Efter andet afsnit af ’Tessas hævn’ står rapperens musik i et helt nyt lys

Andet afsnit af DR3’s dokumentarserie om rapperen viser, at der ligger nogle svære og voldsomme oplevelser bag Tessas tekster. Det kan ikke undgå at ændre måden, vi ser hendes musik på.
Efter andet afsnit af ’Tessas hævn’ står rapperens musik i et helt nyt lys
Tessa. (Foto: Allan Hansen)

Andet afsnit af DR3-dokumentaren om Tessa er virkelig barskt. Rapperen fortæller blandt andet om, at hun som 12-årig sendte et nøgenbillede til en dreng, hvorefter modtageren og hans ven truede med at hænge billedet op på skolen, hvis hun ikke betalte dem 200 kr. hver.

Dén situation er kun starten på, hvad der ligner en ond cirkel af voldsomme oplevelser. Senere bliver en ung Tessa således presset til en trekant i et solcenter af to drenge, der siger følgende til hende: »Du kommer ikke ud herfra, før du har været sammen med os«. Situationen bliver værre og værre: »Jeg blev tvunget til sex af flere omgange, hvor jeg ikke anede, jeg blev tvunget«, fortæller Tessa under en samtale med en coach, der skal hjælpe hende med at bearbejde oplevelserne.

Den mest skræmmende episode bliver endda kun antydet. Til sidst i søndagens afsnit fortæller Tessa om, at hun som yngre blev udsat for en gruppevoldtægt til en fest. Afsnittet slutter med, at Tessa vil fortælle sin mor om voldtægten, selv om moren gennemgående har virket relativt uforstående over for datterens oplevelser. I løbet af afsnittet fortæller Tessa også, hvordan moren kaldte hende »luder« og »billig«, da hun som 12-årig delte sine problemer med nøgenbillede-afpresningen.

Efter det lidt over 30 minutter lange afsnit af ‘Tessas hævn’ er det som om, man har fået slået luften ud af sig. Dokumentarseriens første afsnit havde antydet, at der var nogle oplevelser fra fortiden, der spøgte. Men man var ikke forberedt på den her serie af traumatiserende minder.

Tessa deler ærligt sine oplevelser med forceret sex, voldtægt og sexvideoer, der strækker sig helt tilbage til hendes barndom. »Jeg havde slet ikke bryster eller noget på det tidspunkt«, siger hun eksempelvis, da hun taler om de første nøgenbilleder, og virker nærmest selv målløs over, hvad der er sket.

Det er nogle hårde scener at se, og det er ret utroligt, hvor tæt dokumentarserien kommer på Tessa. Seeren er med til terapilignende sessions med en coach, hvor rapperen fortæller om sin frygt for, at fortiden skal indhente hende. Det er en form for fortids- og traumebearbejdelse, der kommer meget tættere på mennesket, end vi normalt ser i denne form for musikdokumentarer.

Og de ting, vi får at vide i ’Tessas hævn’, vil uundgåeligt sætte hendes musik i et nyt lys. For hvad betyder det, når en person, der er blevet udsat for seksuelt misbrug og krænkelser, ender med at rappe så eksplicit om netop sex?

I første omgang giver det Tessas tekster en dybere dimension. Man bliver tvunget til at tage dem mere alvorligt. For indtil nu har rapperens sexrim også kunnet tolkes som provokationer og chokeffekter. Og det kan de jo selvfølgelig også stadig – det er meningen, man skal grine eller blive chokeret af hendes punchlines.

Men der er også tilføjet et nyt aspekt. For da jeg hørte hendes sange igennem igen efter at have set andet afsnit af ‘Tessas hævn’, slog det mig, at de nærmest er forsøg på at genoprette den ubalance i de seksuelle magtforhold, der prægede Tessas unge år.

»De (drengene, der pressede Tessa til sex, red.) så jo bare en, som var god til at holde sin kæft«, siger rapperen et sted i dokumentaren. Senere formulerer hun sin position sådan her: »Jeg vidste ikke, jeg kunne sige fra«.

Ikke at have en stemme, eller ikke at kunne sige fra, er det helt centrale problem, når Tessa tænker tilbage på overgrebene i ungdommen. Men nu er det jo netop gennem rapperrollen, at Tessa har fået en stemme og dermed muligheden for at sige fra.

Og på hendes allerførste single nogensinde (’Snakker for meget’) er det jo også manden, der ikke kan sige noget – fordi Tessa »sidder på hans ansigt«. Det er et helt konkret billede på, hvordan hun har taget magten over sig selv tilbage.

Der er masser af steder i hendes musik, der handler om, at hun netop ikke vil holde kæft – og der er tidspunkter, hvor manden kommanderes ned på knæ (‘Ben’). Tessa indtager med andre ord modsætningen til den position, hun havde før. Fra tavs og magtesløs til dominerende og i kontrol.

På en af de nyere singler (’Så’n der’ fra i år), koger hun magtombytningen ned til en enkelt sætning: »Rollerne er vendt rundt, Barbie rykker Ken rundt«.

Dén omvæltning af magtforholdet, som Tessa lykkes med gennem sin musik, ville være fascinerende uanset, hvordan hendes fortid så ud. Men når vi nu kender de begivenheder, der ligger bag teksterne, fremstår ordene i et helt nyt lys.

Det er gennem sangene, hun har fået en stemme – og det er gennem dem, hun har genoprettet magtbalancen, der var så skæv i hendes ungdom. Musikken er Tessas sande hævn over uretfærdigheden fra fortiden.

Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af