10. ‘Track 10’
‘Track 10’ lukker det ikoniske ‘Pop 2’-mixtape, og det er en af de smukkeste og vildeste produktioner i Charliverset. Sangen er i sin helhed bare én lang opbygning, hvor produceren A.G. Cook får lov til at lægge den ene vilde synthlesizerrolle efter den anden over Charlis gentagne »I blame it on your love«. Klart, det er ikke en radio-slasker på nogen måde, men den er en Charli-essential, som er svær at komme udenom.
9. ‘Next Level Charli’
Er det en sang eller et kampråb? Nok begge dele, og netop derfor fungerer ‘Next Level Charli’ også som den helt perfekte åbner af hendes selvbetitlede album fra 2021.
Slagsangen indeholder nogle af de mest klassiske og højtelskede kendtetegn fra den britiske popstjerne: Næsvis råbesang og lyrik om hurtige biler (»I go speeding on the highway / Burn rubber, no crash!«) og om at gå amok til et rave. Og hvad enten man er på vej til rave eller lønforhandling på jobbet, er ‘Next Level Charli’ den perfekte musikalske peptalk, der sørger for at selvtilliden er der, hvor den skal være.
8. ‘Forever’
Charli’s lockdown-album ‘How I’m Feeling Now’ bragte en blødere og mere forelsket side af hende frem i lyset. Lyden af sangene var skarp og metallisk som altid, men i det elektroniske kaos gemte der sig nogle af Charlis mest romantiske og ømme tekster.
‘Forever’ er en kærlighedserklæring til Charlis daværende kæreste, og sangen fremstår i dag som noget særligt, fordi det dengang var rørende at se den ellers så kølige party-dronning smide paraderne og erklære sin uforbeholdne kærlighed til sin partner.
7. ‘Boys’
Diplo omringet af hundehvalpe og Joe Jonas med mælkeskæg. Det er bare nogle af de celebre mænd, der optrådte i den ikoniske musikvideo til ‘Boys’. Men det er absolut ikke kun musikvideoen, der har sikret sangen en plads på denne liste, for ‘Boys’ er i sig selv lige så charmerende og uimodståelig, og den står ud som et lille, men dog mindeværdigt øjeblik i Charlis karriere.
Gameboy-samples, fire simple akkorder, og det helt enkle »I was busy thinking ‘bout boys«-hook gør sangen til en af de mest nuttede i hendes repertoire, og det lå langt fra hyperpop-albummet ‘Number 1 Angel’, der var kommet ud få måneder tidligere. Men idéen om at vende kønsstereotyper på hovedet og få en lang række kendismænd til at gøre sig lækre for tilskueren er så Charli-kodet, som noget kan være.
6. ‘Backseat’ (feat. Carly Rae Jepsen)
Følelsen af at sidde på bagsædet af en bil, mens man kigger ud i natten, ser byens lys og lader tankerne få frit løb – det er den følelse, ‘Backseat’ rammer så stærkt. Sangen er tung og mørk, og det gør næsten ondt indeni, når Charli i omkvædet erkender, at hun er »all alone«.
Carly Rae-featuren føles på mange måder overflødig, fordi hendes vokal slet ikke besidder det samme nihilistiske mørke som Charlis. Men ‘Pop 2’-sangen får alligevel en plads på listen for sit billedeskabende lydunivers og ikke mindst den absolut udknaldede bazookasynth-outro, der slog tonen an for det efterhånden legendariske mixtape.
5. ‘Gone’ (feat. Christine and the Queens)
Features har altid været en kæmpe del af Charli XCX’s univers, og gennem sin karriere har hun gjort sig bemærket med uventede, gakkede og helt geniale af slagsen. En af de absolut mest vellykkede samarbejder finder man på ‘Gone’ med Christine and the Queens – en spændstig og intens popsang med en helt vild musikalsk kemi mellem de to hovedpersoner.
Desuden viser ‘Gone’ den mere af kommercielle side af Charlis virke, som man også så repræsenteret på albummet ‘Crash’ fra 2021. ‘Crash’ var et virkelig stærkt album med utrolig mange gode numre, men ingen af dem havde helt lige så meget ikonisk karakter, som en sang som ‘Gone’ har.
Jeg kan sangen udenad, selvom jeg ikke forstår et hak af den kryptiske tekst med linjer som: ’Why do we keep when the water runs’ og ‘I’m a smoke? Am I the sun, and who decides?’. Men til trods for weird prosa, er ‘Gone’ beviset på, hvor godt det går, når Charli slår pjalterne sammen med andre.
4. ‘360’
»I went my own way, and I made it / I’m your favorite reference baby« er noget af det mest sande, Charli har sunget om sig selv (næstefter »I’m cute and I’m rude with kinda rare attitude«). For Charlis musik og hendes karakter har været en kæmpe inspirationskilde for så mange andre unge musikere, og derfor er det også berettiget, når hun på ‘360’ synger om sig selv som en allestedsnærværende it-girl.
Sangen er en vanvittigt catchy og minimalistisk popsang med en opløftende main character-energi, som giver dig lyst til at gå catwalk ned ad gaden, mens du føler dig som Julia Fox. For ja, sangens ‘Julia’, er selvfølgelig internettets mest vidunderligt kaotiske it-girl, Julia Fox, der også optræder i sangens virkelig sjove og ekstremt ‘Brat’-agtige musikvideo.
‘360’ demonstrerer til perfektion både Charlis formidable evne til at lave catchy popsange og hendes vidunderlige lyrik, der besidder et næsten usympatisk niveau af selvtillid og selvoptagethed, men som netop gør hende til den vidunderlige brat, hun er.
3. ‘Boom Clap’
Et sick-flick-soundtrack fra 10’erne i top-3? Jojo, den er god nok! ‘Boom Clap’ fremstår næsten som en veteranbil blandt alle de øvrige, elektroniske lyn på denne liste. Men ikke desto mindre er det en vidunderlig sang, der indeholder så meget Charli-karakter, at den ryger ind på en tredjeplads.
Sangen er med på Charlis andet album, ‘Sucker’, og optrådte også som soundtrack til ungdomsfilmen ‘The Fault in Our Stars’. Den repræsenterer den mere 10’er-influerede, goth-poppede Charli XCX med kraftige røde læber, smudgy eyeliner og 50% sang, 50% råb.
Den bratty attitude, der kendetegner Charli i dag, og hendes flair for at bygge sange op om sjove ord (»boom clap«, »vroom vroom«, »yuck« m.fl.) skinnede allerede igennem i 2013, og hendes stærke pophåndværk er ikke til at tage fejl af på denne skønne, teenage-euforiske popsang.
2. ‘Unlock It’ (feat. Kim Petras & Jay Park)
Jeg kan tydeligt huske, da jeg hørte ‘Unlock It’ første gang. Jeg var praktikant på Soundvenues musikredaktion og sad i et storrumskontor med høretelefoner på, da jeg trykkede play. De næste fire minutter sad jeg bomstille og kiggede rundt på de andre koncentrede miner i lokalet, som var helt uanende om, hvilken ny verden der åbnede sig i mine ører.
For jeg havde aldrig hørt noget lignende. Det lød både som Creamy, aliens og Max Martin på én gang, og sangen pirrede med utallige build-ups, der aldrig blev forløst i et drop. Jeg har vist engang sammenlignet mit første møde med ‘Unlock It’ med mine forældres generations første møde med ‘Dark Side of the Moon’, og det står jeg ved!
Sangen, som nok er det største hit fra Charlis magnum opus, ‘Pop 2’, var med til at definere hendes lyd mange år frem, og den varslede hyperpoppens transition ind i mainstream-verdenen. Og for mange af Charlis ‘angels’ er det stadig en af de vigtigste og bedste sange i hele repertoiret.
1. ‘Vroom Vroom’
Hvor i alverden skal man starte med den her sang? De underlige båthorn-lyde? De utallige temposkift? Fraværet af reelle toner? Det ikoniske »Bitches know they can’t catch me«?
For Charli XCX er der helt sikkert et før og et efter ‘Boom Clap’, men der er i den grad også et før og et efter ‘Vroom Vroom’. Siden den udkom i 2016, har sangen opnået ikonisk status og anskues som et fyrtårn for hele hyperpop-genren. Og med god grund! Det her er så mærkelig en sang, at man nærmest kan diskutere, hvorvidt det er en sang eller ej. Men, hvis man bare én gang har prøvet at stå på en klub eller et dansegulv, når ‘Vroom Vroom’ kommer på, forstår man hvorfor den har så legendarisk status.
‘Vroom Vroom’ drypper af sass, glimt i øjet og humor, og man kan mærke den eventyrlyst, der har drevet Charli og produceren Sophie på deres hyperpop-færd i midten af 10’erne. Selvom genren har tranformeret sig til at være 1000 ting og langsomt har mistet sit anarkistiske udgangspunkt, minder en sang som ‘Vroom Vroom’ om, hvor banebrydende og frisk hyperpoppen var, da den opstod i England omkring år 2013.
»This song invented homosexuality«, står der i kommentarsporet til ‘Vroom Vroom’ på YouTube. Og ja, betydningen af det her musikhistoriske klenodie kan ikke understreges nok. Ses vi på Arena?
Charli XCX spiller på Roskilde Festival fredag 5. juli.