’s bedste og mest indholdsrige numre.
13. ‘Sweet Chick’ feat. BJ The Chicago Kid
Et virkelig beskidt nummer, hvor .Paak taler om alle sine forskellige damer og deres forskelligheder – fra en sweet bitch og en Xan hoe til en skater bitch og en cougar bitch.
»I got me a freak bitch and she nasty, she wild, she a free spirit / after me, she gon’ let the whole team hit it«.
Wauw, .Paak – too much info!
14. ‘Left to Right’
Et luftigt nummer til at lukke skiven af med. ’Left to Right’ er spøgefuld og hurtig i dens klappende væsen, mens .Paak rapper om alt og intet med dialekt.
‘Sweet Chick’ og ‘Left to Right’ er i princippet bonusnumre på ‘Oxnard’, og det giver faktisk god mening: At den stærke ‘Cheers’ står som officiel lukker frem for denne lidt mere letbenede sag.
Læs interview: Anderson .Paak er nyrig, fyrig og flabet: »Du kan lide det – og din mor kan lide det«