Yung – guitarlussing til de rocksultne
Det var en ydmygt klædt, men ganske kampklar Yung alias Mikkel Silkjær Holm, der med sit band indtog Voxhall i bedste spilletid. Scenen må siges at være lidt af en opgradering for holdet, men også en slags opvarmning til sommerens festivalsæson, som blandt andet også bringer dem forbi Roskilde Festival.
Han gjorde heldigvis også enhver tvivl om de kunne fylde spillestedet ud til skamme– for det, der lignede et magert fremmøde få minutter i spilletid forvandlede sig efter blot et par numre til en godt fyldt og ikke mindst kogende sal.
Og det med god grund. Med en setliste, der pakkede nye numre sammen med stof fra debutalbummet ‘Falter’ og sågar en fræsende vital udgave af ‘Creeps’ fra den tidlige, selvbetitlede 7”-er – og ikke mindst en tightness, som gjorde Spots tidligere, måske lidt præmature bookinger af punkbands med for megen hype og for lidt øvelse under vesten helt til skamme – var Yungs koncert en overbevisende eksercits af festivalformen.
Fra Snaredrum-lejesvendene Frederik Nybo Veile og Tobias Guldborg Tarp til Holms guitarvæbner Emil Zethsen var Yung en imponerende tight enhed, og serveringer af lysende højdepunkter, som den skiftevis glasklart ringlende og fuld-æde-smadrende ‘Nobody Cares’ og den all-out voldsomme ‘Shitty Mind’, burde have vundet ethvert rockelskende hjertes gunst.
Spot Festival burde bare booke mere punk – sådan helt generelt. For er der én gruppering, som i den grad trives under upcoming-festivalens snærende tidsrammer, så er det netop punkere som Yung, som på stakåndede 35 minutter nåede omkring hele 11 numre. Publikummerne er næppe gået rocksultne derfra efter dén bredside.
Spot Festival: De fem bedste nye bands vi så fredag