Roskilde Festival: Søns kronragede sanger viste sig som den fødte frontmand
En stor skare af unge mennesker var stimlet sammen foran Rising for at opleve Søn, et af tidens mest interessante nye danske rockbands. De var kommet for at synge med på forsanger Kristoffer Jessens dansksprogede, skæve tekster, der både afspejler ungdomslivets umiddelbarhed og fremmedgjorthed. Og de blev ikke skuffede, for kvintetten leverede en velspillet og engagerende koncert.
Arrangementet blev styret af en kronraget og hvidklædt Jessen, der viste sig som den fødte frontmand, og med skiftevis svævende og vild gestik var han svær at tage øjnene fra. Med små, sagte hyl krævede han folks fulde opmærksomhed, og den fastholdt han ved løbende at tage sin skjorte af og ved at krølle sig sammen på scenegulvet, mens han riffede på sin guitar.
Bandet viste fin sans for at bygge de skramlede popnumre op og lægge dem ned igen. De lagde modigt ud med den rolige ‘Fem fingre’, et af de mindre dansable, men mest følsomme numre fra debutalbummet ‘Det skandinaviske design’. Jessens ensomme, lyse vokal slog seancen an, hvorefter instrumenterne langsomt blev en del af lydbilledet. En afstikker var selvfølgelig albumafslutteren ‘Hospice’. »Neeej!«, råbte flere fra publikum, da bandet, ligesom i studieversion, stoppede sangen brat lige før det forventede klimaks.
Lige i dét moment blev der ikke givet ved dørene, men overordnet set var der en herlig synergi mellem optrædende og tilskuere. Det blev slået fast under aftenens afrunder, ‘Malmö’, hvor stortromme og publikumsklap gik i ét, mens Jessen med tilfredshed skuede ud over menneskeskaren.
Læs også: Roskilde Festival: Disse koncerter skal du se søndag, mandag og tirsdag